سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: از کشور‌های نزدیک به خودمان توقع داریم در روابطشان با کشورمان محاسبه‌گری نکنند.

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چرایی انفعال برخی همسایگان ایران در رای‌گیری اخیر سازمان ملل، گفت: در موضوعات رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، علاوه بر اصل موضوع، کشور‌ها یک سری محاسبات هم در روابط خود با کشور مورد هدف دارند.

او افزود: در رای‌گیری در سازمان ملل کشورها ملاحظات موجود را رعایت می‌کنند و شرایط خود را در نظر می‌گیرند، به عنوان مثال برای اهتراز از فشار‌های آمریکا سعی می‌کنند رای ممتنع دهند یا غایب شوند.

ظهره وند ادامه داد: کشور‌ها از تصویب یا عدم تصویب قطعنامه تصمیم می‌گیرند که اگر رای شان بی نتیجه است و تاثیری در نتیجه نهایی ندارد بر این اساس محاسبه می‌کنند که با یک تیر دو نشان بزنند؛ غایب شوند یا رای ممتنع دهند تا پیشنهاد دهنده قطعنامه را از خودشان  ناراحت نکنند و تاثیری هم در رای گیری نداشته باشند. می‌توان گفت که محاسبه گری در سطح مجمع عمومی مرسوم است.


بیشتر بخوانید


سفیر اسبق ایران در افغانستان ادامه داد: از کشور‌های نزدیک به خودمان که روابط ویژه‌ای با آنها داریم  محاسبه‌گری پسندیده نیست، مثلا عراق و افغانستان. لذا طرف ایرانی در زمان مناسب حتما گلایه خود را ارائه خواهد کرد، چراکه سطح روابط ایران با عراق یا افغانستان با دیگر کشور‌ها کاملا متفاوت است. این نشان می‌دهد که برخی از کشورها ملاحظات آمریکایی‌ها را به مسئله رای دادن به طرف ایرانی ترجیح  دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Russian Federation
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۵ دی ۱۳۹۹
حالا باید عمیقا به سیاست خودتون فکر کنید و تجدید نظر کنید اگر اتفاقی برای ایران بیافتد مطمئن باشید که این ملت است که باید دفاع کند
Russian Federation
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۵ دی ۱۳۹۹
فکر کردید همه ایرانند که بذل و بخشش از حق ملت خود کنند از ملت خود بزنند و دلارپاشی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۱۵ دی ۱۳۹۹
خوب کدوم کشوری و حکومتی می یاد خودش و مردم شو بخاطر کشور دیگه ای تحت فشار و خطر قرار بده خودتون اینکه می گید فقط مختص به عراق و افغانستان نیست بقیه کشوهای منطقه همین کارها رو می کردن باهمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۴ دی ۱۳۹۹
عرب هیچ وقت قابل اعتماد نیست . شما کی می خواین متوجه بشین خدا می داند.
آخرین اخبار