جنجال‌ها بر سر واردات واکسن کرونا از روسیه/ چرا برخی واکسن روسی نمی‌زنند؟

با اعلام خبر واردات واکسن کرونا از روسیه به ایران برخی متخصصان اعلام کردند که این واکسن را نمی زنند و این موضوع حواشی بسیاری به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز پیش خبر واردات واکسن اسپوتنیک وی روسیه به ایران از طرف مسئولان سیاسی کشور منتشر شد.

ظریف وزیر امور خارجه هفتم بهمن ماه در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت: واکسن روسی اسپوتنیک وی روز گذشته در ایران ثبت و از سوی مقامات بهداشتی ایران تایید شد و امیدواریم به زودی بتوانیم این واکسن را هم خریداری کنیم و هم از طریق موسسات مربوطه ایران و روسیه، تولید مشترک آن را داشته باشیم.

خرید دو میلیون دوز واکسن کرونا از روسیه

یک روز پس از خبر تامین واکسن کرونا از طرف وزیر امور خارجه در روسیه واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: آقای ظریف در سفر به روسیه به موضوع خرید واکسن پرداخته است،  سفیرمان در روسیه هم روی قرارداد مذاکره می‌کند. قرارداد خرید دومیلیون دوز واکسن کرونا از روسیه در مرحله نهایی است.

وی ادامه داد: واکسن روسی سه ماهه به دست ما می‌رسد که محموله اول در ۲۲ بهمن و محموله‎‌های بعدی‌ در فوریه وارد خواهند شد و در بهمن ماه واکسیناسیون را بر اساس همان اولویت بندی ستاد ملی مقابله با کرونا برای گروه های پر خطر شروع می‌کنیم.

واردات واکسن کرونا از روسیه

مجوز مصرف اضطراری واکسن  اسپوتنیک در ایران

با وجود اعلام خبرها از طرف مسئولان سیاسی برای واردات واکسن روسیه، وزارت بهداشت از روز سه شنبه تا پنج شنبه عصر هیچ واکنشی به موضوع نشان نداد و در نهایت عصر پنج شنبه خبر تایید واکسن روسی از طرف وزارت بهداشت منتشر شد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو با اعلام مجوز مصرف اضطراری واکسن روسی گفت: در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریزشده و ویال‌های تک دوز/۵ دوز در ایران صادر شد.

الکساندر گینزبورگ رئیس مرکز ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه اعلام کرد که واکسن اسپوتنیک بدن را تا دو سال دربرابر بیماری کرونا ایمن می کند.

واکنش‌ها به واردات واکسن کرونا به ایران

تایید واکسن کرونای روسی در ایران حسابی سر و صدا به پا کرد و برخی واکنش ها را به دنبال داشت تا جایی که واکنش ها به واردات واکسن روسی همچنان ادامه دارد.

واردات واکسن کرونا از روسیه مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و واکنش‌های آنها را درپی داشته است.

یکی از کاربران نوشته است: « پوتین ساخت واکسن کرونا در روسیه رو رسما اعلام کرد یعنی ممکنه؟ باور کنیم؟»

دیگری نوشت:« حالا که پوتین گفته واکسن کرونا رو پیدا کردیم، یوقت جوگیر نشید دیگه ماسک نزنید! اولا آمریکا هم چندباری گفته ما ساختیم ولی خبری ازش نشده دوما برای تکمیل مراحل آزمایش‌های انسانی و مشخص شدن عوارض دارو، یکسال دیگه طول میکشه تا به بازار بیاد! »

کاربران دیگر نوشته اند:« روسیه یا روی حیوانات آزمایش نکرده و یا روی انسانها آزمایش نکرده یا قبل از همه‌گیری کرونا شروع به ساختن واکسن کرده یا اصلا واکسنش رو از قبل داشته. چجوری میشه شش ماهه واکسن ساخت؟»، « پوتین میگه واکسن روسی را دخترم امتحان کرده! مثل فروشنده‌ها، هر جنسی را بپرسی این خوبه بلافاصله میگن؛ آره مامانم از این استفاده میکنه؛ آبجی خودم از همینا میپوشه؛ برای خانمم از این بردم »، « به صورت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مدعی شده واکسن قطعی کرونا در روسیه ساخته شده و حتی دخترشم واکسن رو زده. ایشالا هر چه زودتر این کابوس بشریت تموم بشه.»، «واکسن روسی کرونا!؟ تا پوتین نزنه قبول نیست»

نخستین واکنش جنجالی به واردات واکسن کرونا را مینو محرز مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت داشت.

