حامد سعیدی دبیر کارگروه پهپادهای غیر نظامی کشور در گفتوگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات و کاربرد پهپادها اظهار کرد: دهه اخیر، دهه توسعه پهپادهای غیرنظامی است و پهپادها ابتدا در حوزه سینما و فیلم برداری، نقشه برداری و دادههای مکانی و بعد در حوزههای امداد و نجات، سمپاشی و همچنین حمل کالا و دارو کاربرد دارند که این فناوری در دنیا در حال گسترش است.
دبیر کارگروه پهپادهای غیر نظامی کشور افزود: یکی از کاربردهای این پهپادها حمل بار، بسته پستی، بسته امدادی و یا دارو است که در کشور ما هم در سالهای اخیر مباحثش مطرح شد و مقداری هم حاشیههای رسانهای داشت.
او با بیان اینکه پهپادها دو کلاس دور برد و محلی دارند و در ۲ نوع دور برد و کوتاه برد هستند گفت: نوع رایجتر پهپادها اینهایی هستند که با همین مولتی موتورها و عمودپروازهای چندموتوره در فاصله ۳ تا ۵ کیلومتری یک بسته کالا، دارو یا در واقع بسته امدادی تحویل مشتری شود.
سعیدی بیان کرد: در بحث حمل بار، با توجه به هزینههایی که یک عملیات پهپادی برای رفت و آمد دارد، برای انتقال یک نامه عادی، یک کار ساده و یا یک بار ارزان قیمت به صرفه نیست.
دبیر کارگروه پهپادهای غیر نظامی کشور گفت: ما باید به سمت جابجایی بستههای حساس و مورد نیاز بعضی از نهادها و ارگانها و یا اعضای بدن برای پیوند، نمونه خون و... برویم و اینکه ما فکر کنیم پهپادها وسیله ارزان قیمتی هستند و برای انتقال یک نامه میتوانیم از آن استفاده کنیم، این فرضیه در دنیا مشتری آنچنانی ندارد و ما در کاربردهای حساس، حیاتیتر و ارزشمندتری باید سرمایه گذاری کنیم.
او ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۵ سال است که این کار در حوزه پست و وزارت ارتباطات سابقه داشته و نمونههایی هم ساخته شده، من از کار با مجموعه پست احساس میکنم این موضوع اولویت اصلیشان نیست و شاید انس گرفتنشان با فناوریهای مدرن به این شکل زمان ببرد.
سعیدی بیان کرد: در عین حال این پهپاد میتواند برای نهادهایی مانند جمعیت هلال احمر، اورژانس، دانشکدههای علوم پزشکی درمانی مهم و بیمارستانهای مهم کشور راهگشا باشد.
دبیر کارگروه پهپادهای غیر نظامی کشور گفت: ما کشور بحرانخیزی هستیم و در همین سیل سالهای گذشته بیش از ۱۰۰۰ پرواز پهپادی برای پایش منابع آب، جستجوی مفقودین و آنالیز مقدار بحران زدگی و... داشتیم.
وی ادامه داد: به شدت جای پهپاد حمل بار در بحران خالی است و ما مناطقی داریم که افرادی دچار سیل شدهاند و راه ارتباطی وجود ندارد و با پهپادها در این مناطق امدادرسانی شده است.
سعیدی ادامه داد: پس ما برای حمل بار، نهادهایی مانند؛ هلال احمر، ستادهای بحران، مجموعههای امداد و نجاتی مانند اورژانس، آتش نشانی مدنظرمان بوده و این نهادها اولویت بیشتری برای پهپاد حمل بار دارند.
دبیر کارگروه پهپادهای غیر نظامی کشور درباره قیمت پهپادها گفت: پرندههای ویژه فیلمبرداری و عکاسی در کلاس کوچک و کوادکوپترهای فیلمبرداری و عکاسی، بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان در ایران قیمت دارد و در کلاس پرندههایی که حدود ۴ کیلو بار بخواهند حمل کنند، بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.
او ادامه داد: به دلیل بالا بودن هزینه استهلاک این پهپادها باید برای جابجایی از کالاهای با ارزشتر استفاده کنیم و پهپادها را بیمه کنیم.
سعیدی با بیان اینکه پهپادها باید کنترل مانیتورینگ شوند و موقعیتشان برای مجموعههای فرودگاهی و امنیتی مشخص باشد تا به عنوان یک پهپاد ناشناس با آنها مقابله نشود، گفت: در پهپادهای غیرنظامی در سالهای اخیر فعالیتهای خیلی زیادی در مجموعه هوافضایی کشور، اتحادیه صنایع هوا فضایی ایران، شرکتهای دانشبنیان، معاونت علمی ریاست جمهوری، مجموعههای امنیتی و هواپیمایی کشوری داشتیم و این تحرکات و پیگیریهای مکرر منجر شد که در سال ۹۶ و ۹۹ دو دستورالعمل برای این کار توسط شورای امنیت کشور تدوین شده و به استانداریها ابلاغ شود.
