بازار مالی یا میدان تقسیم ارث و میراث صاحبان قدرت!

بازار مالی امروز این روز ها بیشتر شبیه جنگ وراثت و قدرت نمایی وراث است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه،

بازار مالی امروز این روز‌ها بیشتر شبیه جنگ وراثت و قدرت نمایی وراث است. هرچقدر بازوان پرتوان تر، حاکمیت و سهم گیری از ارث و میراث بیشتر! حکایتی که نتیجه آن چیزی جز حکایت بیهقی نمی‌تواند آن را بهتر توصیف نماید. ادعای روزه داری و در کنار آن غارت و چپاول اموال مردم. در حکایتی از بیهقی می‌خوانیم که روزی دزدان قافله ما را غارت کردند، پس نشستند ومشغول طعام خوردن شدند. یکی از ان‌ها را دیدم که چیزی نمی‌خورد به اوگفتم که چرا با آن‌ها در غذا خوردن شریک نمی‌شوی؟ گفت:من امروز روزه ام، گفتم: دزدی و روزه گرفتن عجب است. گفت:ای مرد! این راه، راه صلح است که با خدای خود واگذاشته ام، شاید روزی سبب شود و با او آشنا شدم. آن عارف می‌گوید که سال دیگر او را در مسجد الحرام دیدم که طواف می‌کند وآثار توبه از وی مشاهده کردم

به نظر می‌رسد دولت و در ذیل آن بازار بورس قصد روزه داری در این روز‌ها را دارند و دخالت در بازار مالی را جزء مبطلات روزه تصور میکنند.
در بازه‌ای از زمان که انتظار حمایت از بازار می‌رود تا شاید مال باختگان بتوانند حداقل با کمترین زیان سهام خود را جایگزین نموده و زیان‌های خود را جبران نمایند، راهکاری جز روزه گرفتن در این ایام از مسئولین دیده نمی‌شود. شاید با روزه داری از بار سنگین عدم احساس وظیفه و بی کفایتی برخی از مسئولین کاسته شود!
روزه سکوت در برابر مداخلات شبکه‌ای حقوقی‌ها و صاحبان سرمایه وزن دار در بازار مالی که در جهت هدفمند با هماهنگی هم در گروه‌های مختلف بورسی و فرابورسی تحرکات خود را آغاز میکنند! در جایی که بازار باید حمایت شود حقوقی‌ها یاد نماز قضای خود می‌افتند و برای ادای آن از سرمایه و زمان مردم بهره می‌گیرند. در بازار مثبت صف فروش میلیونی حقوقی‌ها جایی بس تعجب دارد!

نگاه به بازار به عنوان یک میراث پدری نه تنها اجاره پویایی به بازار را نمی‌دهد بلکه سبب می‌شود سهامدارانی که بازوان پرقدرتی ندارند خود را به ابواب مختلف زنند تا شاید بتوانند از چنگ وراث خشمگین و بی رحم نجات پیدا کنند!

امیر حسین نجف زاده کارشناس و پژوهشگر اقتصاد می‌گوید:این روز‌ها بازار مالی شاهد پدیده سرکوب مالی است. پدیده‌ای که سبب می‌شود تا بازار مالی نتواند به ظرفیت نهایی خود دست یابد. تضعیف نرخ سود سهم ها، متورم ساختن سهام برخی شرکت‌ها و هدایت نقدینگی به صورت هدفمند در برخی از سهم ها، عدم تعادل قیمت سهام و نرخ سود واقعی در هر سهم و نظایر آن از عوامل اثر گذار در سرکوب مالی در بازار است.

پژوهشگر اقتصاد می گوبد:در انتهای بازار هفته‌ای که در ان هستیم شاهد فشار عرضه در بازار در یک موج مثبت حرکت بودیم به طوری که بخشی از این موج به دلیل تلاطم بی اعتمادی ایجاد شده در بین حقیقی‌ها بوده است. حقوقی‌ها نیز که همانند گذشته سوار بر موج، آتش روشن شده را شعله ور‌تر کرده و از زجر تنفسی مردم، تنفس کرده ادامه حیات می‌دهند.

بازار مالی یا میدان تقسیم ارث و میراث صاحبان قدرت!

امیر حسین نجف زاده کارشناس و پژوهشگر اقتصاد می‌گوید:با نگاه به شاخص چند نکته در طی هفته جاری باید مد نظر قرار بگیرد. اول اینکه موج الیوت برای شاخص در حال حرکت به سمت تغییر روند است و واگرایی منفی محتمل است در طی روز‌های آتی رویت شود؛ و این امر منوط به شکست الگوی مثلث در شاخص کل دارد. دوم، فضای فراکتال موجود در شاخص کل نشان می‌دهد که هنوز روند منفی برای شاخص ایجاد نشده است و منفی بودن شاخص در طی چند روز اخیر می‌تواند به معنای جمع شدن صف‌ها و نزدیک شدن آن به خط مبنای پیش رو (۲۳.۶ سری فیبو) داشته باشد. با این حال رشد شاخص منوط به شکست الگوی مثلث است.

اگر به هر دلیلی شاخص نتواند خود را به سمت شکست الگوی مثلث هدایت نماید ممکن است به سمت قاعده خود سرریز شود و در این حال موج سینوسی شاخص باید مد نظر قرار گیرد. که این موج در جهت نزولی بازار خواهد بود.

 

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.