به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ٢۶٢ هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی به ریاست محمدعلی کینژاد رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
محمد علی کینژاد رئیس هیات عالی جذب هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی در ابتدای جلسه به ارائه توضیحاتی درباره روند شکایت متقاضیان جذب هیات علمی که در دانشگاهها پذیرش نمیشوند، پرداخت و اظهار کرد: فرد شاکی میتواند از ۳ مسیر ماده ۲۰، ماده ۲۱ و ماده ۱۶ دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات، اقدام کند.
او با بیان اینکه متقاضی در ابتدا میتواند بر اساس ماده ۲۰ دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات به دانشگاه اعتراض کند، افزود: اگر دانشگاه پس از بررسی، اعتراض را پذیرفت، حکم پذیرش صادر میشود. در غیر این صورت متقاضی باید از طریق ماده ۲۱ اقدام کند.
رئیس هیات عالی جذب ادامه داد: اگر متقاضی از طریق ماده ۲۰ و ۲۱ جذب نشد، میتواند مجدد اعتراض کند که این اعتراض از هیات مرکزی جذب به هیات عالی جذب ارسال و در کمیته ۵ نفره هیات عالی جذب بررسی میشود و بعد از موافقت هیات عالی جذب، متقاضی باید فرم خوداظهاری و شخصیتی را تکمیل کند.
کینژاد به ماده ۱۶ دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات اشاره کرد و گفت: تا کنون برای جذب هیات علمی از این ماده استفاده نشده است، چرا که همواره تأکید بر این بوده که جذب، توسط دانشگاهها و هیات مرکزی جذب انجام شود.
در ادامه کینژاد با تأکید بر اینکه هیاتهای اجرایی جذب نیز باید بر مبنای آمایش آموزش عالی ساماندهی شوند، پیشنهاد داد: فعلاً در طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی، هیاتهای اجرایی به هیات اجرایی اصلی و معین تقسیم شود.
رئیس هیات عالی جذب با تأکید بر اینکه در مصوبه آمایش آموزش عالی دانشگاه دولتی و غیر دولتی با هم در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در اجرای آمایش آموزش عالی هیچ مؤسسه آموزش عالی و هیچ هیات اجرایی تعطیل نخواهد شد بلکه ادغام میشوند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مصوبه سیاستها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی بر آمایش به صورت منطقهای تأکید دارد، اما به دلیل وجود برخی مشکلات در حین اجرا به صورت استانی انجام شد.
در اجرای آمایش آموزش عالی مشکلاتی وجود دارد
علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این جلسه درمورد نحوه اجرای مصوبه آمایش آموزش عالی گفت: مصوبه آمایش آموزش عالی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است مصوبه بسیار خویی است، اما در اجرای آن خطا وجود دارد.
او ادامه داد: در اجرای آمایش آموزش عالی مشکلات و مقاومتهایی وجود دارد، همچنین در مجلس شورای اسلامی نیز مخالفتهایی با این مصوبه وجود دارد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه ضمن انتقاد از تفاوت حقوق اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم و علوم پزشکی تأکید کرد: ۳۰ هزار عضو هیات علمی دانشگاههای وزارت علوم حقوقی کمتر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دریافت میکنند، که انتظار میرود این روند به منظور جلوگیری از مهاجرت اعضای هیات علمی از کشور به دلیل مسائل مالی اصلاح شود.
او با تأکید مجدد بر لزوم رفع تبعیض حقوق اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم با اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی بر افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز تأکید کرد.
انتهای پیام/