 با انتشار خبر محرز مبنی بر اینکه واکسن روسی را نمی زنم، موج رسانه ای در فضای مجازی راه افتاد.

محرز: واکسن کرونای روسی نمی زنم

محرز  تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت را از شانس بد مردم ایران دانست و گفت:.به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم زیرا تاکنون هیچ اطلاعاتی از این واکسن منتشر نشده است.

وی افزود: واکسن کرونا باید دارای استاندارد‌های جهانی باشد، از نظر ما واکسنی استاندارد است که مورد تایید یکی از منابع بین‌المللی باشد که یکی از آنها سازمان بهداشت جهانی و دیگری سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپاست.

واکسن روسیه تاییدیه هیچ کشوری را ندارد

محرز تاکید کرد: واکسن روسیه تاییدیه هیچ کشوری را ندارد. معلوم نیست از چه زمانی تاکنون سازمان غذا و داروی کشور جزو منابع بین‌المللی شده‌اند؟ سازمان غذا و داروی ایران زمانی می‌تواند دارو و واکسنی را تایید کند که پیش از آن، دارو یا واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته باشد.

این خبر واکنش کابران فضای مجازی، سخنگوی سازمان غذا و دارو و برخی متخصصان را به دنبال داشت.

واکسن کرونا از روسیه

دکتر محرز شأنی برای واکسن های خارجی کرونا ندارد

سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در واکنش به اظهارات مینو محرز درباره واکسن کرونا گفت: ایشان مسئولیت و شأنی در بررسی اطلاعات واکسن های کرونا ندارد و مسئول کارآزمایی یک واکسن کرونا در ایران است و نتایج تحقیقات این واکسن هم باید به سازمان غذا و دارو ارائه شود و پس از ارسال مستندات و اطلاعات، کمیسیون تشخیص صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک سازمان غذا و دارو بررسی های لازم را انجام می دهد.

تایید اسپوتنیک V در بیش از ۱۴ کشور

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه واکسن کرونا در هیچ کشوری تایید نشده است، گفت: واکسن اسپوتنیک V در بیش از ۱۴ کشور مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده است، واکسن اسپوتنیک وی علاوه بر ایران و روسیه، تاکنون در الجزایر، آرژانتین، امارات متحده عربی، بولیوی، مجارستان، مکزیک، پاکستان، صربستان، پاراگوئه، بلاروس، گینه و ونزوئلا ثبت شده است و در مصر، آذربایجان و هند و... نیزمراحل نهایی خود را طی می‌کند.

جهانپور از تولید مشترک واکسن کرونا با همکاری روسیه خبر داد و گفت: تفاهم های لازم برای انتقال دانش فنی واکسن کرونای اسپوتنیک V و تولید مشترک آن در کشور صورت گرفته است ومجوز مصرف اضطراری اسپوتنیک V در کشورمان در ادامه مسیر تفاهم ها برای انتقال فناوری و تولید مشترک است و به این ترتیب همکاری مشترک بیوتکنولوژی و صنعت واکسن سازی ایران و فدراسیون روسیه با تولید واکسن کرونا دنبال می شود.

سازمان جهانی بهداشت» (WHO) هم در بیانیه ای اعلام کرده است که در حال انجام رایزنی‌هایی‌ با نهاد روسی تولیدکننده واکسن «اسپوتنیک» در خصوص قرار دادن این واکسن در فهرست ویژه موسوم به «محصولات مورد استفاده در شرایط اضطراری» است. 

