به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بابک کریمخان عضو انجمن همگن قطعهسازان کشور با بیان اینکه در زمینه قیمتگذاری خودرو همواره با مشکل مشتریان و انتظار مردم مواجه بودیم، گفت: بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه انتظار داشتند قیمت خودرو بگونهای باشد که توان دسترسی و خرید خودرو را داشته باشند، از سوی دیگر سابقه خودروهای ارزان قیمت قبل که محدوده قیمتی بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان داشت همچنان در ذهن مردم بود.
او گفت : در حال حاضر که قیمت خودروها افزایش پیدا کرده و دیگر خودروی زیر صد میلیون تومانی نداریم و قیمت برخی از خودروها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون و حتی بالاتر هم رفته، بسیاری از اقشار کم درآمد دیگر امکان خرید خودرو را ندارند و از همین رو در تمام تصمیمگیریها باید بگونهای عمل شود که قیمت خودروها رشد چندان زیادی نداشته باشد.
این کارشناس بازار خودرو افزود: از سوی دیگر خودروسازان با افزایش هزینههای تولید قابل توجه مواجه شدند و اجازه بالابردن قیمت خودرو متناسب با افزایش هزینهها به آنها داده نمیشد.
عضو انجمن همگن قطعهسازان کشور گفت : فرمول جدید قیمتگذاری خودرو هم به نفع خودروسازان و هم به نفع مصرف کنندگان است و در صورت اجرای دقیق و درست میتواند به کاهش قیمت خودرو در بازار کمک کند.
کریمخان با اشاره به سیاستی که خود خودروسازان برای مدیریت بازار خودرو پیشنهاد دادند و اکنون مورد تایید قرار گرفته، افزود: بر اساس این طرح خودروها دو دسته میشوند، دسته اول خودروهای با قیمت پایینتر هستند که بیشتر مورد استفاده اقشار کم درآمد قرار میگیرند و قیمتگذاری این خودروها با دولت خواهد بود، اما قیمت خودروهای گران قیمتتر که برخی توان خرید آن را دارند از سوی خودروسازان و متناسب با قیمت بازار تعیین خواهد شد.
او ادامه داد: با این طرح هم خودروهای با قیمت پایینتر در دسترس اقشار کم درآمد خواهد بود و هم فکری به حال زیان کارخانههای خودروسازی خواهد شد.
رئیس انجمن قطعهسازان استان کرمانشاه گفت: با این روند زیانی که خودروسازان در تولید خودروهای ارزان قیمت متحمل میشوند به صورت سرجمع در خودروهای گران قیمتتر تا حدودی جبران میشود.
کریمخان اجرای این طرح را کمکی به صنعت قطعهسازی کشور دانست که تحت تاثیر زیان انباشته خودروسازان بودند.
او با اشاره به اینکه در قالب این طرح افزایش تا حدود ۵۰ درصدی تولید خودرو از سوی خودروسازان دیده شده، افزود: بر اساس فرمول قبلی قیمتگذاری هرچقدر خودروسازان تولید را افزایش میدادند زیان آنها نیز بالاتر میرفت، اما با فرمول جدید امکان افزایش تولید فراهم خواهد بود، زیرا تیراژ بیشتر برای آنها مقرون به صرفه است.
عضو انجمن همگن قطعهسازان کشور افزایش تولید خودرو را زمینهساز کاهش تقاضا در بازار دانست که باعث میشود تشنگی بازار خودرو تا حدودی برطرف شود .
انتهای پیام/د