نمایندگان مجلس افغانستان ضمن تاکید بر ضرورت آتش‌بس در دور دوم مذاکرات صلح گفتند که دولت تمام مواد قانون اساسی را نقض کرده است.

 

آتش بس، اولویت اصلی گفتگوهای صلح باشد/ دولت تمام مواد قانون اساسی را نقض کرده استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس افغانستان در نشست امروز خود خواستار تامین آتش‌بس در دور دوم مذاکرات صلح شدند.

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان در نشست امروز این نهاد گفت: آغاز دور دوم مذاکرات دوحه، در امید را در مورد تامین صلح پایدار برای مردم افغانستان گشوده است.

رحمانی تاکید کرد که توقع مردم از طرفین مذاکره این است که ضمن انعطاف پذیری در گفتگوها، به آتش‌بس که یکی از خواسته های اصلی مردم افغانستان است نیز تمکین کنند و همچنین روند مذاکرات را تسریع بخشند.

میررحمان رحمانی همچنین اظهار داشت که اشرف غنی، رئیس جمهور با نقض قوانین به یک سلطان جابر تبدیل شده است.

رئیس مجلس افغانستان افزود که عدم معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس برای اخذ رای اعتماد، عدم برگزاری انتخابات شهرداری‌ها و شوراهای ولایتی و ولسوالی‌ها، بی‌احترامی به اصل تفکیک و استقلال قوا، عزل و نصب‌های سلیقه‌ای، کوتاه آمدن در برابر تامین امنیت شهروندان، فساد اداری و کاهش فقر از نمونه‌های نقض قانون اساسی توسط حکومت است.

عبدالقیوم سجادی، عضو مجلس افغانستان نیز گفت که متاسفانه پارلمان در گفتگوهای صلح در حاشیه قرار گرفته است.

سجادی خاطرنشان کرد که شورای عالی مصالحه ملی باید همواره مجلس را از چگونگی پیشرفت در روند مذاکرات در جریان قرار دهد.

شماری دیگر از نمایندگان نیز تاکید کردند که در دور مذاکرات صلح باید آتش‌بس در اولویت برنامه دو طرف مذاکره قرار گیرد تا از ادامه کشتار مردم افغانستان جلوگیری شود.

شماری از نمایندگان مجلس افغانستان همچنین در سالگرد تصویب قانون اساسی این کشور اعلام کردند که حکومت تقریبا تمام مواد این قانون را نقض کرده است.

غلام‌حسین ناصری، عضو مجلس افغانستان گفت که حکومت با نقض قانون اساسی هم دولت و هم مردم را به بازی گرفته و شاهرگ‌های حیاتی اقتصاد، سیاست و بنیان‌های انسانی را لگدمال کرده است.

وی افزود که حکومت تمام مواد قانون اساسی را نقض کرده و این مورد را باید به طرفداران قانون اساسی و حقوق‌دانان کشور تسلیت گفت.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.