آثار مستند فیلمسازان استان چهارمحال و بختیاری به جشنواره آمریکا راه یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ایران اعلام کرد، فیلم «فرزندان خونیار» به کارگردانی آرمان قلی‌پور دشتکی پس از حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران و دریافت جایزه بهترین کارگردانی و بهترین تدوین به عنوان یکی از نامزدهای جشنواره بیگ اسکای آمریکا شد.

جشنواره Big Sky یکی از مهمترین رویدادهای فیلم مستند جهان است که مورد تایید آکادمی اسکار است و بهترین فیلم کوتاه این جشنواره، واجد شرایط رقابت در بخش اسکار کوتاه سال بعد خواهد شد.


بیشتر بخوانید


طبق اعلام قبلی، هجدهمین دوره جشنواره «بیگ اسکای» از ۱۹ تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ در ایالت مونتانای آمریکا برگزار خواهد شد که تا این زمان، برگزاری آنلاین در دستور کار مسئولان جشنواره قرار گرفته است.

آرمان قلی‌پور دشتکی عضو انجمن کارگردانان مستند ایران، درباره مستند فیلم «فرزندان خونیار» گفت: این مستند ۳۰ دقیقه‌ای روایت زندگی دو خواهر و دو برادر در یکی از روستاهای شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری است که با بیش از ۷۰ سال سن، هنوز ازدواج نکرده‌اند.

او افزود: این مستند علاوه بر پرداختن به نظریات و دیدگاه‌های ساکنان این روستا، زندگی این چهار خواهر و برادری که در انزوا به زندگی خود ادامه می‌دهند و مشکلاتی که با آن مواجه هستند، را به تصویر کشیده است.

قلی پور دشتکی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از سوژه‌یابی مستندسازان به تحقیق و پژوهش مربوط می‌شود اضافه کرد: در زمان تحقیق و پژوهش میدانی و تکمیل یک مستند، یکی از اهالی روستا این خانواده را معرفی کرد که پس از دیدار با آن‌ها، ساخت مستند حدود سه سال به طول انجامید.

او ادامه داد: بیش از یک سال زمان صرف رفت و آمد با آشنایی این خانواده شد تا اعتمادسازی لازم شکل بگیرد و پس از آن برای ضبط و ثبت مستند اقدام شد.

قلی پور دشتکی با اشاره به حضور مستند فرزندان خونیار در بخش فیلم کوتاه جشنواره سینما حقیقت در سال 98، گفت: این مستند در بخش بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم کوتاه تهران نامزد شد و در نهایت موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی و بهترین تدوین شد.

او افزود: فیلم مستند فرزندان خونیار، نخستین نمایش جهانی خود را در جشنواره «بیگ اسکای» آمریکا خواهد داشت.

قلی پور دشتکی بیان کرد: فیلم مستند با معرفی فرهنگ، هنر، عقاید و حتی مناطق گردشگری یک منطقه، می‌تواند منجر به پیشرفت، تغییر نگرش افراد جامعه، فرهنگ و ذائقه مردم شود، از این رو لازم است مسئولان از مستندسازان حمایت بیشتری کنند، به آن‌ها اعتماد کنند و سرمایه لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

ناصر قائدی رئیس انجمن سینمای جوانان چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: امسال یک هزار و ۵۸۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و از این تعداد، سه اثر از این استان در جشنواره شرکت کردند.

او افزود: دو مستند فرزندان خونیار به کارگردانی آرمان قلی‌پور دشتکی و فیلم برف می‌نامد به کارگردانی مرجان خسروی، نامزد دریافت جایزه جشنواره بیگ اسکای آمریکا شدند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار