دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نباید همه هشت منطقه آزاد مطرح شده در مجمع را با یک چوب راند، گفت : حداکثر تلاشم را برای تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین بکار می‌گیرم.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، از اهمیت چندگانه توسعه اقتصادی کرمانشاه یاد کرد که علاوه بر کمک به زندگی و معیشت مردم، می‌تواند بر جهش اقتصادی کشور موثر باشد.

او با بیان اینکه زحمات امنیتی و سیاسی که برای عراق کشیده شده صرفا با پیوست اقتصادی و فرهنگی پایدار خواهد شد،گفت : توسعه اقتصادی کرمانشاه به این پایداری کمک می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از سوی دیگر نزدیک به ۱۷ سال قبل چشم‌اندازی برای افق ۱۴۰۴ ترسیم شد که بر اساس آن کمربند طلایی تعاملات منطقه از مسیر افغانستان به ایران و سپس به عراق و سوریه در نظر گرفته شد و در همان زمان پیش‌بینی شد همه حوادث مهم در این کشور‌ها رخ دهد.

رضایی از اهمیت این کمربند طلایی یاد کرد که می‌تواند از چین تا مدیترانه امتداد یابد و مسیر‌های تجاری را کوتاه کند و ادامه داد: این کمربند طلایی می‌تواند زمینه‌ساز جهش اقتصادی ایران باشد و کرمانشاه در سرپل این کمربند طلایی قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه لازم بود دولت‌ها و مجالس گذشته بر این کمربند مهم و موقعیت ژئوپلتیک بیشتر تمرکز داشته باشند تا سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این محدوده شکل بگیرد، گفت: باید زیرساخت‌های توسعه این مسیر هم فراهم می‌شد که بخشی از آن‌ها از کرمانشاه هم گذر می‌کرد.

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یکی از این زیرساخت‌ها راه آهن غرب است که باید اکنون از کرمانشاه به مرز عراق می‌رسید تا میلیارد‌ها دلار برای ما درآمدزایی داشته باشد.

رضایی سپس به موضوع منطقه آزاد تجاری قصرشیرین اشاره کرد و با بیان اینکه مطرح شدن هشت منطقه آزاد تجاری از جمله قصرشیرین در مجمع تشخیص مصلحت نظام با مخالفت‌هایی مواجه بود، ادامه داد: یکی از نگرانی‌هایی که درباره مناطق آزاد تجاری مطرح است، کاهش درآمد مالیاتی دولت به جهت معافیت‌هایی مالیاتی است که به این مناطق داده می‌شود.

او گفت: از آنجایی که امکان تداوم تحریم‌ها وجود دارد، ممکن است دولت طی حدود پنج سال آینده با معضلات درآمدی قابل توجهی مواجه شود که باید فکری به حال این موضوع کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید استدلال‌های مناسبی برای کاهش این نگرانی آورده شود، ادامه داد: یک استدلال می‌تواند افزایش درآمد دولت از محل رونق صادرات و به تبع آن رونق تولید با فعالیت این مناطق باشد.

رضایی تبدیل شدن مناطق آزاد تجاری به معابر قاچاق کالا را نیز از دیگر مواردی دانست که نگرانی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد و باید در این زمینه نیز تدابیر لازم اندیشیده شود.

او با بیان اینکه در هر صورت نباید همه هشت منطقه آزاد تجاری مطرح شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام را با یک چوب راند، ادامه داد: مقرر شد گروه‌ها برای بررسی بیشتر و تهیه گزارش به هریک این مناطق بروند که خوشبختانه بر اساس ارزیابی و گزارشاتی که از منطقه آزاد تجاری قصرشیرین انجام دادیم هیچگونه مخالفتی از سوی مسئولین بخش‌های مختلف در استان وجود نداشت و هم درباره لزوم ایجاد آن همصدا بودند، از همین رو حداکثر تلاش خود را برای تصویب این منطقه بکار می‌گیرم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مردم کرمانشاه حق بزرگی از زمان جنگ بر گردن جمهوری اسلامی ایران دارند و در دوران جنگ و حتی قبل از آن برای امنیت منطقه فداکاری‌های بسیاری کردند، افزود: رونق اقتصادی این استان مورد تاکید مسئولین کشور است.

رضایی گفت: رونق اقتصادی کرمانشاه نقش قابل توجهی نیز در بازگشت جمعیت پایدار به مناطق مرزی استان خواهد داشت .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.