رئیسی گفت: ما ضامن اجرای قرار دادی هستیم که به موجب قانون بسته شده است و نظام بانکی کشور نباید با قرارداد‌های سلیقه‌ای به اقتصاد کشور ضربه وارد کند.

نظام بانکی کشور نبایدبا قرارداد‌های سلیقه‌ای به نظام اقتصادی کشور ضربه وارد کندبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان سفر دو روزه خود به استان کرمانشاه درنشست خبری خود با انتقاد از برخی از سیاست‌های مالی و بانکی در کشور گفت: تمام بانک‌های کشور موظفند در چارچوب مقررات بانکی و نظام پولی و مالی عمل کنند و قرار نیست که هر بانکی بنا به سلیقه خود قرار داد تنظیم کند.

او با تاکید بر اینکه دستگاه قضائی کشور ضامن اجرایی قرارداد‌های قانونمند است گفت: ما نمی‌توانیم بر اساس مصوباتی عمل کنیم که هر بانک برای خود تصویب کرده است، بلکه دستگاه قضائی کشور تنها ضامن اجرای قانون در قرار داد‌های است که بر اساس ضوابط قانونی و در چار چوب مالی درست بسته شده است و این را هم به کل دادگستری‌های کشور ابلاغ کرده ایم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه تاکید کرد: ما قراری که بر خلاف موازین شرعی یا برخلاف موازین قانونی و مقررات جاری کشور باشد هیچ ضمانتی برای اجرای آن نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: تملک برخی از واحد‌های تولیدی توسط بانک‌ها به نظام اقتصادی کشور ضربه میزند و ما باید به این نگاه کنیم که اجرای قانون تملیک دارایی توسط بانک‌ها به چه قیمتی صورت می‌گیرد.

رئیس دستگاه قضا افزود: یکی از مسائل مهم بحث سود بانکی است که میزان آن به‌صورت رسمی از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود و جزو قوانین آمره است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تاکید کرد: تمام بانک‌ها موظفند در عقد قرارداد‌ها و تعیین میزان سود و دریافت آن تابع بانک مرکزی باشند.

او متذکر شد: اگر قرار باشد هر بانک و یا بنگاه اقتصادی بخواهد خارج از ضوابط و تصمیمات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار حرکت کند و بگوید من خودم میزان سودم را تعیین می‌کنم نظامات مالی و پولی به هم می‌ریزد.

او بااشاره به مسئله واگذاری پالایشگاه کرمانشاه هم افزود: درباره این پرونده باید گزارش دستگاه‌های مختلف با دقت بیشتر بررسی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: آنچه در این پرونده مهم است این است که تولید متوقف نشود که خوشبختانه در پالایشگاه کرمانشاه تولید و توسعه به خوبی در حال انجام است و بقیه مباحث باید بر اساس روال قانونی خود پیش برود.

رئیس قوه قضاییه همچنین از تلاش همکاران خود در استان کرمانشاه برای رسیدگی به ۷۰ درصد پرونده‌های معوقه و همچنین توسعه فرهنگ صلح و سازش برای کاهش پرونده‌های قضایی استان تقدیر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این‌که وساطت و ریش سفیدی در حل اختلافات ریشه در فرهنگ اسلامی و ملی ما دارد، از تلاش‌های افراد معتمد و متنفذ استان کرمانشاه نیز برای مصالحه در دعاوی مالی و خانوادگی قدردانی کرد.

رئیس قوه قضاییه "کوله‌بری" را از مسائل دغدغه‌آفرین استان کرمانشاه عنوان کرد و با اشاره به گزارشات مسئولان امنیتی و اجرایی و قضایی استان تاکید کرد پیشنهادات ارائه شده برای حل این مساله حداکثر ظرف یک ماه در کارگروهی زیر‌نظر استاندار بررسی و جمع‌بندی شود.
او همچنین گفت: شرایط کولبران قابل قبول نیست و حتماُ باید ساماندهی شود، یکی از راه‌حل‌های این مساله را ایجاد بازارچه‌های مرزی است.

رئیس قوه قضاییه افزود: فعال شدن بازارچه‌های مرزی هم نظام صادرات و واردات را ساماندهی و تجارت را نظام‌مند می‌کند و هم موجب اشتغال‌زایی و بهره‌مندی مرزنشینان از مزایای آن می‌شود و هم با نظارت سازمان‌های مربوطه حقوق دولت تضمین می‌شود.

حجه الاسلام والمسلمین رئیسی به مطالبه مردم پاوه برای تعیین تکلیف حق‌آبه آن‌ها نیز اشاره کرد و از وزارت نیرو خواست پیشنهاد استاندار برای حل مساله را بررسی و نتیجه کار را به اطلاع مردم برساند.

موضوع "امنیت" از دیگر مسائل مورد تاکید رئیس دستگاه قضا بود که حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره آن گفت: امنیت از نعمت‌های بسیار ارزشمند است که به سادگی به دست نیامده است.

رئیس قوه قضاییه گفت: امروز استان‌های مرزی ما از امنیت خوبی برخوردارند که باید از این موهبت الهی به‌طور کامل صیانت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بر همین اساس تاکید کرد: به کسانی که می‌خواهند به هر طریقی امنیت را مخدوش و مختل کنند، نباید مجال داد و باید با آن‌ها قاطع برخورد شود تا مردم روزبه‌روز بیشتر احساس امنیت کنند.
 انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.