به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پانزدهمین نشست از سلسله نشستهای گفتگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش و پرورش و دستگاههای مختلف کشور و با موضوع گفتوگو بر محور تحول با حضور مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزش و پرورش استانها و روسای ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش کشور بهصورت ویدئوکنفرانس و از طریق شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) برگزار شد.
در این نشست محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: نظارت، حسابرسی و کنترل بخش مهم، ضروری و رکن اساسی هر مجموعه است که از طریق آن انضباط، اثربخش و کارایی در مجموعه افزایشیافته و با مسئولیتپذیری و شفافیت ارتقاء مییابد.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه کیفیت عملکرد یک مجموعه به میزان کیفیت عملکرد تکتک زیرمجموعههای آن وابسته است، تصریح کرد: هر رکن از یک مجموعه عملکردی میتواند کارکرد درست یا نادرستی داشته باشد و درستی یا نادرستی کارکرد تمام زیرمجموعهها در میزان عملکرد کلی مجموعه تأثیرگذار خواهد بود. هر چه کیفیت عملکرد یک مجموعه بالاتر باشد و نشاندهنده بهتر عمل کردن تکتک اعضای مجموعه است.
وزیر آموزش و پرورش دستیابی به درک و فهم مشترک در حل مسائل را یکی از راهحلهای رفع مشکلات دانست و بیان کرد: اگر بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که مجموعههای مختلف در فهم مشترک از یک موضوع قرار بگیرند، نتیجه کار بهتر میشود. بر این اساس گفتگوهای این چنینی را شکل دادیم تا بتوانیم دیدگاههای دو دستگاه را به هم نزدیکتر کنیم و با نزدیکتر شدن زاویه دید و سطح ادراک، مشکلات را بهتر از قبل حل کنیم.
حاجی میرزایی ادامه داد: هرچقدر شرایط پیچیدهتر شود به همان نسبت کارکرد مجموعه بهمراتب پیچیدهتر میشود. با پیچیدهتر شدن کارکرد مجموعهها، لازم است هوشمندی افراد و ظرافت در انجام کار هم بالا برود.
او گفت: متأسفانه بیشتر مجموعهها در روش عملکردی خود به رویههای قدیمی وابستهاند و تجربه نشان داده که بهراحتی تمایلی به تغییر ندارند. بااینحال ممکن است شرایط ناگهانی به وجود آید که لازم به تغییر همه روشهای گذشته داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کرونا این شرایط را به وجود آورد و به یکباره تمام پیوندهای قدیمی را تغییر داد، بیان کرد: با شیوع کرونا تمام روابط ستاد تا مدرسه، روشهای آموزش، پاسخگویی، تعیین تکلیف، آزمون و ارزشیابی دانش آموزان با مخاطره روبرو شد و دیگر قادر به انجام کار از روشهای قدیمی نبودیم. در این شرایط باید بهسرعت در زیستبوم جدید فرآیندها را تعریف میکردیم؛ بنابراین ابتدا آموزش را از شبکههای تلویزیونی آغاز کردیم، ولی بهسرعت متوجه شدیم که اینیک رابطه یکطرفه بوده و تعاملی و کامل نیست.
حاجی میرزایی گفت: برای رسیدن به رابطهای تعاملی و دوسویه در آموزش، پیامرسانها را انتخاب کردیم. در این شرایط نیاز به پیامرسانی داشتیم که هم از لحاظ فنی بالا باشد و بتواند گستره آموزش و پرورش را در برگیرد و هم دارای محیطی ایزوله باشد که قادر به کنترل آن باشیم و بتوانیم دانش آموزان را از آسیبهای اجتماعی و مخاطرات فضای مجازی مصون نگاهداریم.
راهاندازی شاد، خدمتی بزرگ مبتنی بر تکنولوژی مجازی در کشور
وزیر آموزش و پرورش راهاندازی شاد را خدمتی بزرگ مبتنی بر تکنولوژی مجازی در کشور دانست و گفت: با این ترتیب پیامرسان شاد را بهعنوان شبکه آموزشی دانشآموز، طراحی و راهاندازی کردیم و با تمام مشکلات پیش رو، امروز توانستیم به ظرفیتی برسیم که پیش از این نداشتیم و بهراحتی بتوانیم نشستهای اینچنینی را با حضور مجازی بیش از هزار نفر از مدیران، معلمان و خانوادهها که در سالهای قبل تنها یکبار در سال برگزار میشد، برگزار کنیم.
او با اشاره به اینکه نهادهای نظارتی باید در این شرایط با نظارت دقیق و ارزیابی درست، یاریگر ما باشند، گفت: باید ارتباط با نهادهای نظارتی و دیوان محاسبات کشور، ارتباط آموزشی باشد و از گزارشهای ارائهشده از سوی نهادهای نظارتی، مطالب جدید را بیاموزیم و ایرادات جزئی کار را رفع کنیم.
حاجی میرزایی گفت: وزارت آموزش و پرورش با تمام نیروهای خود در خدمت است تا در امر تعلیم و تربیت نسل آینده کشور مشکلی به وجود نیاید. قانون را میثاق مشترک همه دستگاههای کشور میدانیم و معتقدیم با اجرای قانون میتوانیم باهم به راههای مشترک و بهتری برسیم.
وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: سرمایه آموزش و پرورش آبرو و اعتماد مردم و باور جامعه بهسلامت آموزش و پرورش است. جامعه برای فرهنگیان احترام قائل است و تلاش میکنیم تا به این آبرو خدشه وارد نشود و ساحت، اعتبار و آبروی کلی نظام تعلیم و تربیت حفظ شود.
انتهای پیام/