رئیس اتحادیه تعاونی‌های مرغ تخم‌گذار استان کرمانشاه اصلی‌ترین مشکل واحد‌های مرغ تخم گذار را همخوانی نداشتن درآمد‌ها با هزینه‌های تولید عنوان کرد و گفت: نه مصرف‌کنندگان از قیمت تخم‌مرغ راضی هستند و نه تولیدکنندگان.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  مرتضی منتصری  با اشاره به آخرین تصمیم ستاد تنظیم بازار مبنی بر تعیین قیمت هر کیلوگرم ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان برای تخم مرغ، گفت: این قیمت در صورت تخصیص نهاده‌های مورد نیاز با نرخ مصوب برای تولیدکنندگان به صرفه است، در غیراینصورت آن‌ها هنوز در فاز ضرردهی خواهند بود.

او ادامه داد: دولت باید برای قیمت گذاری بازار تخم مرغ یک بازه زمانی دو ساله را در نظر داشته باشد، نه اینکه فقط در فصل زمستان و با افزایش مصرف تخم مرغ و کاهش تولید به فکر قیمت گذاری باشد و در زمان وفور تولید و کاهش تقاضا در فصول گرم سال تولیدکنندگان را به حال خود رها کند. تابستان پارسال قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ تا ۴۵۰۰ تومان هم رسید، اما در آن زمان دولت هیچ حرکتی برای حمایت از تولیدکنندگان نکرد.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های مرغ تخم‌گذار استان کرمانشاه با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه تولید تخم‌مرغ را دان تشکیل می‌دهد، گفت: اگر دولت فقط مشکل تامین ذرت و سویا را برای تولیدکنندگان حل کند، ۹۰ درصد مشکلات تولیدکنندگان را رفع خواهد کرد.

منتصری با بیان اینکه هم اکنون قیمت هر کیلوگرم سویا در بازار آزاد بین ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم ذرت حدود پنج هزار تومان است، گفت: قیمت دولتی سویا به ازای هر کیلوگرم ۳۴۰۰ تومان و در مورد ذرت ۱۷۰۰ تومان است.

او اضافه کرد: هم اکنون برخی از تولید کنندگان گلایه‌مندند که سویا و ذرت با نرخ‌های دولتی به اندازه کافی به دست آن‌ها نمی‌رسد، در حالیکه این دو نهاده به وفور در بازار آزاد وجود دارد که واقعا جای این سوال از مسئولین وجود دارد که اگر ذرت و سویا داریم چرا به اندازه کافی به دست تولیدکننده‌ها نمی‌رسد و اگر نداریم پس نباید در بازار آزاد هم وجود داشته باشد.

منتصری با اشاره به نارضایتی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از قیمت تخم مرغ، ادامه داد: هم اکنون هم تولیدکنندگان در فاز ضرر دهی بوده و هم مصرف کنندگان تخم مرغ را گران می‌خرند.

برای فعال کردن واحد‌های راکد مرغ تخم گذار استان ۲۵ میلیارد تومان اعتبار لازم است

منتصری در ادامه با اشاره به حال و روز ناخوش واحد‌های مرغ تخم گذار استان کرمانشاه، گفت: متاسفانه مسئولین به تولیدکنندگان و مشکلاتشان بی توجه بوده و کار خودشان را می‌کنند و همین موضوع آشفته بازار تخم مرغ را در استان به وجود آورده است.

منتصری با اشاره به راکد بودن تعداد زیادی از واحد‌های مرغ تخم گذار استان، برای اجرای طرح از مزرعه تا سفره در زمینه پرورش مرغ تخمگذار در استان اعلام آمادگی کرد.

او با بیان اینکه در این طرح فعال کردن واحد‌های راکد مرغ تخم گذار استان که ۱۲۰ میلیارد تومان ارزش دارند دنبال می‌شود، گفت: برای فعال کردن این واحد‌ها ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

او با اشاره به اینکه این طرح مراحل مختلف از تولید تا عرضه تخم مرغ به بازار شامل حمایت، هدایت، نظارت و پیشگیری را شامل می‌شود، ادامه داد: این طرح در صورت اجرایی شدن زمینه اشتغال ۵۴۰ نفر را در استان فراهم خواهد کرد.

منتصری ادامه داد: در استان کرمانشاه ۲۴ واحد پرورش مرغ تخمگذار وجود دارد که تنها نیمی از آنها، آن هم نه با ظرفیت کامل در حال تولید هستند که اگر همه این واحد‌ها فعال شوند ظرفیت تولید روزانه استان به ۳۵ تن خواهد رسید.

منتصری با بیان اینکه نیاز استان کرمانشاه به تخم مرغ ۷۵ تن در روز است، گفت: هم اکنون ۲۰ تن هم تولید تخم مرغ در استان نداریم و مابقی از دیگر استان‌ها وارد می‌شود.

هزینه‌های تولید تخم مرغ کرمانشاه پنج درصد بالاتر از دیگر استان‌ها است

منتصری سپس اشاره‌ای هم به بالاتر بودن هزینه‌های تولید تخم مرغ در استان کرمانشاه در مقایسه با دیگر استان‌ها به دلیل نبود صنایع جانبی مرتبط با صنعت مرغ تخم‌گذار در استان داشت و گفت: هم‌اکنون هزینه‌های تولید تخم مرغ در استان ما پنج درصد بالاتر از دیگر استان‌ها است.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های مرغ تخم‌گذار استان کرمانشاه با اشاره به وجود حلقه‌های مفقوده در صنعت تخم مرغ در استان کرمانشاه، گفت: این استان دستگاه تولید جوجه یک روزه مرغ تخم‌گذار و سالن تولید پلت (مرغ جوان) ندارد و این کمبود‌ها هزینه‌های حمل و نقل را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.


او تاکید کرد: وارد کردن جوجه یک روزه و پلت از دیگر استان‌ها در عین حال که هزینه‌های حمل و نقل را به تولید کننده وارد می‌آورد، هزینه‌های واکسیناسیون و تلفات در اثر استرس و حمل و نقل را هم به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند و این جدای از خطر انتقال بیماری‌های خطرناکی مثل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است که ممکن است در اثر حمل و نقل به استان وارد شود و هزینه‌های سنگینی را به استان تحمیل کند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.