رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: نان تفتون و آش جوش پره یکی از غذا‌های محلی گناباد در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا شناسایی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: آش جوش پره و نان تفتون علاوه بر استفاده به عنوان تغذیه از منظر اقتصادی هم در اقتصاد گناباد نقش مهمی دارد و در بسیاری از اقامتگاه‌های بومگردی و رستوران‌ها به عنوان یکی از غذا‌ها و نان‌های پرطرفدار بین غذا‌های محلی این شهرستان محسوب می‌شود.

او افزود: آش جوش پره گناباد بعد از کسب رتبه نخست در بین غذا‌های محلی کشور در سال گذشته، بیشتر در بین گردشگران و مردم معرفی و در برخی نقاط کشور و استان خراسان رضوی عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد ادامه داد: ۱۲ آیین گناباد نظیر غذا‌ها و بازی‌های بومی و محلی تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و پرونده ۲۵ آیین سنتی دیگر تدوین و برای ثبت ارسال شده است.

او تصریح کرد: ۲۲ پرونده آثار تاریخی شهرستان گناباد هم برای ثبت در فهرست آثار ملی ارسال شده است.

شناسایی بیان کرد: همچنین ۱۲ درخت قدیمی کهنسال گناباد هم واجد شرایط ثبت در فهرست آثار میراث طبیعی کشور هستند که برای طی مراحل ثبت به متولیان ذیربط ارسال و فهرست این درختان به دهیاران و شهرداران شهرستان اعلام شده است.

او تصریح کرد: از مهمترین این درختان می توان به چنار‌های قدیمی شهر کاخک و خورک این بخش، درختان توت پیرعلی و سادات و درخت چنار قنات جهانی قصبه و درختان قدیمی روستا‌های روچی، سنو، شیراز آباد و فودنجان اشاره کرد.

آش جوش پره یا آش جوشواره آشی است که در خراسان و به ویژه در شهر‌های گناباد، فردوس، سبزوار و قاین تهیه می‌شود و بیشتر به آش گنابادی شناخته می‌شود. بیهقی نیز در کتاب خود تاریخ بیهقی از این غذا نام برده است.
 
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.