نبود پایانه صادراتی، ضعف کشاورزی لرستان

ضعف امکانات و مشکلات زیر ساختی از جمله نبود یک پایانه صادراتی مدرن در کنار فقدان یک تشکیلات قوی صادراتی سبب شده بسیاری از محصولات تولید شده لرستان با نام دیگر استان‌ها صادرشود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، لرستان در بخش کشاورزی از ظرفیت خوبی برای صادرات برخوردار است، محصولات باغی، حبوبات، شیلات و گوشت قرمز تنها بخشی از تولیداتی هستند که در صورت فراهم بودن بستر لازم برای صادرات می‌توانند ارزش افزوده قابل توجهی عاید استان کنند، اما به دلیل نبود پایانه صادراتی این موضوع مغفول مانده است.

با وجود اینکه بار‌ها و بار‌ها کارشناسان و مسوولان در خصوص ایجاد پایانه صادراتی سخن به میان می‌آورند، اما تاکنون این موضوع تحقق پیدا نکرده است، بنا به گفته کارشناسان احداث پایانه صادراتی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، اشتغال‌زایی و حتی افزایش تولید را به دنبال دارد، نکته‌ای که ظاهرا مسوولان و متولیان توجه چندانی به آن نکرده‌اند.

به نظر می‌رسد متولیان امر می‌بایست بستر و شرایط لازم را برای ورود سرمایه‌گذار در زمینه پایانه صادراتی فراهم کنند و موانع و مشکلات احتمالی را از پیش رو بردارند، زیرا سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کلید نجات استان از بیکاری و ایجاد کننده رونق و توسعه اقتصادی است.

مسوول ستاد توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی موضوع سرمایه‌گذاری را به طور جدی دنبال می‌کند، گفت: همین امر باعث شد که ستاد توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ایجاد شود، یکی از موضوعات مهم در حوزه سرمایه‌گذاری کشاورزی پایانه صادراتی است.

حجت‌الله نیکخواه افزود: یکی از ضعف‌های کشاورزی استان مربوط به سیستم بازاریابی و بازارسانی محصولات کشاورزی است، کمبودی که باعث می‌شود حبوبات، محصولات باغی مانند سیب بروجرد یا انار کوهدشت و حتی دام استان به نام دیگر استان‌ها صادرشود، دلالان و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری محصولات کشاورزی را به قیمت ارزان خریداری و پس از بسته بندی صادر می‌کنند.

او تاکید کرد: با توجه به اینکه پایانه صادراتی یکی از زیرساخت‌های ضروری بخش کشاورزی است بنابراین پیگیر هستیم تا هرچه سریع‌تر این کمبود را رفع کنیم.

به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم

مسوول ستاد توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی گفت: در این زمینه و پس از پیگیری‌های صورت گرفته با یک سرمایه‌گذار خرم‌آبادی وارد مذاکره شده‌ایم، این سرمایه‌گذار حدود سه تا چهار هکتار زمین، چندین غرفه، باسکول و بخشی از زیرساخت‌ها مانند راه دسترسی را هم دارد از طرفی به شهر نزدیک است، زمانی که به جهاد کشاورزی مراجعه کرد پیشنهاد احداث پایانه صادراتی را مطرح کردیم که موافقت کرد.

نیک‌خواه عنوان کرد: سرمایه‌گذار در حال حاضر مشغول مکاتبات و نامه‌نگاری بین سازمان صمت و جهاد کشاورزی است که امیدواریم ادارات به جای مانع‌تراشی و تنگ نظری به دنبال هموار کردن مسیر برای سرمایه‌گذاران باشند.

او با بیان اینکه راه‌اندازی پایانه صادراتی یک زیرساخت ضروری و اساسی است، افزود: سالانه سه میلیون تن محصولات بخش کشاورزی در لرستان تولید می‌شود که از این میزان حدود ۴۰ درصد از ظرفیت صادرات برخوردار است، گوشت قرمز، حبوبات، محصولات باغی، محصولات گلخانه‌ی، شیلات، گیاهان زینتی و دارویی قابلیت صادرات را دارند.

مسوول ستاد توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی استان معتقد است؛ مشکلات اجتماعی، همکاری نکردن ادارات و کمبود زمین از جمله مواردی است که سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است.

نبود پایانه صادراتی، محروم شدن از ارزش افزوده

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز نبود پایانه صادراتی بخش کشاورزی را یکی از ضعف‌های این بخش عنوان می‌کند و گفت: این مشکل سبب شده تا محصولات تولیدی این بخش با برند دیگر استان‌ها صادر و ارزش افزوده‌ی برای استان به همراه نداشته باشد.

یحیی ابراهیمی افزود: نبود پایانه صادراتی در لرستان باعث می‌شود که محصولات کشاورزی ما قابلیت صادرات به نام لرستان را نداشته باشد و در این میان دلالان و واسطه‌ها از اب گل آلود ماهی بگیرند.

او ادامه داد: چندروز قبل چند سرمایه‌گذار برای ایجاد پایانه صادراتی وارد استان شده، منتهی باید زمین برای سرمایه‌گذاری در این زمینه تامین شود، با سازمان جهاد کشاورزی رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم که امیدواریم نتیجه بخش باشد.

پایانه صادراتی و کمرنگ شدن نقش دلالان

یک کارشناس کشاورزی نیز گفت: نبود یک پایانه صادراتی نظام‌مند در حوزه کشاورزی موجب شده تا در زمینه صادرات این محصولات موفقیت چندانی نداشته باشیم، این درحالی است که صادرات محصولات کشاورزی با توجه به ظرفیت این بخش یکی از مهمترین عوامل و نیروی محرکه توسعه اقتصادی استان به شمار می‌رود.

رقیه احمدی معتقد است؛ با راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان می‌توان شاهد تحول بزرگی در بخش کشاورزی باشیم.

او بیان کرد: با احداث پایانه صادراتی نقش واسطه‌گری و دلالان کمرنگ می‌شود و کشاورزان می‌توانند محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند، این موضوع می‌تواند در افزایش انگیزه کشاورزان، علمی شدن و اقتصادی شدن کشاورزی تاثیرگذار باشد.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه پایانه‌های صادراتی نقش استراتژیکی در افزایش تولید ایفا می‌کنند، افزود: پایانه‌های صادراتی با هوشمند سازی و ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی، تخصصی شدن، ایجاد اتاق‌های مشترک، ارائه مشاوره بازاریابی، ایجاد نمایشگاه، امکان تبلیغات، استقرار دفاتر بازاریابی کشور‌های هدف و به روز رسانی خدمات به خریداران می‌تواند و مسیر رشد تولید و رونق اقتصادی را هموار و تسریع کند.

منبع /فارس

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.