مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: همزمان با اعطای گواهینامه شهر جهانی صنایع‌دستی به شیراز و شهر جهانی منبت به آباده، شهر فیروزآباد نیز به عنوان شهر ملی دست‌بافت‌های عشایری ثبت شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مصیب امیری گفت: شهرستان فیروزآباد کانون اصلی تجمع اقوام عشایر استان فارس به‌شمار می‌رود و پوشش سنتی، محلی و عشایری شهروندان در این منطقه دیدنی‌ست. هرچند در دیگر نقاط این استان نیز دستبافت‌های باکیفیت و مناسبی تولید می‌شود، اما طرح‌های فیروزآباد زبانزد بوده و تفاوت آن با دیگر نقاط محسوس است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: دست‌بافته‌های عشایری شهرستان فیروزآباد با داشتن مشخصه‌های بسیار خاص نظیر ظرافت، خودکفایی در تولید و رنگرزی گیاهی و همچنین نقش‌های فولکلور و محلی شهرتی جهانی دارد.

او ادامه داد: تعدد مراکز فروش و مواد اولیه و دستبافته‌های عشایری نظیر فرش، گلیم، چنته، خوابگاه، خورجین و همچنین فراوانی بافندگان و تولیدکنندگان سبب برنامه‌ریزی اداره کل در راستای ثبت شهر ملی دستبافته‌های عشایری در سال ۹۸ شد.

امیری گفت: باتوجه به ظرفیت‌های عظیم فارس در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های خوبی در این راستا انجام و توجه ویژه به آموزش، ترویج، تولید و بازاریابی صنایع‌دستی شده است و باید تلاش بیشتری باهم افزایی و همکاری بین بخشی با سایر ادارات دولتی و نهاد‌های غیردولتی و بخش خصوصی دنبال شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: وجود هنرمندان چیره‌دست و صنعتگران ماهر در بخش صنایع‌دستی فارس فرصت مغتنمی‌ست که در ابعاد فرهنگی، هنری، اقتصادی می‌تواند موجب توسعه و پیشرفت شود.

امیری اظهار کرد: صنایع‌دستی با سرمایه اندک و ابزار ساده موجب درآمدزایی، رونق اقتصادی، کمک به اقتصاد خانوار و توسعه گردشگری خواهد شد و جذب گردشگران بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

او افزود: در سال‌های گذشته ثبت انواع تکنیک‌های بافت عشایر قشقایی نظیر چرخ بافی، جاجیم‌بافی، شیشه درمه بافی، سیاه‌چادر در فهرست میراث ناملموس ملی، توسط اداره کل انجام‌شده و این روند ثبت ادامه دارد.

امیری همچنین گفت: ثبت شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و آباده شهر جهانی منبت، افقی نو را در برابر مسئولان و هنرمندان استان فارس گشوده که با تلاش بیشتر و تدوین برنامه‌های کارآمد بتوان بهره‌وری بهتری از این هنر‌های فاخر و صنعت بومی داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس تصریح کرد: روز گذشته، لوح ثبت ملی شهر فیروزآباد به عنوان شهر ملی دستبافت‌های داری عشایری، به استاندار فارس اعطاء شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار