نیلی احمدآبادی گفت: پیش بینی می‌شود که برای برخی از رشته‌ها مانند علوم پایه و پزشکی تقاضا افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم افتتاحیه اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ امروز (چهارشنبه، اول بهمن) با حضور محمود نیلی احمدآبادی ، رئیس دانشگاه تهران و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

نیلی احمدآبادی اظهار کرد: تا قبل از کرونا ارتباط بین المللی دانشگاه‌ها روند بهتری داشت اما ویروس کرونا مانع این امر شد و تمامی آموزش‌ها و ارتباطات را به صورت مجازی برگزار کرد.

او افزود: تاثیر همه گیری ویروس، باعث کاهش علاقه مندی دانشجویان، کپی کاری، افزایش تقلب و روی آوردن دانشجویان جهت استفاده از خدمات شرکت‌ها برای حضور در امتحانات شد.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: تغییر قوانین آموزشی در دانشگاه‌ها و دادن اختیارات به دانشکده‌ها برای تصمیمات سریع در دوران دانشگاه و سوق دادن آموزش حضوری به مجازی یکی از مهم‌ترین چالش‌های دانشگاه‌ها در دوران کرونا بود.

او با بیان اینکه آموزش الکترونیکی باعث شد تا دسترسی استادان به دانشجویان در هر زمان و مکانی بیش از گذشته شود، تاکید کرد: مطابق آمار به دست آمده ۴۰ تا ۶۰ درصد دانشجویان با استفاده از آموزش مجازی به وقت کمتری برای مطالعه دروس احتیاج دارند اما باید گفت که آموزش‌های دانشجویان به شدت تحت تأثیر زیر ساخت‌ها قرار گرفته است.

نیلی احمدآبادی گفت: دانشگاه‌های بزرگ که دارای فضا‌های فیزیکی گران قیمت بودند، در دوران کرونا بیشترین مشکلات اقتصادی را داشتند، در مقابل مراکز آموزش عالی که فضا‌های زیر ساختی و محدودتری داشتند، در دوران کرونا مشکلات محدودتری داشتند. پیش بینی می‌شود در آینده کمتر شاهد دانشگاه‌های بزرگ باشیم و بیشتر این دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های کوچک‌تر سوق داده شوند تا بتوانند کیفیت‌های آموزشی را همانند شیوه گذشته ادامه دهند.

او با بیان اینکه ۱۵۰ دانشجوی دانشگاه تهران به دلایل گوناگون امکان دسترسی به زیر ساخت‌های آموزشی را نداشتند، تاکید کرد: طبق گفته‌های وزیر ارتباطات در ۵ ماه گذشته دانشجویان ۳.۵ تا ۴ درصد مناطق شهری و روستایی کشور ما امکانات مناسبی برای دسترسی به فضای مجازی نداشته اند. در دانشگاه تهران هم تعداد محدودی دانشجو از بابت اینترنت برای شرکت در کلاس‌های آموزشی دچار مشکل بودند.

رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: مزیت بزرگ کرونا، سوق دادن آموزش‌های حضوری به مجازی بود. سال‌های طولانی نگاه منفی به آموزش مجازی داشتیم اما کرونا باعث شد تا گام جدی در این زمینه برداریم و خیلی زود با مشکلات کنار بیاییم.

آیین نامه مصوبی برای دورکاری نداریم

او تصریح کرد: فعالیت‌های فیزیکی همچنان ادامه پیدا می‌کنند و تمرکز بر ارتباطات و جذب دانشجویان آینده، انعطاف پذیری در دور کاری در آینده با شیوه جدیدی بروز پیدا خواهد کرد. تا به امروز هیچ آیین نامه مصوبی برای دورکاری نداریم و قوانین و مقرراتی برای آن لازم نیست؛ در این خصوص با وزارت علوم در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم دورکاری را ایجاد کنیم. در واقع دورکاری به معنای این نیست که فرد در منزل بنشیند و هر ساعتی که علاقه داشت به فعالیت کاری مشغول شود، بلکه دورکاری یعنی فرد مطابق ساعات حضوری در محل کار در خانه بتواند با کارایی بهتری نسبت به حضوری بودن فعالیت کند.

نیلی احمدآبادی تصریح کرد: امتحانات پایان ترم نباید ملاک گزینش دانشجویان شمرده می‌شد؛ خوشبختانه آموزش مجازی باعث شد تا امتحانات مستمر هم بروز پیدا کند. کیفیت برگزاری آزمون یکی از نگرانی‌های ماست که دانشگاه تهران سعی کرد بر این روند از سامانه‌های جدید بهره مند شود.

او افزود: پیش بینی می‌شود که برای برخی از رشته‌ها مانند علوم پایه و پزشکی تقاضا افزایش پیدا کند و برای برخی رشته‌ها تقاضا کاهشی شود.

رئیس دانشگاه تهران گفت: مطابق نظرسنجی‌ها ۷۲ درصد دانشجویان به صورت متوسط و زیاد از آموزش‌های مجازی راضی و مابقی ناراضی بودند، همچنین ۷۰ درصد دانشجویان از کیفیت تدریس، پاسخگویی دانشگاه‌ها رضایت داشتند و ۱۲ درصد آنان از مشکلات اقتصادی ناراضی بودند.

او ادامه داد: بحران کرونا باعث شد دو موضوع همکاری کشور‌ها با یکدیگر و مهم جلوه کردن علم مورد اهمیت قرار بگیرد زیرا نباید به هیچ عنوان از علم در هر شرایطی غافل شویم.

رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: بحث آموزش مجازی در آینده اوضاع خوبی دارد اما از بابت حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها بعد از بازگشایی و بهبود شرایط با نگرانی‌های جدی مواجه هستیم و نمی‌دانیم دانشجویان در آن شرایط چه واکنشی از خود نشان می‌دهند.

کاهش استرس و اضطراب در میان دانشجویان هدف اصلی ما است

صادقی، رئیس کنگره ملی و استاد روان شناسی دانشگاه شریف اظهار کرد: از دسامبر ۲۰۱۹ جهان دچار بیماری کرونا شد که این موضوع به عنوان یک معضل جدی تمام جهانیان را درگیر کرد. 

او افزود: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های ویروس کرونا بر آموزش عالی روی آوردن به آموزش مجازی بود. در این روش آموزشی دیگر هویت دانشجو و ارتباط او با استادان حفظ نمی‌شد.

صادقی تصریح کرد: مطابق نظر سنجی‌های موجود در همه جای دنیا کووید ۱۹ روی ابعاد سلامت به خصوص سلامت روانی و بروز مشکلات مالی برای خانواده‌ها و کودکان تاثیر گذاشت و ما در این زمینه اقدامات مهمی برای افزایش ایمنی دانشگاه‌ها انجام دادیم.

او افزود: یکی از مهم ترین اهداف این کنگره کاهش استرس و اضطراب در میان دانشجویان است که برای ما به شدت حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.