در ادامه این بیانیه آمده است: «WHO با "مرکز پژوهشی همه‌گیرشناسی و میکروبیولوژی گاملیا" در تماس بوده و این مرکز تمایل خودش را برای تقاضای قرار گرفتن در فهرست اضطراری WHO ابراز کرده است و ما چشم به راه دریافت داده‌های آنها در خصوص واکسن اسپوتنیک هستیم. چنانچه محصولی که خواستار ارزیابی برای قرار گرفتن در این لیست شده ملاک‌های لازم را برآورده کند، سازمان جهانی بهداشت نتایج را در سطح گسترده منتشر خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت: واکسن روسی نمی زنم

در ادامه حواشی واکسن کرونای روسی به مجلس شورای اسلامی کشیده شد و حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم  گفت که او هم واکسن روسی نمی‌زند.

شهریاری بیان کرد: درباره هر واکسن خارجی نظر من این است که بعد از واردات، ابتدا خود مسئولان واکسن را بزنند و در صورتی که این واکسن مشکلی نداشت برای عموم مردم استفاده شود چراکه وقتی از انجام مراحل کامل کارآزمایی بالینی واکسن اطمینان نداریم قرار نیست روی مردم ما آزمایش شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: وزارت بهداشت طبق قانون برنامه توسعه و سیاست‌های ابلاغی رهبری متولی سلامت است و وظیفه دارد هر دارو یا واکسنی را که قرار است استفاده شود با دقت بررسی و آن را تضمین کند. واکسن سیاسی نیست و نباید بر این اساس درباره امنیت و تایید آن قضاوت کرد.

واکسن کرونای روسی

واکنش مجمع عمومی نظام پزشکی به واردات واکسن روسی

اعضای مجمع عمومی سازمان نظام‌پزشکی در نامه ای به رئیس جمهور نگرانی خود را نسبت به نحوه انتخاب، تایید و خرید واکسن موسوم به اسپوتنیک ساخت کشور روسیه اعلام کردند.

در این نامه آمده است: «در شرایطی که بیماری کرونا خانواده‌های بسیاری را سوگوار کرده و ما را در ماتم همقطاران خود سیه پوش نموده است. خرید این واکسن که تاییدیه های حداقلی جهانی را طی نکرده و اثر بخشی وبی خطر بودن آن در کشور تولید کننده را نیز با ابهام و اعتراض مواجه است به دلایل زیر غیر موجه و خطر آفرین می‌دانیم و به حکم وظیفه انسانی و شرعی خود خدمت شما یاد آور می شویم.

اطلاعات شفافی از مراحل تحقیق و ساخت این واکسن در دسترس نیست. واکسن اسپنوتیک توسط هیچ یک از منابع معتبر جهانی تایید نشده است و اثر بخشی و بی خطری آن توسط مجامع جهانی و حتی شخصیت‌های علمی ستاد کرونا مورد تشکیک قرار گرفته است، مدارک و مستندات و دلایل تایید این واکسن دراختیار صاحب‌نظران جامعه پزشکی قرار نگرفته است و به نظر می‌رسد در خرید این واکسن ملاحظات دیپلماتیک مانع از ارزیابی استاندارد واکسن شده است. 

جامعه پزشکی کشور پس از یکسال تلاش ، چشم انتظار تدبیر و اقدامی عاجل برای واکسیناسیون سراسری با واکسنی معتبر است که روند علمی ومعقول تایید و تهیه را طی کرده باشد وانتظار دارد که با در نظر گرفتن جمیع شرایط نسبت به خریداری بهترین واکسن های موجود دنیا از شرکت های چند ملیتی اقدام گردد».

واکسن کرونای روسی ایمنی خوبی ایجاد می کند

با وجوود برخی انتقادات همچنان برخی متخصصان از ایمنی واثربخشی واکسن روسی سخن می گویند و  آن را توصیه می کنند.

پیام طبرسی عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کوو برکت ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: واکسن اسپوتیک روسیه نتایج خوبی داشته است ومنتظر هستیم که نتایج مطالعات بالینی سه آن منتشر شود و باید توجه داشت که این واکسن بر پایه وکتور ویروسی است و ایمنی مطلوبی ایجاد کرده و نتایج مطالعه اولیه آن هم در نشریه لانست چاپ شده است.

عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کوو برکت ایران ادامه داد: در برخی کشورها مورد استفاده قرار گرفته و ایمن بوده است و ایران هم پس از تکمیل فاز سه مطالعاتی واکسن را وارد خواهد کرد و برنامه اصلی ایران و روسیه تولید مشترک واکسن اسپوتنیک بوده و این واکسن به نظرم برای استفاده مناسب است.