دبیر کارگروه پهپادهای غیر نظامی کشور افزود: سه دستورالعمل اجرایی هم سازمان هواپیمایی کشوری تدوین کرده که آخرین آن دستورالعمل کد ۹۰۰۲ است و در این دستورالعمل تکالیفی به عهده نهادها گذاشته شده که عمده این تکالیف تا به امروز انجام نشده است.
او ادامه داد: در این دستورالعمل گفته شده هواپیمایی کشوری باید آموزش انجام دهد، به شرکتها مجوز دهد و پرندهها را ثبت و پلاک کند، اما متاسفانه در اکثر این موارد سازمان هواپیمایی کشوری وظایفی را که خودش به عنوان یک نهاد حاکمیتی درخواست داده، انجام نداده است.
سعیدی بیان کرد: بیش از ۸۰ شرکت تاییدیه امنیتی، حفاظتی و حراستیشان آمده و از شورای تامین استانها تایید شدند و پروندههایشان بیش از یک سال در انتظار صدور مجوز مانده است؛ بیش از هزار کاربر در سایتی که پارسال ایجاد شد ثبت نام کردند و هنوز برای این افراد هیچ سند، مجوز و... صادر نشده ایت. اگر بخواهیم در واقع به این چالش رسیدگی کنیم، میتوانیم بگوییم نهادهای حاکمیتی که موظف به ساماندهی این فضای کسب و کار مفید دانشبنیان پهباد بودند، به جز مجموعههای امنیتی و شورای تامین استانها که نظارت و صدور مجوز را داشتند، مابقی نهاد اکثرا وظایفشان را انجام ندادند.
دبیر کارگروه پهپادهای غیر نظامی کشور با بیان اینکه یک بخش این چالش، جهانی است گفت: متاسفانه از این پتانسیل بزرگی که در بخش خصوصی، تشکلها و انجمنهای مرتبط با هوا فضا و پهپاد انجام شده، نهادهای متصدی استفاده نمیکنند.
وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از یک میلیون پرواز مجوزدار با هماهنگی پدافند و شورای تامین انجام می شود گفت: صحبت ما این است اگر این حجم عظیم از پروازهابخواهد کاغذی و با قوانین و ساختار ۷۰ سال پیش توسط یک نهاد متمرکز انجام شود، نتیجه بخش نخواهد بود.
سعیدی افزود: تنها راه این است که از طریق نرم افزار و سامانه الکترونیک فضای مجازی این هماهنگی بین نهادها تعریف شود و نهادها افرادی داشته باشند که این پیجها را چک کنند و پرنده هم ردیاب داشته باشد و به صورت الکترونیکی، موارد لازم از جمله داشتن مجوز و... انجام شود و در کنار آن نیروی امنیتی و انتظامی بتواند در صفحه مانیتور خود پرندهها را ببیند.
دبیر کارگروه پهپادهای غیر نظامی کشور بیان کرد: یکی از مشکلاتی که داریم این است که خیلی وقتها پرندههایی که مجوز دارند و با مجوز پرواز میکنند، به علیه آنها عملیات صورت میگیرد.
او با بیان اینکه در کشور نزدیک به ۲۲۵۰۰ پهپاد غیر نظامی وجود دارد که نزدیک به ۱۰ هزار پرنده مجوز لازم را دریافت کردهاند گفت: از لحاظ اولویتبندی شاید برای نهادی که بسته پستی و کالا جابجا میکند، پهباد اولویت اول نبوده و هزینهاش بالا باشد. امیدوارم ارتباط بین نهادها بیشتر شود و در مواقع بحرانی بتوانیم استفاده بهتری از این ابزار کنیم.
دبیر کارگروه پهپادهای غیر نظامی کشور افزود: برنامههایی که در دنیا برای دهههای آینده برنامهریزی شده و شاید تا کمتر از ۱۰ سال آینده نتایج آن را ببینید، با توسعه اینترنت 5G و 6G در دنیا به سمتی خواهیم رفت که از طریق شبکههای اینترنت بی تی اسها و آنتنهای موبایل بشود پهپاد را از راه دور کنترل کرد و یا از کشوری به کشور دیگر پرنده کنترل میشود. ما باید آماده باشیم در جامعه جهانی فناوریمان پیشرفته باشد.
بیشتر بخوانید
گزارش از میثم نامنی
انتهای پیام/
صدحیف که دولتهای چپ و راست اعتقادی به نخبگان ندارند و امثال جناب دکتر سعیدی در حوزه فناوری پهپادی و یا استاد محمد درویش در حوزه محیط زیست که انسانیت و ایرانیت و اسلامیت را در عمل معنا بخشیده اند از ورود به بخش سیاستگذاری که حلقه مفقوده امروزمان است محرومند ، محرومیت این بزرگمردان بطبع محرومیت فرزندان ایران زمین را از تجارب و دانش آنان محروم نموده است.