لزوم توجه به زلزله خیزی تبریز در ساخت و ساز شهری

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی زلزله را چالش جدی شهر تبریز در حوزه ساخت و ساز عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،حجت الاسلام والمسلمین  آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در دیدار اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی گفت: بررسی اجمالی مناطق حاشیه نشین تبریز نشان می دهد زلزله چند ریشتری این مناطق را که در هنگام بروز حوادث امکان امداد رسانی هم وجود ندارد با خاک یکسان خواهد کرد.

او با یادآوری حوادث طبیعی مانند زلزله‌های سخت رخ داده در تبریز گفت: برای شرایط کنونی باید در زمان بروز حوادث منتظر فاجعه‌های بزرگ باشیم، چرا که بافت فرسوده و غیر مهندسی در تبریز زیاد است که این مهم مسئولیت نظام مهندسی را سنگین‌تر می کند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر اینکه نباید کوچکترین اغماضی در حوزه ساخت و ساز صورت گیرد گفت: هدف اصلی در طراحی‌ها باید در جهت کاهش تلفات باشد و با در نظر گرفتن زلزله خیز بودن منطقه از ساخت و ساز‌های بی حساب و کتاب جلوگیری شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: گودبرداری‌هایی که همیشه فاجعه آفرین هستند نیازمند توجه جدی سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر مقیم و مجری ساختمان هاست.

او  همچنین توجه به معماری اسلامی را مورد تاکید قرار داد و افزود: سالیان سال است که این موضوع نادیده گرفته شده و حتی در برخی مواقع در سازه‌های ساختمانی از نماد‌های غیر اسلامی و شیطان پرستی استفاده می‌شود که نیازمند توجه جدی نظام مهندسی است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان را از دیگر وظایف سازمان نظام مهندسی دانست و  گفت:  با در نظر گرفتن مسائل فرهنگی و بومی هر منطقه و با استفاده از فناوری‌های نوین در نمای داخلی و  نمای خارجی ساختمان باید نظام مهندسی به صورت جدی وارد عمل شود.

امام جمعه تبریز به نقش بنیاد مسکن و راه و شهرسازی در ساخت سازه‌های مقاوم در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: بیشترین تلفات زلزله‌ها در مناطق حاشیه نشین و همچنین روستاهاست با اجرای سازه‌های مقاوم در مناطق روستایی ساکنان آن دلگرم شده و از مهاجرت به شهر‌ها جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.