قطب تولید پسته خراسان رضوی خندان نیست

مه‌ولات قطب تولید پسته خراسان رضوی محسوب می‌شود که ۵۳ درصد پسته تولیدی خراسان رضوی و ۷ درصد پسته تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مه‌ولات با ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتارباغ پسته، مقام اول کشت و تولید پسته خراسان رضوی را دارا است؛ ۷۰ درصد باغ‌های پسته در مه‌ولات را پسته سفید فیض‌آباد، ۱۵ درصد رقم اکبری و بقیه را ارقام قرمز، گرمه، کله‌قوچی، فندقی و احمد آقایی تشکیل می‌دهد.
 
به دلیل شرایط اقلیمی خاص، محصول پسته مه ولات (به‌ویژه ارقام قرمز و گرمه) زودتر از سایر مناطق پسته‌کاری روانه بازار و به‌صورت نوبرانه مصرف می‌شود؛ اما هنوز پسته مه‌ولات برندی ندارد و با نام استان‌های دیگر عرضه می‌شود و سود آن به جیب دلالان و صادرکننده‌های سایر استان‌ها می‌رود.
 
البته امسال میزان صادرات این محصول ارزآور در شرایطی که تولید آن در خراسان افزایش داشته با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است.

بیشتر بخوانید

صالحی عضو هیئت‌مدیره یک شرکت بسته‌بندی پسته در مه‌ولات گفت: این شرکت توانست در سال گذشته پسته فندقی شهرستان را وارد بورس کند و امسال مقدمات کار برای ورود پسته سفید مه‌ولات به بورس انجام‌شده است.
 
او با بیان این‌که در خراسان رضوی بیش از ۶۰ هزار تن پسته تولید می‌شود و سهم مه‌ولات بیش از ۲۵ هزار تن است، افزود: متأسفانه برند پسته خراسان رضوی و مه‌ولات وجود خارجی ندارد؛ برند پسته ایران را به نام پسته دامغان و رفسنجان می‌شناسند درحالی‌که پسته سفید مه‌ولات و خراسان در استان‌های دیگر به دلیل مرغوبیت بالا به نام پسته احمد آقایی به فروش می‌رسد.
 
عضو هیئت‌مدیره یک شرکت بسته‌بندی پسته در مه‌ولات ادامه داد: در خراسان رضوی، پایانه صادراتی و صادرکننده شاخص پسته نداریم و اعتمادی به برگشت پول پسته از آن‌سوی مرز‌ها نداریم؛ درحالی‌که سود عمده نصیب صادرکننده‌های خارج از استان خراسان می‌شود.

خراسان دومین استان تولیدکننده پسته کشور است

احمدنیا مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های بسته‌بندی پسته در مه‌ولات هم گفت: تولید پسته خراسان رضوی بیش از ۶۰هزارتن و تولید کشور ۲۴۰ هزارتن برآورد شده است و خراسان رضوی دومین استان تولیدکننده پسته در کشور است.
 
او افزود: با توجه به این‌که در مه‌ولات حدود ۲۵ هزار تن پسته تولید می‌شود و بیش از ۱۵ هزار تن آن پسته سفیداست، نماد پسته بادامی مه‌ولات به‌عنوان سومین نماد پسته کشور در بورس کالا بازگشایی‌شده که گام مهمی در استانداردسازی عرضه پسته است؛ به‌گونه‌ای که پسته کشاورز بر اساس استاندارد ملی ایران سورت و تحویل انبار بورس می‌شود و آن‌چه معامله می‌شود، دقیقاً همان جنس تحویل می‌شود.
 
مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های بسته‌بندی پسته در مه‌ولات درباره مشکلات فرا روی صادرات پسته خراسان ادامه داد: درحالی‌که بالای ۲۵ درصد تولید پسته کشور در خراسان است، ولی کمتر از ۵ درصد صادرات از گمرک خراسان انجام می‌شود.

مه ولات نمایندگی گمرک ندارد

ساربان مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: در ۲ سال اخیر افزایش تولید محصول پسته داشته‌ایم به‌طوری‌که به‌رغم خسارت‌های سنگین تگرگ در دو سال اخیر، هرسال بیش از ۲۶ هزار تن تولید داشته‌ایم و با توجه به اقلیم مناسب، پسته تولیدی بسیار مرغوب است. شهرستان مه‌ولات ۵۳ درصد پسته استان و ۷ درصد پسته کشور را تولید می‌کند.
 
او با تأکید بر ضرورت ایجاد نمایندگی گمرک در مه‌ولات افزود: پیگیر سرمایه‌گذار و استقرار پایانه صادرات پسته در مه‌ولات هستیم؛ باید راهکاری اندیشیده شود که حداقل پسته تولیدی خراسان از گمرک همین استان صادر شود.
 
مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات ادامه داد: در شهرستان به‌صورت محدود پسته در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلویی وکیوم‌شده به پاکستان و افغانستان صادر و عمده پسته‌ها به‌صورت کیسه‌های ۵۰ و ۷۰ کیلویی به استان کرمان حمل می‌شود.
 
ساربان بیان کرد: رقم سفید بادامی مه‌ولات صادرات اروپایی ندارد و بیشتر به کشور‌های شرق آسیا روسیه، چین و افغانستان صادر می‌شود؛ ولی پسته فندقی به بازار اروپا صادر می‌شود. وی با تأکید بر این‌که پسته مه‌ولات ارگانیک است، گفت:یک محموله پسته فندقی که از طریق تهران به بلژیک صادرشد، برگشت خورد و دلیل آن هم این‌گونه اعلام شد که اتحادیه اروپا اظهار کرد این کشور فقط آزمایشگاه کرمان را به‌عنوان مرجع تایید کیفیت سلامت قبول می‌کند و این موضوع می‌طلبد که پسته خراسان به‌عنوان دومین تولیدکننده کشور به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند و شناسانده شود.

کاهش ۳۰ درصدی صادرات پسته خراسان رضوی

امید جهان‌خواه مدیر گمرکات خراسان رضوی گفت: میزان صادرات پسته استان در ۹ ماه امسال حدود ۶۳۰۰ تن است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش ۳۰ درصدی همراه بوده است.
 
او درباره استقرار نداشتن پایانه گمرکی در مه‌ولات افزود:با توجه به وجود دفاتر گمرکی در چندین نقطه استان ازجمله شهرستان‌های گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و سبزوار صادر‌کنندگان می‌توانند پس از اظهار از راه دور کالا به این گمرکات مراجعه و پس از اخذ مجوز‌های قانونی ازجمله حفظ نباتات و استاندارد در تجارت فرامرزی برای صادرات کالای خود اقدام کنند.
 
انتهای پیام//م.ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار