رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه گفت: با انجام پایش مشخص شد منشاء آلودگی نفتی دره بهون این شهرستان ناشی از شکستگی لوله‌های هشت اینچی منطقه نفتی گلخاری بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  کامبیز عبدالهی رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه گفت: برای شناسایی منشاء آلودگی، پایش هوایی با استفاده از یک بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران انجام شد و مشاهدات صورت گرفته مشخص کرد، شکستگی و نشت یکی از لوله‌های نفتی در ۱۱ دی امسال در منطقه گلخاری علت این آلودگی بوده است.

میدان نفتی گلخاری از میدان‌های نفتی ایران واقع در استان بوشهر است، که در فاصله ۲۰ کیلومتری از شمال‌شرقی بندر گناوه و در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران مستقر است.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه، با وجود تلاش کارشناسان شرکت نفتی برای برطرف شدن شکستگی لوله، نشتی ادامه داشته و در بارندگی‌های اخیر، مواد نفتی از منطقه گلخاری همراه با آب مخلوط و از بالادست به سمت پایین در دره فصلی نزدیکی روستا‌های چم شهاب و محمدصالحی در بستر رودخانه جاری شده است.

عبدالهی ادامه داد: براساس پایش صورت گرفته لکه‌های نفتی به زمین‌‌های کشاورزی مجاور و دریا سرایتی نکرده و تنها در بستر دره فصلی وجود دارد که در حال پاکسازی و جمع آوری است.

او عنوان کرد: در پی ارسال تصاویر و گزارش‌های مردمی از آلودگی نفتی دره‌های فصلی شهرستان، شب هنگام به همراه کارشناسان این اداره از دره بهون حدفاصل روستای چم شهاب و محمدصالحی بازدید شد و با حضور کارشناسان شرکت نفت و گاز گچساران، برای جلوگیری از ورود آلودگی به دریا بوم‌گذاری شد.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه با اشاره به اینکه این عملیات ساعت چهار بامداد به پایان رسید، افزود: با پایش زمینی صورت گرفته با حضور نیرو‌های شرکت نفت و گاز گچساران در مناطق بوم گذاری شده مشخص شد مواد نفتی وارد دریا نشده بود.

عبدالهی گفت: نیرو‌های شرکت نفت و گاز گچساران با برطرف کردن نشت لوله شکسته شده در منطقه هنوز مستقرند و در حال پاکسازی و جمع آوری موادنفتی پشت بوم‌گذاری‌ها و انتقال به تلمبه خانه گوره هستند.

او بیان کرد: بعد از پایان جمع آوری مواد نفتی در دره فصلی، خاک آلوده شده نیز پاکسازی و به تلمبه خانه گوره انتقال خواهد شد.

وجود تاسیسات نفتی در نزدیکی شهرستان گناوه و عبور خط لوله انتقال نفت به جزیره خارگ، باعث شده سواحل گناوه در معرض آلودگی نفتی قرار گیرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.