ارتش آمریکا در حال بررسی احداث سه پایگاه از جمله یک پایگاه دریایی و دو پایگاه هوایی به صورت موقت در نزدیکی سواحل دریای سرخ است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد با بالا گرفتن تنش‌ها در خلیج فارس، آمریکا در حال بررسی احتمال استفاده از یکی از بندر‌های عربستان سعودی در دریای سرخ و دو فرودگاه در این کشور است.

ارتش آمریکا که از اقدامات انجام شده به عنوان طرح‌های احتیاطی یاد کرده است می‌گوید در حال حاضر بارگذاری‌ها و انتقال محموله‌ها از بندر ینبع در عربستان سعودی را که یکی از پایانه‌های خطوط نفتی در این کشور نیز به شمار می‌آید آزمایش کرده است.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که روابط آمریکا و عربستان سعودی از اولین روز از ریاست جمهوری جو بایدن بر سر قتل جمال خاشقچی، مقاله نویس واشنگتن پست در ۲۰۱۸ و ادامه جنگ یمن رو به تیرگی گذاشته است.

بیل اوربان (Bill Urban) سخنگوی نیروهای تروریستی سنتکام گفته است ارزیابی این مراکز بیش از یک سال است که جریان دارد و جرقه اولیه آن از حمله پهپادی و موشکی در سال ۲۰۱۹ به قلب تاسیسات نفتی سعودی (آرامکو) زده شد.

در آن زمان عربستان سعودی و آمریکا این حمله را که در آن تولید نفت سعودی به نصف کاهش یافت و باعث افزایش بهای نفت شد، به ایران نسبت دادند. تهران دست داشتن در این حملات را رد کرد و انصارالله یمن مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

اوربان در بیانیه خود آورده است: این‌ها اقدامات احتیاطی نظامی هستند که امکان می‌دهد به صورت موقت یا مشروط، در صورت ضرورت به این تاسیسات دسترسی داشت و به هیچ عنوان اقدامی تحریک کننده یا به معنی گسترش حضور آمریکا در منطقه به صورت عمومی و به صورت خاص در عربستان سعودی به شمار نمی‌آیند.

فرانک مکنزی (Frank McKenzie) فرمانده سنتکام روز دوشنبه از ینبع دیدار کرده بود.

دیفنس وال و وال استریت ژورنال که خبرنگارانشان به همراه مکنزی به این بندر سفر کرده بودند اولین بار گزارشی از طرح آمریکا را منتشر کردند، ولی مقامات سعودی هنوز به درخواست‌ها برای واکنش به این گزارش‌ها پاسخی نداده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار