به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص تاثیر درج قیمت ها بر بازار مسکن تصریح کرد: حذف قیمتها از آگهیهای فضای مجازی هیچ کمکی به کاهش التهاب بازار نکرده است.
او افزود: آنچه که در نوسانات بازار اثر میگذارد، متغیرهای کلان است و سامانههای املاک تاثیر چندانی ندارد.
روانشادنیا تصریح کرد: زمانی که اعلام درج قیمتها در آگهیهای مسکن و خودرو ممنوع شد هم تاثیری در کنترل قیمتها نگذاشت و شاهد افزایش قیمت ها هم بودیم.
این کارشناس بازار مسکن گفت: میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در اردیبهشت امسال ۱۷ میلیون تومان بود و امروز که قیمتها آزاد شده متوسط قیمتها به ۲۷ میلیون تومان رسیده است.
او بیان کرد: آگهیها در بازار مجازی مسکن بهتر و بیشتر دیده میشود و قابل مقایسه است و شفافیت در بازار را بهبود می بخشد. اگر قیمتها درج نشود هزینههای مبادله معاملات بیشتر میشود.
این کارشناس مسکن بیان کرد: فرهنگ مشاوره املاک باید ارتقاء یابد. همزمان با درج قیمت مسکن در آگهیها باید خدمات مشاور املاک از نظر فنی و خدمات افزایش یابد.
روانشادنیا گفت: آنچه که در نوسانات بازار اثر میگذارد، متغیرهای کلان اقتصادی است و درج قیمت در سامانههای املاک تاثیر چندانی بر قیمت ها ندارد.
در ادامه الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در این خصوص گفت: سوال ما این است که حذف قیمت از آگهیها با چه مبنایی صورت گرفته است؟ افزایش قیمت مسکن و خودرو هیچ ارتباطی به درج قیمت در آگهیها ندارد جز اینکه شفافیت در قیمتها را از بین برده است.
او ادامه داد: در حوزه خودرو، ما به کسانی که قیمت بالاتر از بازار ارائه میدهند، اجازه نشر آگهی نمیدهیم.
این مقام مسئول بیان کرد: مشکل در این است که اکنون قیمتها به آگهیها بازگشته است اما اتحادیه خودرو و مسکن کشف قیمت نمیکنند.
خسروی، کارشناس خودرو در این خصوص بیان کرد: تجربه نشان داده که افراد حاضر در این سایتها وقتی که عرضه در اختیار دارند، فعال شده و قیمت سازی میکنند.
او ادامه داد: به طور مثال چهارشنبه هفته قبل پژو ۲۰۶ را در چند ساعت ۲۵ میلیون تومان گرانتر کردند و بعد از ۲۴ ساعت، قیمت را به رقم قبل بازگرداندند.
خسروی گفت: در شرایط فعلی کشور و شکنندگی بازار معتقدم تنظیم گری و دخالت دولت باید بیشتر از حالت نرمال باشد.
انتهای پیام/