سرپرست دبیری فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی با اعلام اینکه قلعه قوسا بازی مورد علاقه سردار سلیمانی بوده است، از ثبت ملی آن در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، فرهاد نژادفصیحی نژاد فصیحی سرپرست دبیری فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی فدراسیون جمهوری اسلامی ایران در جلسه شورای ورزش همگانی استان کرمان که با حضور زینی وند استاندار، پاریزی مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان، معاونین این اداره کل، برخی از مدیران کل عضو ستاد و اعضا  برگزار شد، با اعلام اینکه ۲۳ روز است که این سمت را عهده‌دار شده ام، گفت: هفته گذشته به منظور افتتاح بزرگترین سالن سرپوشیده ورزش‌های ساحلی کشور به استان یزد سفری داشتیم که در این سفر وقتی ورزشکاران یزدی متوجه شدند که من کرمانی هستم، همه اذعان داشتند، خوش به حالتان که آقای زینی وند استاندار شماست، چرا که طی حضور وی در استان یزد شاهد حمایت‌های بی شمار او از ورزشکاران بودیم.

او ابراز امیدواری کرد: با حضور زینی وند در استان کرمان، شاهد ارتقای ورزش کرمان در سطوح ملی و بین المللی باشیم.

نژادفصیحی با اعلام اینکه فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی در سه حوزه ورزش‌های کلاسیک، ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی و حوزه قهرمانی فعالیت می‌کند، افزود: حوزه ورزش‌های کلاسیک شامل فوتبال، دو و میدانی، بسکتبال و ... است که این ورزش‌ها با توجه به حوزه همگانی آن در سطح روستا‌ها فعالند و روستاییان فعالیت می‌کنند که بایستی در زمینه ارتقاء سطح این ورزش‌ها در سطح روستا‌ها فعالیت‌های ویژه‌ای داشته باشیم و کشف و شناسایی استعداد کنیم مانند علیرضا آرتا که امروز در فوتبال زبانزد عام و خاص است.

او تصریح کرد: ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه روستایی وجود دارد که باید این ظرفیت‌ها شناسایی شود و در سطح ورزش حرفه‌ای به فدراسیون‌های مربوطه معرفی شوند.

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان کرمان بیان داشت: حوزه دوم فعالیت این فدراسیون در بحث ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی است که بایستی برای ثبت و شناسایی آن‌ها در سطح ملی و بین المللی فعالیت کرد.

بازی قلعه قوسا در تقویم فدراسیون گنجانده می‌شود

نژاد فصیحی با بیان اینکه استان کرمان ظرفیت بسیار خوبی در بازی‌های بومی و محلی دارد، یکی از این بازی‌ها را بازی قلعه قوسا عنوان کرد و گفت: این بازی مورد علاقه سردار سلیمانی است و به زودی با کمک مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان و میراث فرهنگی این بازی ثبت ملی می‌شود.

سرپرست دبیری فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی فدراسیون جمهوری اسلامی ایران افزود: برای اولین بار بعد از شهادت سردار سلیمانی، روز ۲۱ بهمن امسال با حضور معاون همگانی وزارت ورزش و جوانان در روستای قنات ملکِ شهرستان رابر، برگزاری بازی قلعه قورسا را به صورت استانی داریم.

او تصریح کرد: بازی قلعه قوسا در تقویم فدراسیون گنجانده می‌شود تا همه ساله این بازی در یک روز خاص در کل کشور انجام شود.

برگزاری جشنواره دا به نام والده سردار سلیمانی

نژادفصیحی بیان داشت: در بحث بازی های بومی و محلی، هر ساله جشنواره دا به معنی مادربرگزار می شود که هم اکنون این جشنواره به نام مرحومه فاطمه سلیمانی، والده سردار سلیمانی در سراسر کشور در حال برگزاریست.

سرپرست دبیری فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی فدراسیون جمهوری اسلامی ایران گفت: سومین اقدام این فدراسیون کار در حوزه قهرمانیست که در رشته فوتوالی و دیگر رشته‌های تحت پوشش فدراسیون وزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی فعالیت می‌کند.

نژادفصیحی به بیان گزارشی از اقدامات هیئت ورزش‌های روستایی استان کرمان پرداخت و گفت: در سه سال گذشته تعداد ۲۲۱ خانه ورزش روستایی را در سطح روستا‌های استان کرمان تجهیز کرده ایم.

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان کرمان، مبلغ ریالی هر خانه ورزش روستایی را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: کمک‌های نقدی به شهرستان‌ها از طریق مدیرکل ورزش و جوانان به حساب هیئت‌ها واریز شده است.

نژادفصیحی در بخش دیگری از سخنانش به بانوان روستایی اشاره کرد و بیان داشت: یک طرح ساختار قامتی زنان روستایی وجود دارد که از طریق وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل استان‌ها اجرا می‌شود.

او تصریح کرد: هم اکنون در قالب این طرح در استان کرمان ۸ هزار و ۱۳۷ نفر از بانوان روستایی شناسایی شده اند که تست‌های غربالگری آن‌ها انجام شده است.

نژادفصیحی گفت: برنامه پیش روی ما این است با کمک هیئت‌های ورزش‌های همگانی و پزشکی ورزشی استان کرمان بعد از شناسایی بانوان روستایی، به منظور پیشگیری از مشکلات جسمی در این بانوان با کمک مربیان اقدامات لازم انجام شود.

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار