مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم گفت: مقالات رشته‌های علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی ظرفیت بالایی برای چاپ در مجلات خارجی دارند.

محسن شریفی، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فرآیند انتشار مقاله در مجلات بین المللی، اظهار کرد: چاپ مقالات در مجلات معتبر بین المللی فرآیندی کاملا تعریف شده و منظم است.

او افزود: در مجلات معتبر بین المللی به لحاظ ساختار‌هایی که فراهم کرده اند، فرآیند دریافت، داوری، پردازش و آماده سازی برای چاپ کاملا پیشرفته است؛ بنابراین خیلی سریع و در یک بازه زمانی دو یا سه ماهه تکلیف مقالات دریافتی مشخص می‌شود.

شریفی تصریح کرد: اگر یک مقاله در مجله بین المللی کفایت لازم را نداشته باشد بلافاصله تیم تحریریه نشریه در مدت یک هفته تا دو هفته وضعیت را به مولف گزارش می‌کنند و نشریه را برمی گردانند، اما در صورتی که در نگاه اول مناسب تشخیص داده شود بعد از یک تا دو هفته وارد فرآیند داوری شده و طی دو تا سه ماه تکلیف مقاله از لحاظ پذیرش نهایی مشخص می‌شود.  

او تاکید کرد: در مجلات دنیا معمولا به طور میانگین طی سه تا چهار ماه مقاله به انتشار می‌رسد و در صورتی که به چاپ نرسد زودتر از این موعود تکلیف رد شدن آن مشخص می‌شود.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  درباره کیفیت انتشار مقالات در مجلات بین المللی گفت: مجلات هر کدام برای خودشان دارای سطح‌های گوناگونی هستند، برای مثال مجلاتی که در رتبه بندی‌ها سطح بالاتری دارند مقالات بیشتری دریافت و رد می‌کنند و تعداد محدودی از آن‌ها را به چاپ می‌رسند. ارسال و چاپ مقاله در این مجلات سخت‌تر از مجلاتی است که رتبه‌های کمتری دارند، اما هر کدام از آن‌ها به نسبت خود سخت گیری و استاندارد‌های متفاوت را می‌طلبند.  


بیشتر بخوانید


شریفی اضافه کرد: تعدادی از نشریات علمی داخل نیز از شاخص‌ها و معیار‌های بین المللی برخوردارند و از لحاظ عملکرد مانند سایر نشریات بین المللی هستند. با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در وزارت علوم درصدد هستیم تعداد بیشتری از نشریات علمی به ویژه به زبان فارسی و نیز در حوزه علوم انسانی به سطح بین المللی برسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.