مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از اتمام پایش و ایمن سازی مردان نمکی معدن چهره آباد زنجان که از ۲۴ دی ماه آغاز شده بود خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ارجمند مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: این دوره از مرمت که با همکاری دانشگاه بوخوم آلمان آغاز شده بود، با هدف پاکسازی، نمک‌زدایی، استحکام‌بخشی، کنترل، بازسازی و در مرحله آخر تثبیت نهایی و سپس رنگ سنجی مجدد انجام شد.

او افزود: ۱۵ کارشناس در طرح پایش مردان نمکی مشارکت داشتند.

ارجمند گفت: پاکسازی مردان نمکی از کپک‌های احتمالی، بهسازی و ساماندهی و ایمن سازی برای سال‌های آتی و مستند سازی مرحله‌ ای و اسکن از مراحل کار این گروه بود.

او ادامه داد: تیم اعزامی حفاظت پژوهشکده میراث فرهنگی کشور به همراه بوخومی‌ها بر روی ترمیم پارچه وچرم و لباس و نسوج انسانی کار کردند.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تشریح کرد: نخستین مرد نمکی در زمستان سال ۱۳۷۲ وقتی معدن‌کاران در حال باطله برداری و استخراج نمک با بولدوزر بودند کشف شد،نیم تنه مردی با ریش و موی بلند و گوشواره‌ ای از طلا که درگوش چپ آویخته بود.

او افزود: از سال ۷۲ تاکنون جسد چند مرد نمکی دیگر هم کشف شده است و ششمین مرد نمکی نیز در سال ۸۶ کشف شد.
 
 
ارجمند در انتها گفت: هم اکنون اجساد مومیایی این مردان که عمر آن‌ ها به ۲ هزار و ۳۷۵ سال پیش برمی گردد در موزه ذوالفقاری یا مردان نمکی زنجان نگهداری می‌شود.


 
انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.