مازوت،خاموشی و خیابان‌های تاریک مثلث شوم مرگباری را تشکیل دادند که می‌تواند پای مسئولان را به دستگاه قضایی بکشاند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،چند هفته‌ای می‌شود که یک مثلث مرگبار دست به دست هم داده است تا فوبیای خاموشی بگیریم، شب که می‌شود، خیابان‌ها تاریک، کوچه‌ها تاریک، خانه‌ها تاریک، هر کداممان هم تجربه‌هایی از این خاموشی‌ها داریم برق که نباشد مجبوری با قلوه سنگ به اهالی داخل خانه بفهمانی که در را باز کنید، یا مجبوری در شبی رمانتیک زیر نور شمع، شام نوش جان کنید.
 
اما همه چیز این خاموشی‌ها آنقدر رمانتیک نیست، شوک آور هستند از سرقت خودرو و منازل زیر نور ماه گرفته تا افزایش تصادف و تلفات جاده‌ای و سرنگون شدن در چاله های خیابانی که دیده نمی شود و تو وقتی می خواهی رد این خاموشی‌ها را بزنی در تاریکی گم و ناپدید می‌شوند، یکی تقصیر را می‌اندازد گردن استخراج کنندگان بیت کوین، یکی می‌اندازد گردن مردم که گاز زیاد مصرف می‌کنند، یکی دیگر باز می‌اندازد گردن مردم که برق زیاد مصرف می‌کنند، یکی می‌اندازد گردن نیروگاه‌ها که مازوت کافی برای زمستانشان ذخیره نکردند، یکی می‌اندازد گردن یک نفر که مازوت‌ها را فروخت، یکی هم می‌اندازد گردن کرونا که می‌خواهند خیابان‌ها را خلوت کنند اما آنچه واقعیت دارد این است که مثلث شوم مازوت، خاموشی و خیابان های تاریک این روز‌ها ترسناک و مرگ آفرین هستند.
 
طرح تعدیل یا تعطیل
 
خورشید هنوز غروب نکرده خیابان‌های شهر در تاریکی غلیظی فرو می‌روند روشنایی‌های خیابانها، معابر و پارک‌ها خاموش می‌شود مسئولان مازندرانی از این اقدام به عنوان طرح تعدیل روشنایی خبر می‌دهند و می‌گویند شرکت توانیر در تهران به دلیل بروز مشکلات در تامین سوخت نیروگاه‌های کشور این خاموشی‌ها را اعمال می‌کند.

سپری مدیر عامل شرکت توزیع برق مازندران می‌گوید: طرح تعدیل روشنایی معابر و خیابان‌ها با همکاری این شرکت، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری‌ها در سه بخش روشنایی بزرگرا‌های بین شهری، معابر ، بیلبورد‌های شهری و فضای سبز در حال اجرا است.

او افزود: به فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان نیز ابلاغ شده است از ساعت ۱۳ لوازم گازسوز ادارات را خاموش و واحد‌های تولیدی، صنعتی، گردشگری و تاسیسات دولتی و خصوصی هم سامانه گرمایشی خود را دوگانه سوز کنند.

می گوید: در طرح تعدیل روشنایی چراغ های معابر، بلوار‌ها و خیابان‌های اصلی بصورت یک در میان خاموش یا تعدیل می شوند.

صحبت هایش را که چند باره مرور می کنم نمی دانم به گوش ها باید اعتماد کنم یا به چشمها که نکته دانی می گوید " طرح تعدیل نیست، طرح تعطیل است"
 
تشکیل مثلث مرگ آفرین در خیابان ها؛ پای مسئولان هم گیر است
 
حالا که گفته شده خاموشی ها به دلیل مشکل در تامین سوخت نیروگاه است و شبکه توزیع برق نه خسارتی دیده است و نه مشکلی دارد از توزیع برق ، سراغ تولید برق می رویم بخش زیادی از برق مصرفی مازندران از نیروگاه شهید سلیمی نکا تامین می‌شود یکی از بزرگترین نیروگاه های کشور با قدرت تولید ۲۲۱۴ مگاوات در ساعت که تابستان‌ها با گاز و زمستان‌ها با مازوت و گازوئیل برق تولید می‌کند

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا مهمترین مطالبه خود از مسئولان را تخصیص ۱۰۰ درصدی سوخت گاز  می‌داند و می‌گوید: نیروگاه‌ها تمایلی به استفاده از سوخت مازوت و تحمل هزینه‌ها و پیامد‌های منفی آن را ندارد اما در زمستان برای اینکه منازل دچار مشکل کاهش فشار گاز نشود ناچار به استفاده از مازوت هستند.

او افزود: وظیفه ما تولید پایدار برق مورد نیاز کشور است که با تمام قدرت و با توجه به مشکلات مازوتی دارد انجام می‌شود و برق روزانه با تمام ظرفیت تولید و به شبکه سراسری انتقال پیدا می کند.

می گوید: تمام واحدهای نیروگاه شهید سلیمی نکا اکنون در مدار هستند و  ما برق را تولید می کنیم خاموشی ها نه با ما هست نه با هیچکدام از نیروگاه های دیگر.
 

