شیخ محمد خیابانی یک روحانی و مجاهدانقلابی بود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: عده‌ای با تحریف تاریخ در تلاش هستند عنوان شیخ و روحانی از نام عالم مبارز شیخ محمد خیابانی حذف شود، اما بدانیم شهید خیابانی یک چهره مجاهد و روحانی بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،حجت الاسلام و المسلیمن سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی درجلسه کمیته روحانیت ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شیخ شهید محمد خیابانی با بیان اینکه در مسیر مبارزه بی امان با طاغوت همیشه یک چهره روحانی هدایت گر مردم بوده است گفت: خیابانی در هر شرایطی مطابق با نیاز انقلاب، روش هایی برای تحقق اهداف ملت مسلمان بکار می‌گرفت، یک زمان با زبان گویای و ایـراد خـطابه‌ها و نطق‌های آتشین و گاهی با بدوش کشیدن اسلحه و زمانی با اعتراض و استقامت شکست ناپذیر، در مسیر مبارزه با استبداد گام برمیداشت.

او شیخ محمد خیابانی را عالم فقه، اصول، هیات، نجوم عنوان کرد وافزود:شیخ شهید خیابانی در صف اول مبارزه و هم پای مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بود و از جمله کارهای مهم که در تـبریز انجام داد خـلع محمد علی میرزا از مقام سلطنت بود.

اوگفت: پس از استقرار مشروطه، شیخ محمد خیابانی به نمایندگی از طرف مردم تبریز وارد مجلس شورای ملی شد،که در دوره اول و دوم نمایندگان مجلس استعمار روس و انگلیس قطع کردند.

نماینده ولی فقیه در استان به قرارداد ننگین روس و انگلیس اشاره کردو افزود:در این قرارداد ایران به سه منطقه شمال برای روس، جنوب به انگلیس و مرکز بیطرف تقسیم میشد که نمایندگان مبارز مجلس ملی از جمله شیخ محمد خیابانی آن را لغو کردند و بـخاطر الغـای آن، استعمار با دست محمد علی میرزا مجلس را به تـوپ بـست تا امور مملکتی راکد بماند.

حجت الاسلام و المسلیمن سید محمدعلی آل هاشم ادامه داد: مردم که سالهای پرتجربه مبارزه تنباکو و مشروطه را پشت سر گذاشته بودند، بـه ایـن سـادگی از پای ننشستند، و مبارزه را تا فرار محمد علی میرزا و پناهندگی او به تـزار روس ادامه دادند.

او با بیان اینکه بعداز این حادثه مسئله اولتیماتوم مطرح می شود گفت:استعمار انگلیس و روس امتیازهای خفت‌باری از ملت ایران طـلب مـیکند، اما به محض دریافت خـبر، مـردم به خیابان میریزند، سیصد نفر زن به مجلس میروند و نمایندگان را تهدید میکنند که در صورت تـسلیم هـمانجا بـچه‌های خودشان را می‌کشند.

اوبا بیان اینکه شیخ محمد خیاباین فرزند راستین اسلام و تبار سرور آزادگان امام حسین (ع) بود گفت: نطق‌های آتشین این عالم مجاهد و مبارز فراموش شدنی نیست و برای احیاء جایگاه علمی، دینی و مبارزاتی این شهید والامقام برگزاری همایش‌ها بزرگداشت بسیار ارزشمند و ضروری است.

حجت الاسلام میر تاج الدینی رئیس ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در این نشست با تاکید بر بازخوانی اندیشه‌های شیخ شهید خیابانی گفت: ابعاد وجودی شهید خیابانی گسترده است و جای تامل زیادی دارد بطوریکه این عالم مجاهد ۱۰۰ پیش صاحب یک روزنامه بوده و فعالیت‌های درون مرزی و برون مرزی در حوزه قفقاز داشته است.

او با ارائه گزارشی از اقدامات انجام یافته برای برگزاری بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی افزود: وکلالت مردم در دو دوره مجلس شورای ملی و مبارزه با استعمار و استبداد از ویژگی‌های شخصیتی این روحانی مبارز بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.