روزگار ناخوش جایگاه‌های CNG خراسان رضوی سبب شده است تا بسیاری از جایگاه‌ داران خواستار تعطیلی باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، صنعت CNG در سال‌های اخیر با سیاست دولت مبنی بر جایگزینی گاز فشرده  CNG  به جای سوخت بنزین پیش رفته است تا با کاهش وابستگی به بنزین، با استقلال مصرف سوخت همراه شود.

احداث جایگاه‌های CNG علاوه بر خودکفایی در سوخت یکی از عوامل اشتغال‌زایی در کشور محسوب می‌شود که برای تحقق به این اهداف بخش دولتی در سال‌های گذشته موظف به واگذاری، بهره‌برداری و احداث جایگاه‌های سوخت CNG به بخش خصوصی با تسهیلات ویژه بود، اما در حال حاضر با گذشت ۶ سال از مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر لحاظ حق‌العمل کاری برای بخش خصوصی این مهم انجام نشده است و جایگاه‌داران با مشکلات زیادی روبرو هستند.

از جمله این مشکلات می‌توان به تعلیق حقوق پرسنل، استهلاک و کمبود قطعات و بحث مهم ایمنی اشاره کرد.
 

بیشتر بخوانید

 
سیدمحمدرضا رضوی‌راد رئیس هیئت‌مدیره انجمن CNG خراسان‌رضوی با اشاره به چالش کنونی صنعت CNG گفت: در سطح مشهد ۷۸ جایگاه سوخت وجود دارد که از این تعداد شهرداری ۴۰ جایگاه و شرکت گاز و نیرو هوایی هم جایگاه اختصاصی خود را دارند و مابقی این تعداد بخش خصوصی و در اختیار اشخاص حقیقی است.

او با بیان اینکه هنوز حق‌العمل کاری سال ۹۹ اعلام نشده است، افزود: CNG تنها صنفی است که با وجود چندین برابر شدن هزینه‌های جایگاه سوخت با حق العمل کاری سال ۹۸ کار می‌کند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن CNG خراسان‌رضوی ادامه داد: در خرداد ماه امسال هیئت وزیران مصوب کرد که حق العمل جایگاه‌های سوخت شامل بنزین، گازوئیل و حتی سوخت هوایی به وسیله یک کارگروه متشکل از سازمان برنامه بودجه و سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان به نمایندگی از وزارت صمت و همچنین وزارت نفت تعیین شود.

رضوی‌راد با تاکید بر اینکه مصوبه کلی جهت تشکیل کارگروه تخصصی برای بنزین، گازوئیل و CNG است، بیان کرد: مصوبه کلی برای کارگروه تخصصی در مورد بنزین و گازوئیل تشکیل و از اول سال ۹۹ اعمال شد، اما در مورد CNG در حالی که در دی ماه قرار داریم تعیین تکلیف نشده است.

او تصریح کرد: موضوع کارمزد جایگاه‌های CNG و بنزین کاملا متفاوت است و حق‌العمل‌کاری معنی و مفهوم درستی برای جایگاه‌های CNG نمی‌تواند داشته باشد تا زمانی که قیمت کارمزد CNG منطقی شود و قیمت تمام شده و نهایی هر متر مکعب CNG برای جایگاه دار به قیمت واقعی تبدیل شود.

رییس هیئت مدیره انجمن CNG خراسان رضوی با اشاره به هزینه‌های سنگین هر جایگاه سوخت و وابستگی تعمیرات به نرخ ارز تاکید کرد: جایگاهی اگر نیاز به تعمیرات داشته باشد مجبور است قطعه لازم را ترمیم و یا تعمیر کند، چون قطعات لازم برای جایگاه‌ها افزایش ۶ برابری داشته است و با این سطح درآمد نمی‌تواند خریداری کند.

‌رضوی راد اظهار کرد: حقوق پرسنل به تعویق افتاده است، چون درآمدی برای جایگاهدار وجود ندارد، وقتی درآمد به اندازه سال ۹۸ بوده، اما هزینه جایگاه براساس سال ۹۹ و حقوق پرسنل ۴۲ درصد افزایش داشته باشد چه اتفاقی برای جایگاهدار و پرسنل آن رخ می‌دهد؟

او با بیان اینکه حقوق پرسنل معوق شده است، اما این طور نیست که حقوق پرداخت نشود، افزود: جایگاهداران برای پرداخت حقوق پرسنل وام با بهره ۱۸ درصد می‌گیرند به امید اینکه هیئت وزیران جلسه مربوط به افزایش منطقی کارمزد را تشکیل دهند حتی اگر در همین سه ماه باقی‌مانده اگر دولت بخواهد ۷۰ درصد را لحاظ کند نوش‌دارو پس از مرگ سهراب است و بازهم حدود ۱۰ درصد ضرر متوجه جایگاه‌داران CNG می‌شود.

رییس هیات مدیره انجمن CNG خراسان رضوی ادامه داد: جایگاه‌های CNG برای ایمنی باید بعد از مدت زمان مفید استانداردسازی و نوسازی شوند، این مورد از اهمیت بالایی نسبت به حقوق پرسنل برخوردار و نیازمند توجه دولت است؛ چرا که این جایگاه‌ها روزانه بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت کار می‌کنند تا از اتفاقاتی مانند آنچه در جایگاه سوخت در نیشابور و مشهد افتاد جلوگیری کند، در همین راستا نامه‌نگاری برای حمایت از جایگاه‌داران CNG به استان انجام شده، اما اشکال این است که CNG کشوری است و مسئولان استانی می گویند تا مسئولان کشوری تصمیم‌گیری نکنند ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

رضوی راد با اشاره به اینکه تمام جایگاه‌های CNG متقاضی تعطیلی هستند، بیان کرد: پرفروش‌ترین و کم هزینه ترین جایگاه مشهد ماهی نهایت ۶۰ میلیون درآمد دارد در صورتی که هزینه این جایگاه ۸۰ میلیون است. همه جایگاه‌داران اگر اختیار دست خودشان باشند متقاضی تعطیلی هستند و تعویق حقوق پرسنل تنها بخش کوچکی از مشکلات جایگاه داران است.
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.