جوز وازی یا گردو بازی از بازی های قدیمی شهرستان طالقان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، در جوزوازی یا همان گردو بازی بازیكنان به هر تعداد که باشند برای شروع بازی هر کدام یک عدد گردو به نام  مال برای شرکت در بازی به روی زمین میگذارند.

گردو ها در یک مسیر مستقیم و به فاصله مساوی از هم چیده می شوند بعد نفرات به ترتیب گردویی را که به نسبت گرد تر و کوچک تر است کله نامیده می شود.

به فاصله مساوی از اولین گردو روی زمین قرار داده و انگشت میانه دست راست را پشت انگشت اشاره دست چپ قرار می گیرد و با کشیدن انگشت میانه آن را به ضرب به کله میزنند  و کله را به سمت اولین مال رها می کنند. 

اگر کله به مال اصابت کند ، مال از آن صاحب کله خواهد شد و اگر کله به مال اصابت نکند در جای خود باقی می ماند تا سایرین به ترتیب کله های خود را رها کرده و دوباره نوبت به اولین نفر برسد.

اگر کسی با کله خودش به کله نفری که قبلا مال برده است بزند مال برده شده را از صاحب کله مغلوب میگیرد و معمولا در هنگام زدن کله صاحب مال می گوید: هرچ کله یا مالش یعنی اگر کله من به کله و یا به مال کنار آن برخورد کرد از آن من خواهد بود و بدین ترتیب صاحب کله مغلوب از آن دور حذف خواهد شد.

انتهای پیام/خ

برچسب ها: گردوبازی ، بومی محلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.