شهردار زنجان با تکذیب خبر سرقت دوچرخه امانتدار معروف زنجانی گفت: مدیریت شهری زنجان به جهت جلوگیری از ازدحام اطراف تندیس و تخریب دوچرخه تصمیم به برداشتن موقت آن گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، حاج حسن نعلچیگر که  به "مرد امانتدار زنجانی" معروف است در سال ۱۳۱۶  شمسی دیده به جهان گشود و از دوران کودکی در حرفه آبا و اجدادی اش که نعلچیگری بود مشغول به کار شد.
 
او که با ۴۵ سال امانتداری از یک دوچرخه عنوان امانتدار معروف زنجان را از آن خود کرد در تاریخ ۲۷ آذر ماه سال ۹۷ در آستانه ۸۲  سالگی دار فانی را وداع گفت.
 
 
 
 
حاج حسن نعلچیگر

قصه این پیرمرد معروف زنجانی با یک دوچرخه ۲۸  قدیمی رنگ و رو رفته آغاز شد، حاج حسن که اکنون از او به عنوان سمبل امانتداری در زنجان یاد می‌شود در زمان حیات خود قصه این دوچرخه پرماجرا را اینگونه بیان کرده است: 

روزی از روز‌ها که طبق روال همیشه در دکانم مشغول به کار بودم یکی از ماموران شهرداری که برای ساماندهی خیابان‌های محله مسگر‌ها آمده بود دوچرخه من را که جلوی درب مغازه ام بود به گوشه‌ای از خیابان پرت کرد که سبب شکستن دوچرخه  کهنه و فرسوده من شد.

عصر همان روز مامور خاطی با یک دوچرخه نو وارد مغازه ام شد و بدون هیچ حرفی دوچرخه را جلوی درب مغازه گذاشت و رفت.
پس از این ماجرا مدت‌ها به دنبال این مامور گشتم، اما هیچ کجا اثری از او پیدا نکردم.

حاج حسن نعلچیگر
پیرمرد قصه ما هر روز صبح هنگام باز کردن مغازه اش دوچرخه را جلوی درب مغازه می‌گذاشت و عصر که موعد تعطیلی مغازه می‌شد دوچرخه را به داخل مغازه می‌برد، کاری که طی ۴۵ سال به  طور مداوم  تکرار شد.
 
پس از فوت حاج حسن تندیسی از او و دوچرخه معروفش در منطقه سبزه میدان زنجان با هدف پاسداشت فرهنگ امانتداری کار گذاشته شد که توجه بسیاری از مردم شهر و مسافران را به خود جلب می کرد، اما  چند روزی است که  خبرهایی مبنی بر دزدیده شدن دوچرخه در گوشه و کنار شهر پیچیده است، برای پیگیری این موضوع با شهردار زنجان تماس گرفتیم.
 
یگانه شهردار زنجان
 
یگانه شهردار زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، یکی از دلایل برداشتن دوچرخه معروف حاج حسن  را عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم اعلام کرد و گفت:  با توجه به اینکه آشنایی با این امانتدار معروف و گرفتن عکس یادگاری در کنار تندیس حاج حسن نعلچیگر و دوچرخه اش  همواره برای شهروندان زنجانی و مسافران جذابیت داشته، در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا نیز مردم بدون توجه به مسائل بهداشتی و بدون رعایت فاصله اجتماعی اطراف این تندیس تجمع می کردند که با عنایت مدیریت شهری زنجان تصمیم به برداشتن موقت دوچرخه و انتقال آن به اداره زیبا سازی گرفته شد.
 
او بابیان اینکه دوچرخه هم اکنون در اداره زیباسازی زنجان نگهداری می شود، گفت: برای جلوگیری از تخریب دوچرخه  آن را درون یک محفظه شیشه ای گذاشته و دوباره در کنار تندیس حاج حسن و در معرض دید عموم قرار خواهیم داد تا همیشه نماد امانتداری زنجانی ها در شهر برقرار باشد.
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
m
۱۰:۳۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
خدا رحمتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۲:۱۷ ۲۳ دی ۱۳۹۹
به احتمال بسیار زیاد، دزدیده شده و تمام.
چرا یک عکس مستند از دوچرخه در محل جدیدش منتشر نمیکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
علرضا
۱۹:۰۶ ۱۹ دی ۱۳۹۹
ای کاش عکس دوچرخه رو در شهرداری در معرض دید قرار می دادید .