رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام و بیش از ۱۰۰ مرکز درمان بیماری سرطان در ایران راه اندازی شده است.

علی مطلق، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت سرطان در کشور اظهار کرد: در حال حاضر با شیوع بیماری کرونا در دنیا و کشور ما موضوعاتی چون تشخیص زودهنگام بیماری سرطان و حتی درمان به موقع آن دچار مشکلات مختلفی شده است و مردم به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ کمتر جهت انجام آزمایش‌های روتین و‌ چکاپ خود به مراکز تشخیصی مراجعه می‌کنند.

او ادامه داد: با شیوع بیماری کرونا احتمال افزایش موارد بیماری سرطان و پیشرفت مراحل آن وجود دارد به همین دلیل مردم نباید از چکاپ‌های خود در این ایام غافل شوند.

مطلق بیان کرد: اعمال تحریم‌ها به صورت مستقیم و حتی غیر مستقیم در درمان بیماران سرطانی اثر منفی گذاشته است. محدودیت منابع اقتصادی سبب شده تا نسبت به تامین قطعات دستگاه‌های تشخیصی و حتی درمانی دچار مشکلاتی شویم که البته برخی از این چالش‌ها به دلیل عدم انتقال پول برای خرید تجهیزات است.

او ادامه داد: در برخی از موارد کمبود‌های دارویی ویژه بیماران سرطانی به دلیل اعمال تحریم‌ها دیده می‌شود. برنامه پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان به دلیل محدودیت منابع، دچار مشکلاتی می‌شود. برخی از مراکز تشخیص زودهنگام در سال ۹۷ راه اندازی شد که ادامه آن به دلیل محدودیت در تامین منابع متوقف شده بود.

مطلق تصریح کرد: در حال حاضر ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام و بیش از ۱۰۰ مرکز درمان بیماری سرطان در ایران راه اندازی شده است. خدمات مشاوره‌ای سرطان به صورت تلفنی در سامانه ۴۰۳۰ مهیا شده و مردم می‌توانند سوالات خود را از کارشناسان این سامانه بپرسند.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر سرطان سینه در بین زنان و سرطان پروستات در بین مردان شایع‌ترین انواع سرطان در بین مردم کشورمان محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.