به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ایلان ماسک، مدیرعامل صریح و توئیتری تسلا، از اعلام پیشبینیهای جسورانه خود پرهیز نمیکند. در حالی که بسیاری از مدیران شرکتی ترجیح میدهند انتظارات را تعدیل کرده و به برنامه پایبند بمانند به نظر میرسد که ماسک گاهی اوقات روش متضادی را در پیش میگیرد.
این میلیاردر عجیب و غریب هرگز از فرصتی برای هیجان زده کردن عقب نمیرود؛ اگرچه پیش بینیهای ماسک گاهی اوقات به اثبات میرسد، اما اغلب آنها نه. مدل X، سومین خودروی تولیدی تسلا، دو سال با تاخیر از برنامه اعلام شده به بازار آمد و ما هنوز منتظر تسلا سمی هستیم که نزدیک به چهار سال پیش رونمایی شد.
ماسک قول داده بود که تسلا در سال ۲۰۲۰ کارهای زیادی انجام خواهد داد در ادامه به معرفی برخی از مواردی که ارائه شده است و برخی دیگر که هنوز ارائه نشدهاند خواهیم پرداخت.
ایلان ماسک طی رویدادی که برای ارائه استراتژیهای فناوری تسلا در آوریل ۲۰۱۹ برگزار شده بود گفت: "مطمئناً سال آینده، ما بیش از ۱ میلیون ربات تاکسی خواهیم داشت. ماسک شبکه اشتراک تاکسی در آینده را چیزی مانند عبور اوبر و Airbnb توصیف کرده است، جایی که دارندگان تسلا میتوانند اتومبیلهای خود را طوری تنظیم کنند که هنگام نشستن در خانه یا محل کار خود در خیابانها مسافران را سوار کنند و از این طریق درآمد داشته باشند. این خودروساز همچنین میتواند اتومبیلهای خود را در مناطقی مستقر کند که مشتریان کافی در آن شرکت ندارند. این ایده هرچقدر هم جذاب باشد، بدیهی است که ارائه آن بسیار دشوار بوده است. تا به امروز، تسلا یک تاکسی بدون راننده راه اندازی نکرده است، چه برسد به ۱ میلیون؛ به طور کامل باید گفت فعلا این پروژه در حد حرف باقی مانده است.
تسلا سالهاست که در مورد ماشینهای خودران خود تبلیغ میکند. گرچه نمیتوان انکار کرد که ویژگی سیستم خودکار خلبان اتوماتیک تسلا و خودران کامل از پیشرفتهترین سیستمهای موجود است، با این حال، مدل هوشمندانه آن هنوز هم به توجه کامل راننده نیاز دارند.
در سال ۲۰۲۰، تسلا نسخه بتا محدودی از ویژگی "رانندگی کاملا خودکار" خود یک گزینه ۱۰ هزار دلاری را راه اندازی کرد و مدیر عامل آن گفت که سیستم تا پایان همان سال شاهد انتشار گستردهای خواهد بود. اما فیلمهای اولیه ارسال شده در اینترنت نشان داد که سیستم هنوز برای زمان اولیه آماده نیست. با نزدیک شدن این مهلت، ماسک اعلام کرد که تسلا "رانندگی کامل خودکار " را در اوایل سال ۲۰۲۱ منتشر خواهد کرد. با این وجود، او در زمینه پیش بینی تواناییهای رانندگی مستقل شرکت خود سابقه درخشان ندارد.
در سال ۲۰۱۶، ماسک گفت که تسلا ۵۰۰ هزار خودرو را تا سال ۲۰۱۸ تحویل میدهد، اما در پایان این سال فقط ۲۴۶ هزار دستگاه تحویل شد. وی همچنین گفت که تسلا در سال ۲۰۱۹ تا ۶۵۰ هزار اتومبیل و تا سال ۲۰۲۰ نیز ۱ میلیون خودرو خواهد فروخت. تسلا در ابتدای سال ۲۰۲۰ نیز گفت که تحویل خودروها در سال آینده به راحتی از ۵۰۰ هزار دستگاه فراتر خواهد رفت و این خودروساز به سختی این هدف را از دست داد و ۴۵۰ واحد کوتاه آمد. همچنین با تحویل ۱۸۰۵۷۰ دستگاه خودرو در Q4 رکورد فروش سه ماهه قبلی خود را که بیش از ۴۰ هزار دستگاه بود شکست.
تسلا پنجمین خودروی تولیدی خود یعنی کراس اوور مدل Y را در مارس گذشته، یک سال پس از آغاز به تولید در بهار ۲۰۱۹ به بازار عرضه کرد. این خودرو مخفف "S3XY" بود که ماهها زودتر از موعد مقرر عرضه شد، که برای سازنده EV غیر معمول است. مدل X دو سال تأخیر داشت تا اینکه در اواخر سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد. در سال ۲۰۲۰، تسلا ۴۴۲ هزار و ۵۱۱ مدل ۳ و مدل Y را عرضه کرد.