بیشتر بخوانید 

شبهای بیمناک
طرح تعدیل روشنایی، خاموشی را نه تنها به بزرگراه‌ها بلکه به معابر شهری و حتی کوچه های باریک حاشیه شهر هم کشانده تا سایه ناامنی شهروندان را تهدید کند ، مردم  از شکل‌گیری ناامنی، سرقت، احتمال تصادف و خفت‌گیری در کوچه های تاریک گله می‌کنند، این طرح  با هر هدف در حال اجرا باشد به نظر می‌رسد مسئولان  از یک اصل مهم در زندگی شهری غافل شدند " امنیت " 

خانم مهیار از ساکنان کمربندی شرق ساری است و به طنز می‌گوید : انگار مسئولان بعد از ناامیدی از نابودی ما توسط کرونا حالا شهر را در تاریکی فرو بردند تا شاید حادثه‌ای ناگوار تکلیف ما را مشخص کند.‌

این شهروند ساروی که اخیرا به یکی از استان های همجوار هم سفر کرده است می گوید در جاده ها و شهرهای آنجا این همه خاموشی نبود حداقل در هر چند متر یک تیر برق را روشن گذاشته بودند.

او می‌گوید تا چند روز قبل خاموشی روشنایی خیابان های ساری هم یک در میان بود اما چند روزی است سراسر خیابان را خاموش کردند و تنها نوری که خیابان را روشن می‌کند نور خودرو‌هایی است که بی محابا می‌روند و هر لحظه امکان دارد حادثه‌ای برای عابران رقم بخورد.

گفته‌های این بانوی ساروی بیراه نیست، سرهنگ قدمی رئیس پلیس راه مازندران هم می‌گوید: دو اصل مهم در جلوگیری از تصادفات وجود دارد خوب دیدن و خوب دیده شدن و تاریکی دیدِ راننده را محدود می‌کند.

او افزود: برخی‌ها بر این باور هستند که عابران پیاده شب‌ها به دلیل کاهش تردد‌ها کمتر در معرض خطر تصادف هستند، اما با تاریک‌شدن هوا عابران پیاده به دلایلی مانند نبود روشنایی در خیابان‌ها و معابر دیده نمی‌شوند.
 
تشکیل مثلث مرگ آفرین در خیابان ها؛ پای مسئولان هم گیر است
 
رئیس پلیس راه مازندران با بیان اینکه خاموشی‌های اخیر معابر، برخورد خوردها با اشیای ثابت مثل جدول و نیورجرسی و تلفات عابران پیاده در تصادف‌های رانندگی را افزایش داده است از عابران خواست برای حفظ جانشان یا از پل‌های عابر پیاده عبور کنند یا لباس‌های روشن بپوشند و رانند‌گان نیز در ساعات خاموشی سرعت مطمئنه را رعایت کنند.
پای مسئولان گیر است
 
به نظر می‌رسد با توجه به گفته‌های مسئولان تا زمانی که هوا گرم و بجای مازوت‌های سیاه که معلوم نیست برخلاف سالهای گذشته چرا کمیاب شده است گاز طبیعی به نیروگاه‌ها نرسد باید شاهد تاریکی‌های آمازونی، افزایش تصادفات، ناامنی شبانه، سرقت، مزاحمت‌های خیابانی، گزیدن توسط سگ‌های ولگرد یا سقوط در چاله‌های خیابان‌های تاریک باشیم، اما یک نکته باریک‌تر از مو برای همه افرادی که این مصیبت‌ها را به دلیل تاریکی متحمل می‌شوند وجود دارد پای مسئولان از نظر قانونی گیر است.

ستوانیکم مرتضی ابراهیمی کارشناس پلیس راهور مازندران می‌گوید: در تصادفات منجر به فوت یا جرح علاوه بر مشخص کردن سهم راننده، براساس تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، سهم تقصیر تصادفات نیز برای سازمان‌های مرتبط در نظر گرفته شده است.

او افزود: چنانچه محل تصادف بدون روشنایی و دلیل اصلی تصادف هم عدم روشنایی باشد، کارشناسان پلیس به سازمان مربوطه سهم تقصیر می‌دهند و مقامات آن سازمان باید در مراجع قضائی پاسخگو باشند و جبران خسارت کنند.
 
تشکیل مثلث مرگ آفرین در خیابان ها؛ پای مسئولان هم گیر است
 
جبران خسارت‏‌های مادی و معنوی افراد زیان دیده فقط مربوط به تصادفات ناشی از تاریکی خیابان‌ها نمی‌شود بر اساس قانون مسئولیت مدنی سازمان‌هایی که با کوتاهی در انجام وظایف خود سبب خسارت به دیگران شوند نیز مسئول هستند.

سید اسماعیل کریمی حقوقدان در این باره گفت: بر اساس ماده یک، دو و یازده قانون مسئولیت مدنی اگر سازمان یا دستگاه دولتی یا غیر دولتی عمداً یا سهوا به جان، سلامتی و مال افراد لطمه‌ای وارد کنند مسئول جبران خسارت های وارده هستند.

این حقوقدان گفت: گر خسارت‌ها ناشی از تقصیر سهوی یا عمدی مأمور دولت نباشد بلکه مربوط به نقایص کلی ناشی از قانون گذاری و یا سازماندهی نشدن درست باشد، چون در این فرض ، نارسایی و نقص در  نحوه اعمال قدرت عمومی دیده می‌شود دولت ضامن خسارات وارده هست.

او افزود: دیوان عدالت اداری یکی از عادلانه‌ترین مراجع قضایی است و مردم در صورتی که به دلیل قصور یا تقصیر ادارات یا سازمان‌ها، متحمل خسارت جانی یا مالی شدند از طرح دعوا در این مرجع ناامید نباشند.

 در حالیکه مردم این روز‌ها با صبوری و متانت بی سابقه‌ای خاموشی‌های کشدار شبانه را تحمل می‌کنند شاید وقت آن باشد که نهاد‌های دولتی نیز با ثبات قدم بیشتری مسئولیت‌های مدنی خود بپذیرند.

انتهای پیام /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.