فاز دوم عملیات مرمت، احیا و ساماندهی قلعه شهرستان منوجان با اعتباری معادل ۳۰ میلیارد ریال آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مجتبی شفیعی معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اینکه فاز نخست عملیات مرمت قلعه شهرستان منوجان با حمایت مالی شرکت سنگ آهن گوهرزمین معین اقتصادی شهرستان منوجان در سال ۱۳۹۶ آغاز شد، گفت: در این فاز فعالیت آوار‌برداری، خاکبرداری و پی‌گردی این قلعه تاریخی به طور کامل انجام گرفت.

او با بیان اینکه فعالیت‌های مذکور به منظور خارج کردن حصار پیرامونی این قلعه از زیر آوار و استحکام بخشی، مرمت و احیا آن انجام گرفت، افزود: ۳۵ هزار مترمکعب آوار از حصار پیرامونی قلعه به همراه بخش‌های درونی آن برچیده شد.

شفیعی با اشاره به اینکه همزمان با آوار‌برداری کار پژوهش باستانشناسی قلعه نیز آغاز شد که در نتیجه آن آثار ارزشمند معماری مسکونی، کارگاهی و فضا‌های عمومی، چون حمام قلعه آشکار شد، تصریح کرد: در جریان کاوش‌های مذکور لایه‌های مختلف فرهنگی و استقراری قلعه در ادوار مختلف اسلامی نیز به دست آمد.

او بیان داشت: با پایان یافتن آواربرداری قلعه، فعالیت استحکام بخشی و مرمت حصار قلعه در قسمت‌های جنوب شرق، جنوب و غرب مرمت و احیا انجام شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان به آغاز فاز دوم عملیات مرمتی و ساماندهی این قلعه تاریخی که یکی از پروژه‌های مشترک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان و بنگاه‌های اقتصادی است، اشاره کرد و گفت: در این فاز حصار قلعه در بخش‌های شرقی، غربی و جنوبی احیا و ساماندهی می‌شود.

او افزود: طرح ساماندهی فضا‌های پیرامونی قلعه منوجان نیز در این پروژه گنجانده شده است تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با انگیزه بیشتری برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه اعلام آمادگی کنند.

شفیعی با بیان اینکه قلعه منوجان به واسطه قرارگیری در محور ارتباطی کرمان- جیرفت- بندرعباس از موقعیت مناسبی برای جذب گردشگری برخوردار است، تصریح کرد: منوجان افرون بر وجود قلعه‌ها و بنا‌های تاریخی منحصر بفرد در زمینه صنایع دستی از استعداد قابل توجهی برخوردار است که می‌توان به حصیربافی، خوس‌بافی و سوزن‌دوزی اشاره کرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار