رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دالاهو گفت: عملیات پاکسازی درختان آلوده به گونه نیمه انگلی لورانتوس (موخور) در سطحی بالغ بر ۱۵۰۰ هکتار از جنگل‌های دالاهو آغاز شد.

آغاز عملیات پاکسازی درختان آلوده به موخور در جنگل‌های دالاهوبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  مجتبی تاسه، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دالاهو گفت: عملیات پاکسازی درختان آلوده به گونه نیمه انگلی لورانتوس (موخور) در سطحی بالغ بر ۱۵۰۰ هکتار از جنگل‌های دالاهو آغاز شد.

او  اظهار داشت: براساس اهداف سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، برای اداره صحیح از جنگل و براساس اصول علمی باید وضعیت فعلی جنگل را در نظر گرفته و به حفاظت از جنگل‌های موجود اهتمام ورزید. براین اساس، یکی از مسایل پیشرو در خشک شدن درختان جنگلی، سرایت گونه نیمه انگلی لورانتوس به بلوط‌های دالاهو است.

او  گفت: گونه لورانتوس به صورت توده انبوه و فاقد ریشه روی درخت می‌روید و مواد موردنیاز خود را از درخت میزبان جذب می‌کند که به تدریج باعث خشک شدن و از بین رفتن درختان جنگلی  بلوط می‌شود همچنین آفت، از طریق پراکنش بذر تا چندین متر و توسط پرندگان انتشار پیدا می‌کند.

او  گفت: آفت در بخشی از جنگل‌های دالاهو سرایت کرده و تاکنون با حفاظت به ویژه حفاظت مشارکتی توسط همیاران طبیعت و مردم طبیعت دوست شهرستان از پیشروی و سرایت آن به مناطق دیگر جنگلی جلوگیری شده است.

 تاسه افزود: امروز با تحویل زمین به پیمانکار، عملیات پاکسازی آغاز شد که اعتبار پروژه ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح ملی صیانت از جنگل‌های زاگرس است. امید است تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ پایان کار پروژه اعلام شود.
این مقام مسئول در پایان، از مردم فهیم شهرستان دالاهو که بدون هیچ چشم داشتی در مبارزه با آفت لورانتوس همراهی لازم را داشته قدردانی کرد و گفت: مبارزه علیه آفت در دالاهو، نیاز به همت همگانی دارد. تمام تلاش در این است که مناطق پاکسازی شده مجددا دچار آلودگی نشوند؛ لذا از دوستداران طبیعت، کوهنوردان، گروه‌های محلی فعال در حفظ منابع طبیعی و اهالی روستا‌های ریجاب، زرده، کرندغرب و گهواره؛ تقاضا داریم همچون گذشته در حفاظت از جنگل‌ها با اداره منابع طبیعی همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.