معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: به ازای هر ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا بایستی حداقل از ۵۰ تا ۱۰۰ نفر تست کرونا گرفته شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، صائینی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان عصر دیروز یکشنبه در جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد کرونای استان زنجان با اشاره به اینکه شناسایی فرد مبتلا به ویروس کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: تلاش می‌شود میزان بیماریابی کرونایی استان زنجان به کمتر از ۱۰ درصد برسد که در حال حاضر میانگین استانی به ازای هر مورد مثبت بین ۶ تا هفت نفر رهگیری می‌شود.
 
او افزود: به ازای هر فرد مثبت کرونایی باید حداقل ۱۰ تست انجام شود و در واقع برای ۱۰ نفر بیمار مثبت حداقل باید از ۵۰ تا ۱۰۰ نفر  نمونه گیری شود.

صائینی ادامه داد: در شهرستان زنجان الگوی قابل قبول و مناسبی در زمینه اجرای طرح شهید سلیمانی ارائه شده که باید در کل استان  زنجان انجام  شود.

او گفت: بااینکه درحال حاضرشاهد کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان زنجان هستیم، اما طی ۲ ماه آینده امکان شیوع دوباره آن وجود دارد که این وضعیت برای اسفندماه امسال پیش‌بینی شده است.

صائینی افزود:در حال حاضر آمار  روزانه مرگ ناشی از کرونا به کمتر از ۲ نفر و بستری‌های کرونایی به کمتر از ۱۰ نفر در استان زنجان رسیده است.

او ادامه داد: هم اکنون آشفته بازاری در خصوص واکسن در جهان وجود داد که این مهم نیز توسط متولیان حوزه سلامت و دست اندکاران امر کشورمان مورد توجه قرار گرفته، اما تزریق آن در جامعه برای عموم فعلا امکان پذیر نبوده و زمان بر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: برای کنترل شیوع ویروس کرونا  باید برای ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت واکسن تزریق کرد و در این میان نکته مهم این است که اگر پیک بیماری در اسفندماه رخ دهد، بازاری‌ها که چشم امیدشان به کسب درآمد در این ماه است با چالش مواجه خواهند شد.

صائینی بر ضرورت مراقبت، رهگیری و بیماریابی تاکید کرد و گفت: تحلیل‌ها نشان دهنده عملکرد مطلوب استان زنجان نسبت به پیک دوم است چرا که میزان مرگ و میر و بستری در پیک سوم به مراتب روند کاهشی داشت.

او با بیان اینکه در طرح شهید قاسم سلیمانی سه بخش مهم مراقبت و قرنطینه، نظارت و حمایت بیش از گذشته مورد توجه و تاکید قرار گرفته است، افزود: رهگیری وضعیت بیماران در منزل، محل کار و روابط اجتماعی یکی از مهمترین عوامل کنترل بیماری است که موجب می‌شود تعداد بیماران کاهش یابد که در این خصوص باید اقدامات لازم انجام گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: اجرای صحیح بیماریابی هوشمند موجب کنترل بیماری می‌شود که باید در این زمینه دقت و جدیت لازم  به کارگرفته شود.
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.