باتوجه به نظرهای موافق و مخالف متخصصان و با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو متولی نظارت بر واردات واکسن هاست، بهتر است تا اطلاعات کارآزمایی بالینی واکسن اسپوتنیک روسیه منتشر شود یا در اختیار متخصصان حوزه قرار گیرد چرا که شفاف سازی به اعتماد اذهان عمومی به طور حتم کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
روسیه تکنولوژی لازم برای ساخت واکسن را ندارد.
روسیه یک کشور جهان سوم اشغال است.
پارسال میزان درخواست پناهندگی از روسیه به اصطلاح واکسن ساز به اتحادیه اروپا، از درخواست پناهندگی ایرانی ها به آنجا بسیار بیشتر بوده است‌
Iran (Islamic Republic of)
و.
۲۳:۵۰ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
ظریف جان در فرجام امضا کری تضمین بود و دیدیم چی شد. الان امضا کی تضمین شده? پوتین?
Iran (Islamic Republic of)
باران
۲۰:۱۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
این همه بلا بر مردم خاورمیانه و ایران نازل کردن یکی ش لشکرکشی داعشی آمریکا

بهتره مسئولین از این پس درمورد دارویی محتاط تر باشند واقعا از آمریکا و متحدان ش که سابقه بیوتروریسم دارند هرکاری بر میاد

