قائم مقام معاون پژوهش و فناوری مطرح کرد؛

حمایت پارک فاوا از پایان‌نامه‌های دانشگاهی

کشمیری گفت: با حمایت مالی پارک فاوا از پایان‌نامه‌های دانشگاهی می‌توانیم سطح آمادگی فناوری و یافته‌­های علمی دانشجویان را ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی کشمیری، قائم مقام معاون پژوهش و فناوری در امور فناوری و مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم در برنامه اعطای گرنت فناوری که به صورت مجازی با حضور وزیر علوم برگزار شد، اظهار کرد: در برنامه گرنت فناوری مخاطب اصلی دانشگاه ها، موسسات پژوهش و پارک‌ها به عنوان مجریان و تامین کنندگان بودجه هستند.  

او ادامه داد: هدف از برگزاری این برنامه رویکرد تکمیل مجموعه فعالیت‌های نظام آموزش عالی در حوزه پژوهش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی است.

کشمیری افزود: از صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی نیز به عنوان حامی مالی این طرح استفاده می‌کنیم. محققان برای شرکت در این برنامه باید موافقت دانشگاه و موسسه پژوهشی خود را داشته باشند اما این حمایت منجر به مالکیت فکری نمی‌شود زیرا مالکیت فکری متعلق به محقق است. آئین نامه این طرح تنظیم شده و مرحله آزمایشی آن را در ۵ پارک اجرا کرده‌ایم.  

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری در امور فناوری تصریح کرد: در فراخوان آزمایشی این طرح، دانشگاه‌ها مثل دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی مخاطب آن هستند. ۱۱۲ تقاضا تا این مرحله به ما رسیده است که از این تعداد ۸۲ طرح پذیرش شدند. ۴۷ مورد از این پارک‌ها مورد حمایت پارک فاوا ( پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات) قرار گفتند که در مجموع ۵۶ پایان نامه ارشد و ۲۶ رساله حمایت شدند در نهایت ۲۶ پایان نامه ارشد توسط فاوا حمایت می‌شوند.  

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم درباره میزان حمایت مالی از طرح‌ها در این برنامه توضیح داد: از پایان نامه‌های ارشد حداقل ۷ و نیم میلیون و حداکثر ۲۶ میلیون تومان حمایت می‌شود و از تز دکتری حداقل ۱۵ میلیون و حداکثر ۵۲.۵ تومان میلیون حمایت می‌شود. البته مجریان این طرح هم باید آورده‌ای داشته باشند تا بتوانیم حمایت‌های قابل توجهی از طرح‌ها داشته باشیم. حداقل مشارکت مجریان در کارشناسی ارشد برای هر طرح ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و برای دوره دکتری ۱۵ میلیون تومان است.  

او با بیان اینکه در سه سرفصل توانمند سازی، کارآفرینی و تجاری سازی به طرح‌های گرنت فناوری پرداخته می‌شود، گفت: هزینه برای حمایت از دانشجویانی که در این طرح‌های شرکت می‌کنند و هزینه‌هایی برای تحقیق و توسعه طرح‌های آن‌ها به این دانشجویان داده می‌شود، در نظر گرفته شده است.

کشمیری گفت: سامانه صدف، سامانه داده‌ها و فرآیند‌های حوزه پژوهش و فناوری‌هاست. این سامانه با پشتیبانی پارک فاوا و منابع سخت افزاری و نرم افزاری انجام شده و فرآیند‌های پذیرش و بررسی در این سامانه انجام می‌شود.  

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری تصریح کرد: با اجرای برنامه گرنت و حمایت مالی پارک فاوا از پایان‌نامه‌های دانشگاهی می‌توانیم سطح آمادگی فناوری و یافته‌­های علمی دانشجویان را ارتقا دهیم.

او ادامه داد: این طرح در نوزده استان  اجرایی می‌شود و امیدواریم  که هزار و ۲۰۰ گرنت در این فراخوان داشته باشیم. این طرح‌ها در قالب دو طرح جوانه و شکوفایی اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار