میراشرفی گفت: تحریم‌های ظالمانه و مشکلات نقل و انتقال پول مهمترین دلیل تاخیر در ترخیص کالاها از گمرکات کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص دلایل ترخیص نشدن ۴ میلیون تن کالای اساسی از گمرک گفت: مهمترین دلیل دپوی کالاها در گمرک بحث مراودات مالی است. تحریم های ظالمانه بیشترین تاثیر را بر سیستم بانکی داشته است و به دلیل محدودیت ها ، انتقال پول کالاهای وارداتی باید از طریق صرافی صورت بگیرد که زمان بر است.

او ادامه داد: دلیل بعدی دپوی کالاها این است که واردکنندگان کالاهای اساسی تا زمانی که ارز ترجیحی آن‌ها تخصیص و تامین نشود مایل به ترخیص کالاهای خود نیستند. اگر اعتمادی ایجاد شود برای تامین ارز،  ترخیص  کالاها از گمرک سرعت پیدا می کند.

رئیس کل گمرک بیان کرد: در صورت اجرای واردات در مقابل صادرات، هم تعهد ارزی سریعتر انجام می گیرد و هم کالاها سریع تر ترخیص می شوند. ترخیص به صورت درصدی هم به تسریع ترخیص کالاها از گمرک کمک کرده است.

میراشرفی گفت: الان دوباره نیازمند هستیم که تصمیمات جدیدی در دولت در این خصوص گرفته شود تا ماندگاری کمتری در گمرک شاهد باشیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: :با وجود تحریم ها، در ۱۰ ماهه امسال، ۱۲۲ میلیون تن حجم وزنی کالای وارده و صادره به ارزش ۵۸ میلیارد دلار بوده است. در این میان سهم صادرات ۹۴ میلیون تن و سهم واردات ۲۸ میلیون تن است.

میر اشرفی با اشاره به اینکه از لحاظ وزن، میزان صادرات سه برابر واردات است، تصریح کرد: البته هم در واردات و هم در صادرات کاهش داشتیم به این صورت که صادرات ۱۷ درصد در وزن و ۲۰ درصد ارزش کاهش یافته و واردات ۲ درصد در وزن و ۲۰ درصد در ارزش کاهش داشته است.

رئیس کل گمرک ایران گفت: کشور‌های چین، امارات، ترکیه و افغانستان شرکای اصلی ما در صادرات و چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان شرکای اصلی در بحث واردات کالا بوده‌اند.

میر اشرفی تاکید کرد: از ۲۸ میلیون تن کالای وارداتی، ۱۶ و نیم میلیون تن کالای اساسی است و مابقی، مواد اولیه، ماشین آلات و کالا‌های واسط تولید هستند.

او در خصوص موازی کاری سامانه گمرک با سامانه جامع تجارت توضیح داد: این موازی کاری در حال حاضر دیگر منتفی شده است.  شورای اجرایی فناوری کشور تکالیفی در بحث لینک سامانه ها برای سازمان ها مشخص کرده است که گمرک بیشترین همکاری را در این خصوص با سامانه جامع تجارت داشته است.

میراشرفی افزود: از اسفند سال ۹۸ تاکنون، هیچ کالایی از گمرک خارج نشده است مگر اینکه کالا در سامانه انبارها ثبت شده باشد.

رئیس کل گمرک بیان کرد: سیستم ثبتارش تعطیل شده و اطلاعات آن روی سامانه جامع تجارت آمده  است البته ایراداتی دارد که در حال رفع آن هستیم. موازی کاری گمرک با سامانه های وزارت صمت دیگر اصلا وجود ندارد.

او تاکید کرد: البته تکالیف دیگری از جمله شناسه کالا، مجوز، انبار‌ها و ثبت وجود دارد که باید با وزارت صمت انجام دهیم. تکالیفی که انجام شده، اما ایراداتی دارد.

میر اشرفی در خصوص شناسه کالا گفت: کالا‌هایی مثل موبایل که هدف قاچاق هستند، شناسه‌ای خواهند داشت. کلیات این طرح در حال انجام است و جزئیات آن قدم به قدم پیش می‌رود.

بهره برداری از ایکس ری ایرانی تا پایان سال

این مقام مسئول در خصوص تولید ایکس ری در کشور گفت: تاکنون از دستگاه‌های ایکس ری اروپایی استفاده می‌کردیم. در دهه ۸۰ این دستگاه‌ها از آلمان خریداری شد اما برخی از آنها در حال حاضر به دلیل خرابی بلااستفاده شده است. در دهه ۹۰ این دستگاه‌ها از کشور چین خریداری شد که در حال بهره برداری است.

وی ادامه داد: با ترغیب بخش خصوصی قرارداد ساخت ۱۴ دستگاه ایکس ری به صورت BOO بسته شد. به این صورت که بهره بردار تا ابد بخش خصوصی بوده و سازنده ای داخلی است. ایکس ری ایرانی در بندر شهید رجایی قبل از سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
معلومه ک مقصر دولت براچی فرت فرت کالاهای اساسی باید تو گمرک بمونن ک ایقد گرون بشن دولت داره چ بلایی سر مردم میاره ??مگه همین ملت نبودن ک ایی دولتو بوجود آوردن ملت بیچاره
آخرین اخبار