بهتره از دانشمندان با ایمان داخلی مون حمایت بیشتری بشه و دلسوزانه تر به تولید سالم محصولات غذایی ، پزشکی و بهداشتی برای ملت ایران مبادرت کنن
و حتی بتونن به کشورای خارجی هم صادرات داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
اگر قرار واکسن روسی بزنیم و بمیریم همون فعلا منتظر میمونم تا واکسن خودمون بیاد،با کرونا بمیریم آبروش بهتر از با واکسن روسی مردنه
فقط واکسن ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۶:۱۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
من فقط یه چیز فهمیدم بحران تو چین که ویروس از اونجا شروع شد تموم شد مردم جشن میگیرن بدون ماسک و زندگی عادی شروع شد این نشون میده واکسن چینی تو تمام گزینه ها به نظرم بهترینه چون ایمنی عمومی با این جمعیت درست کرده البته اول به واکسن خودمون اعتماد دارم بعد چینی به نظرم بهتره.ضمنا ماههاست که شرکت های دانش بنیان دارو بسیار موثری ساختن و جواب هم داده ولی مجوزهای تکمیلی را نتونستن بگیرن یکیش شرکت بسپار یاخته و داروی کورنا هست که از yjcدرخواست میکنم گزارش از مراحل ساخت و تایید دارو تهیه کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
چرااینقدر در وارد کردن یک واکسن مطمین وتأیید شده جهانی، مردم رادرفشار واسترس قراردادید!؟! نمی دونیم چرا بعضی ها به خاطر کینه ی شخصی که باآمریکا دارند، اینقدر اوضاع راباحرفهاشون بهم می ریزند وبه فکر مردم نیستند!؟؟ مردم راکه ازنظر معیشتی فلج کردید!؟! ازنظر سلامتی هم دارید می کشید!!!
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۵:۰۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
مشکلی نیست معایب و محاسن واکسنها رو بگید یه سایت برا ثبت نام و درخواست بزارید هرکی واکسن فایرز میخواد بهش تزریق کنید ببینم این هشتکیها جرأت دارند فایرز بزنند یا فقط میخوان از آب گل آلود ماهی بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۵:۰۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
اینم مثل گوجه وموزآلوده بایدبریزیددور؛فقط برای خودشیرنی برای پوتین بود
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۱۵:۰۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
همانقدر که نباید به آمریکا اعتماد کرد، به همین اندازه هم نباید به روسیه اعتماد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
اسمش روشه: اضطراری!
یعنی اگر مجبور نیستی نباید بزنی، اگرم مجبوری که خب مجبوری دیگه چاره ای نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
روسیه واکسن نمی خواد بده دوسوم خاک کشور رو برگردونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
بنده اصلا واکسن خارجی نمیزنم. باید حداقل دو سه سال بگذره تا مشخص بشه مطمئن هستند یا نه. فقط واکسن داخلی. همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
نمی زنم هیچکدومو چون حساسیت دارم به امپول خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
محرز به دستور فایزر دست به تخریب اذهان ایرانی زده ، اینا خائن هستند ، والا فایزر اینهمه کشته و عوارض مختلف از فلج تا مرگ را در جهان تجربه کرده ، و محرز واکنشی نشان نمیده ، ولی در مقابل واکسنی که تا حالا هیچ واکنش بدی نداشته موضع جنگی میگیره ،،خیانت با تخصص ترکیب شود ، موجب تشویش اذهان و خسارت عمومی میشود
Iran (Islamic Republic of)
mahdivalipor
۱۴:۱۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
اگر بیشتر تلاش کنیم واکسن ایرانی خودمان را میسازیم ان شاالله
Iran (Islamic Republic of)
mahdivalipor
۱۴:۱۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
اگر بیشتر تلاش کنیم واکسن ایرانی خودمان را میسازیم ان شاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
اینا برای تست واکسن ایرانی اولین شرطشون این بود که کسی که داوطلب میشه نباید قبلا کرونا گرفته باشه، ولی الان میگن واگسن رو روی کسی که کرونای انگلیسی گرفته بوده امتحان کردیم جواب داده. مطمئن باشید هم واگسن های اروپایی و امریکا و هم چینی و روسی و ایرانی دوکان باز کردن هست و کشورها دنبال درآمد زایی هستند نه جان مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
سلام
جناب دکتر طوسی عزیز
در این ژورنال فقط داده های فاز سوم ارائه نشده است. عزیز
دکتر محرز درست می گویند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
واکسن روسی اول باید به آقای رئیس جمهور روحانی و آقای ظریف تزریق شود
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۴۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
اول تمام مسولان بزنن اگه خوب بود ما هم میزنیمش
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۴۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
اول تمام مسولان بزنن اگه خوب بود و نمردن ما هم میزنیمش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
خب قبول کنید واکسن رو سیاسی کردید، جلوگیری از ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی و تایید اضطراری و غیرموجه واکسن روسی چه معنی میده؟ وقتی هنوز سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و داروی اروپا تاییدش نکردن چرا واکسن روسی بزنیم؟ مگه خودتون پی در پی نمیگفتید تا وقتی که واکسنی مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته واردش نمیکنید پس چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
