ویروس انگلیسی در زمان درمان با آنتی بادی‌هایی که از بدن بیماران بهبود یافته استخراج می‌شد مقاومت بیشتری دارد.

افسون تیزویر، متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، بابیان اینکه ویروس‌های RNA که البته ویروس کرونا هم یکی از آن‌ها است در طول زمان مرتب دچار تغییراتی در RNA یا ژن ویروسی خود می‌شوند، گفت:  در بعضی مواقع این تغییرات باعث بقا، انتشار یا کشندگی بیشتر ویروس می شوند و در بعضی مواقع تغییر چندانی در ساختار پروتئینی وعملکرد آن ایجاد نمی کنند و ناشناخته می مانند . ویروس انگلیسی در مورد درمان با آنتی بادی هایی که از بدن بیماران بهبود یافته استخراج می شد مقاومت بیشتری دارد.

متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: ویروس جدیدی که در جنوب شرقی انگلیس دیده شده دارای تغییرات متعددی در پروتئین های خود است، این تغییر قدرت اتصال ویروس را به گیرنده های آنزیمی انسان را بیشتر کرده است.

تیزویر گفت: توانایی و سرعت انتشار ویروس در سلول های سیستم تنفسی بیمار بیشتر شده است.

او افزود: هیچ اطلاعاتی در مورد شدید تر شدن یا ضعیف تر شدن بیماری که در نتیجه ویروس انگلیسی ایجاد می شود، وجود ندارد.

متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز  گفت: در قدرت تشخیصی تست PCR هم تغییری ایجاد نشده است و ویروس با همان تست قبلی قابل شناسایی است.

تیزویر افزود: هیچ شواهدی در مورد بیماری زایی آن در افرادی که واکسن می زنند یا بهبود می یابند پیدا نشده اما این موضوعی است که دانشمندان را نگران می کند چرا که امکان دارد بعد از واکسیناسیون وسیع انواعی از ویروس در اثر جهش های ژنی ایجاد شوند که واکسن بر انتشار آن ها تاثیری نداشته باشد و اصطلاحا به این تغییرات ژنی جهش های فراری گفته می شود.

او گفت: البته تحقیقات انواع دیگری از ویروس های جهش یافته از کووید ۱۹ را در مناطق دیگر دنیا مثلا نیجریه و جنوب آفریقا گزارش کرده اند که نمی دانیم ویروس در کشور ما دچار چه تغییرات ژنی شده است یا خیر و کدام ویروس جهش یافته توانسته وارد کشورمان شود.

متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: بهترین کار این است که همچنان ماسک بزنیم، فاصله اجتماعی را رعایت کنیم، ضدعفونی یادمان نرود و از حضور در مکان های شلوغ پرهیز کنیم.

انتهای پیام / ر  .ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.