خودرو Tesla Semi، این کامیون کلاس ۸ در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. هنگامی که این شرکت درآمد سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ خود را گزارش داد، ماسک گفت که قصد دارد حجم محدودی تسلا سمی را در سال ۲۰۲۰ تولید کند. اما در آوریل ۲۰۲۰، تسلا اعلام کرد که تولید و تحویل خودرو تجاری را دوباره به تاخیر میاندازدو عرضه این خودرو این بار تا سال ۲۰۲۱ عقب افتاد.
تسلا در سال ۲۰۱۷ با رونمایی از تسلا رودستر هنگامی که اعلام کرد این خودرو تا سال ۲۰۲۰ وارد بازار خواهد کرد به طور گسترده تحسین طرفداران خود و صنعت خودرو را برانگیخت. این خودروی اسپورت با حداکثر سرعت ۲۵۰ مایل در ساعت، طی مسافت ۶۲۰ مایل با شارژ در عرض ۱.۹ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت میرسد. تسلا قیمت این خودرو را ۲۰۰ هزار دلار در مقایسه با سوپراسپرتهای مجهز دنیا اعلام کرد. اما در ماه مه گذشته، در حالی که همه گیری COVID-19 برنامههای خودروسازان را برای بسیاری از موارد ناکام گذاشت، ماسک گفت که رودستر باید منتظر بماند تا بعد از ورود Cybertruck به بازار بیاید، که احتمالا باید در اواخر سال ۲۰۲۱ است.
تسلا در رویداد "روز باتری" در ماه سپتامبر از معماری جدید باتری خود رونمایی کرد. در آوریل ۲۰۱۹، ماسک گفت که باتریهای تسلا به زودی میتوانند ماشینهای برقی را برای ۱ میلیون مایل یا بیشتر تأمین کنند. با توجه به اینکه ماشینهای گازسوز قادر به طی مسافت ۲۰۰ هزار مایل هستند این بسیار قابل توجه است. او گفت که باتریهای جدید تا سال ۲۰۲۰ تولید میشوند. انتظار میرفت ماسک در رویداد تسلا در "روز باتری" در ماه سپتامبر به طور رسمی باتری ۱ میلیون مایل را اعلام کند، اما این مهم انجام نشد.
با این حال، تسلا از معماری جدید باتری در این رویداد خبر داد که منجر به پنج برابر انرژی بیشتر، افزایش دامنه ۱۶ درصدی و شش برابر خروجی انرژی میشود. تسلا گفت که سلولهای جدید "۴۶۸۰" سریعتر و ارزانتر تولید میشوند، اما این محصولات تا سال ۲۰۲۲ به تولید کامل نمیرسند.
در نوامبر ۲۰۱۹، ماسک اعلام کرد که تسلا Gigafactory Europe خود را در برلین خواهد ساخت و ۲۰۲۰ شاهد پیشرفت چشمگیر تسلا در تحقق این هدف بود. ماسک گفته است که این کارخانه سلولهای باتری مدل Y و نسل بعدی تسلا را در ژوئیه ۲۰۲۱ (زمان افتتاح کارخانه) تولید خواهد کرد. ماه مارس گذشته، ماسک از طریق توئیتر اعلام کرد که تسلا در حال بررسی محل ساخت کارخانه اتومبیل بعدی خود در آمریکا است که سایبرتراک را تولید میکند. تا ژوئیه، تسلا، آستین تگزاس را به عنوان محل کارخانه جدید انتخاب کرد و در ماه اوت، ساخت و ساز آغاز شده بود.
در سال ۲۰۱۵، ماسک گفت که تسلا یک مدل S با قابلیت طی ۱۲۰۰ کیلومتر (۷۴۶ مدل) تا سال ۲۰۲۰ خواهد ساخت. تسلا از آن زمان به طور معمول پیوسته دامنه وسایل نقلیه خود را افزایش میدهد، اما هنوز هم به آن هدف نرسیده است. بلندترین برد تسلا مدل S Long Range Plus است که بر اساس برآورد EPA میتواند ۴۰۲ مایل را در هر بار شارژ طی کند. تسلا قصد دارد مدل S Plaid را که اعلام کرده با یک بار شارژ بیش از ۵۲۰ مایل طی میکند، در اواخر سال ۲۰۲۱ وارد بازار کند.
در اکتبر ۲۰۱۸ ماسک در توئیتی ضمن انتشار تصویری از تسلاکویلا اعلام کرد که این محصول به زودی وارد بازار خواهد شد. این وعده ماسک در نوامبر سال ۲۰۲۰ هنگامی که تسلا تعداد محدودی از این محصول را با قیمت ۲۵۰ دلار روانه بازار کرد محقق شد. اما ماسک نتوانست آن را همانطور که امیدوار بود "تسلاکویلا" نامگذاری کند، زیرا مارک تجاری توسط شورای تنظیم مقررات تکوئلا مکزیک ساقط شد.
انتهای پیام/