فرشته زمانی پور
۱۳:۲۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
فقط #واکسن# ایرانی میزنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
درود بر مردم فهیم ایران ودرود و صد درود به مسئولین و کادر درمان و سازمانهای مربوطه برای تولید و تهیه واکسن کرونا خوشحالم و به خود میبالم که کشورمان هوشمندانه در مسیر درمان و واکسن کرونا قدم بر میدارد و خوشحالم که رهبری عزیز نگهبان و پاسدار سلامت مردم است
مردم عزیز به مسئولین و رهبر انقلاب اعتماد کنیم و برای واکسینه شدن اماده شویم واکسن روسی اگه در کشور روسیه استفاده می شود پس ما هم باید اعتماد کنیم . ویروس کرونا چموشه و روز به روز تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان و حتی قهرمانان ورزشی و علمی ما را به کام مرگ می کشاند ما چاره ای نداریم باید دست بکار شویم خدایا شکر که واکسن تولید داخل هم به زودی اماده می شود ولی برای ما یک روز هم ارزشمند است خدایا شکر که کشورمان از پرچمداران ساخت واکسن و همچنین تهیه واکسن خارجی است خوشحالیم که سرمان بی کلاه نمانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
شما فقط واسه خودت نسخه بپیچ . وقتی خودمون واکسن داریم مگه مرض داریم از خارج وارد کنیم . اونم واکسنی که مجوز از هیچ جای معتبری نداره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
آقا جان دوری از واکسن آمریکایی و انگلیسی به معنای تایید واکسن روسی نیست
روسها در زمینه پزشکی اونقدر پیشرفته نیستن
من به واکسنهای غربی خوشبین نیستم و در کنارش هم به علم پزشکی روسی اعتمادی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
در نا مطمئن بودن واکسن روسی همین بس که ریس مرکز گاملیا گفته تا دوسال ایمنی ایجاد می کنه!!!آخه مگه دوسال از تزریق واکسن تولیدی شما گذشته که با اطمینان می گی؟؟ پس به بقیه نتایج هم اطمینانی نیست. در مورد اثرات منفي واکسن آمریکایی باید به دوستان بگم که هر دارو و واکسنی ممکنه عوارض داشته باشد مهم اینه که درصد بالایی اطمینان بخشی داشته باشد و عوارض در تعداد کمی از افراد یا باشدت پایین بروز کند. نکته بعدی اینه که از نظرمن هیچ فرقی بین روس و چین و آمریکا نیست یا برگردیم به شعار اولیه (نه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی) یا به کل این شعار بگذاریم کنار. چه وضعیه همش سیاست بازی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
k
۱۱:۱۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
واکسن میخریم ویروس که نمیخریم این نشد واکسن چینی بخر مثل ترکیه روزی 100 نفر لااقل تلفات داریم هر نفری که از دست میدهیم 10 خانواده نابود میشود من خواهرم بر اثر کرونا از دست دادم 45 سال سن داشت وهیچ بیماری زمینه ای هم نداشت کسانی که مخالفند شاید فکر میکنند اگه بگیرند نمیمیرند اگه باواکسن بمیری باخود ویروس چه میشوی اونایی هم که خوب شدند 14 روز بدترین روزهای عمرشانبوده عوارضش همتا چند ماه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
خوب وقتی خودمون واکسن قابل اعتماد داریم چرا عجله کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
چی داریم؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
با وجودی که مشخص شده واکسن های آمریکایی باعث فلج و مرگ میشود اما هیچکس راجع بد بودن و خطرناک بودن واکسن های آمریکایی چیزی نمی‌گوید اما در مورد واکسن روسی جنجال به راه می‌افتد فقط خدا می‌دونه چی درسته خدایا ما مردم به کدوم خبر اعتماد کنیم
Netherlands
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
هر چی کشور دره پیتی هستش تایید کرده اخه ونزوئلا هم شد کشور لطفا مسئولین محترم با جان مردم بازی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
امارات و مجارستان و بلاروس و صربستان و آذربایجان دره پیتی‌ان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
توی کشور همه چیز مهم هست غیر مردم هیچکس به فکرشان نیست ......
خدا بزرگ وتواناست هست که دستمان رو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
وقتی واکسن خودمان در بین واکسن های ساخته شده بهترین است چرا باید واکسن خارجی بزنیم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۵۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
آنها که میگویند واکسن روسی نمیزنند مثل محرز و شهریاری تحقیق کنند احتمالا در جای دیگر منافعی دارند در خطر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
نه همیشه هم اینطوری نیست.
نکته ای که مطرح میکنند درسته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
به نظر من بهتر از واکسن آمریکایی چون از روش mRNA استفاده نکرده و بیخطره.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۰ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
جان ملت هیچ ارزشی واسه مسئولین نداره، تنها چیزیکه مهمه برای آنها، صندوق رای و انتخابته و هر چیزی را سیاسی میکنند حتی مرغ و تخم مرغ برای کسب رای
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
هیچ کس راستشو نمیگه وقتی متخصصین واکسن سازی میگن خطر ناکه حتما مشکل داره ، واینکه سیاست مداران همیشه دروغ میگویند به حرف اونا اعتباری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
مگه نگفتید که واکسن ایرانی حتا جلوی ویروس کرونای انگلیسی هم می ایسته و ما آزمایش انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم؟؟؟همین دیروز خبرش رو آوردید که!!! پس چرا واکسن روسی وارد میکنید؟؟مشکل الان کجاست، به ما ملت هم بگید بدونیم خوب. چرا شان دانشمندامونو با وارد کردن یه واکسن مزخرف پایین میارید. مگه جون ملت ناچیزه؟ مگه ما مسخره شماییم؟ چطور به خودتون اجازه می دید اینطور اینطور تلاش نخبگان ما رو به بازی بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
دوست عزیز اینا برای تست واکسن ایرانی اولین شرطشون این بود که کسی که داوطلب میشه نباید قبلا کرونا گرفته باشه، ولی الان میگن واگسن رو روی کسی که واکسن انگلیسی گرفته بوده امتحان کردیم جواب داده. مطمئن باش هم واگسن های اروپایی و امریکا و هم چینی و روسی و ایرانی دوکان باز کردن هست و کشورها دنبال درآمد زایی هستند نه جان مردم.
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۰۹:۲۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
درسته روسیه کشور دوست ایرانه ولی قرار نیست بهش اعتماد کرد. با جون مردم بازی نکنید. این ی بازی سیاسته که مردم براش مهم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۰۹:۲۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
درسته روسیه کشور دوست ایرانه ولی قرار نیست بهش اعتماد کرد. با جون مردم بازی نکنید. این ی بازی سیاسته که مردم براش مهم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
به نظر من پول که می خواهند با آن واکسن بخرند
سرمایه گذاری بر روی واکسن ایرانی کنند که مطمئن تر وامن تر است.
حالا دیرتر به دستمان برسد چه اشکالی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
پرویز
۰۸:۵۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
مسئولان باید متوجه باشند این ملت مرارت و مشکل زیاد دیده اند به درد مردم اضافه نکنید حتی بچه های دبستانی هم می گویند واکسنی بخرید که مراجع ذیربط انرا تائید کرده باشد کو گوش شنوا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
خانم محرز سازمان جهانی بهداشت هم مثل دیگر سازمانهای بینالمللی تحت نفوذ صهیونیستها و آمریکا هستند بدون اجازه آب هم نمی خورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
صف چیه منم هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
كافيه يك اگهي پيش ثبت نام عين فروش خودرو داده بشه اونوقت صفهاي طولاني براي ثبت نام رو ببين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
بخدا مردمم ایراد بنی اسراییل میگیرن ..ی سوال از مخالفان دارم ایران از کدوم کشور بخره ها?????? تنها واکسن مورد تایید فایزر بود دیدین ک چقد کشته داد بعدشم شماها ایفد نگید روسیه ایقد فوتی میده مگه کل کشورو واکسینه شدن ک انتظار دارین فوتی ومبتلا نداشته باشه ?? خیلی هم واکسن خوبیه بابا قبول کنید اکثر کشورای دنیا گروههای پرخطر زدن فقط کشور ما بعدشم خیلی مونده تا واکسن خودمون تولید کنن میگن اواخر بهار اما شک نکنید تا یسال دیگه هم طول میکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
باید همه واکسن موجود در جهان وارد کرد د به مردم حق انتخاب داده شود
ونهایت دولت ها یک نظر پیشنهادی بدهد
هرکس اختیارت سلامت و جانش دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
خودت حاضري واكسن روسي بزني؟الكي مردم راتشويق به استفاده از آن نكن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
هنوزبرای خودشون واکسن به اندازه کافی نیست به شماواکسن میدن؟
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۰۸:۳۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
به نظرم بعضي ها دارن جو ميدن سازمان بهداشت جهاني بودجشو بيشتر از آمريكا مي گيره و واكسني و تاييد كرده كه چندين نفرو كشته هيچ خبري از مشكل داشتن واكسن روسي پخش نشده مثل واكسن امريكايي كه كسي و كشته باشه دارن سياسيش مي كنن هرچند خود من هم نمي زنم منتظر مي مونم واكسن داخلي بياد چون همه مراحلش ساختش خبر داريم و مطمنيم ازش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
من به شخصه فقط وقتی واکسن وطنی آماده و تایید شد می زنم... به هیچ عنوان حاضر نیستم واکسن خارجی بزنم حالا می خواد مال هر کشور دیگه ای باشه (روسیه،چین،آمریکا یا هرجای دیگه)
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۰۸:۲۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
من نفر اول میزنم
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۰۸:۲۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
من نفر اول میزنم چون به ولادیمر پوتین انقلابی ولایتمدار ایمان دارم
Iran (Islamic Republic of)
فردین
۰۷:۳۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
شما بیار ببن مردم چجوری میزنند..............
آخرین اخبار