به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، محمدمهدی اسدی مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد با اشاره به دوچرخههای اشتراکی مشهد گفت: شهروندان جهت استفاده از
دوچرخههای اشتراکی باید نرمافزار «شهر من» را نصب کنند و ثبت نام را انجام دهند. پس از تأیید هویت، سامانه برای آنها باز میشود. سامانه در ابتدا باید ۵۰ هزار تومان شارژ شود که ۲۰ هزار تومان مربوط به بیمه و ۳۰ هزار تومن هم مبلغ ودیعه است. هزینه استفاده از دوچرخه به ازای هر نیم ساعت ۱۰۰۰ تومان است.
او با بیان اینکه با توجه به موارد ایمنی فقط افراد بالای ۱۶ سال میتوانند از این دوچرخهها استفاده کنند، افزود: حدود یک ماه و نیم است که فاز آزمایشی استفاده از دوچرخهها شروع شده است. البته درحال حاضر از مرحله آزمایشی عبور کردیم و تعداد کاربرها زیاد شده، ولی بهصورت رسمی اوایل اسفندماه
مرحله آزمایشی تمام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه با توجه به تعرفه بسیار پایین این دوچرخهها، امیدواریم که استفاده از دوچرخه رونق بگیرد، ادامه داد: سفر اول رایگان است و به تناوب جوایز مختلفی مثل بلیت مترو به افرادی که از دوچرخههای اشتراکی استفاده میکنند، داده میشود.
اسدی بیان کرد: استفاده از دوچرخه بدون اپراتور است؛ یعنی شهروند از طریق اپلیکیشن، کد دوچرخه را میزنند و اسکن میکنند و دوچرخه بهراحتی برایشان باز میشود و میتوانند از آن استفاده کنند.
او تصریح کرد: اکنون ۲۱ ایستگاه دوچرخه داریم، ولی پیشبینی شده است که ایستگاهها در کوتاه مدت و تا قبل از عید به بیش از ۵۰ ایستگاه افزایش پیدا کند. چون در مرحله تست و شروع کار هستیم، بین سه تا پنج دوچرخه در هر ایستگاه وجود دارد. تعداد
دوچرخهها تا آخر اسفندماه به ۴۰۰ دوچرخه افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد تاکید کرد: اکنون بازه زمانی استفاده از دوچرخهها از ساعت ۶ صبح تا ۷ بعدازظهر است، ولی از ۱۵ اسفند به ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب افزایش پیدا میکند. در بهار سعی خواهیم کرد که این ساعت را افزایش دهیم. همچنین برنامه داریم که استفاده از دوچرخهها را
شبانهروزی کنیم.
اسدی درباره اعتبار خرید دوچرخهها اظهار کرد: در فاز اول یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه خرید دوچرخه از شرکت آساک بوده است. همچنین مناقصه دیگری را که ارزش آن نزدیک ۴ میلیارد تومان است، برگزار خواهیم کرد که که بتوانیم مابقی دوچرخهها هم برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی داشته باشیم.
او درباره استقبال مردم از دوچرخههای اشتراکی افزود:
استقبال مردم خیلی خوب بوده است. با توجه به اینکه ما این ایستگاههای دوچرخه را در کنار ایستگاههای مترو قرار دادهایم، خوشبختانه استقبال خوب بوده و ثبت نام صورت گرفته است. درباره تجربه دوچرخهسواری و فیزیک دوچرخه هم نظرات خوبی گرفتیم و درحال رفع مشکلات نیز هستیم.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد ادامه داد: اکنون ۲۰۰ کاربر ثبت نام کردند و از دوچرخهها استفاده میکنند، اما تمام شهروندان امکان استفاده از این سیستم را ندارند، زیرا فقط به افرادی مانند اعضای سمنها، دانشجویان، خبرنگاران در این مرحله دوچرخه دادیم که بتوانیم مشکلات سیستماتیک و لجستیک و سختافزاری دوچرخهها را برطرف کنیم. پس از مرحله آزمایشی همه شهروندان میتوانند از دوچرخهها استفاده کنند.
اسدی درباره امکان استفاده خانمها از دوچرخههای اشتراکی بیان کرد: ما تمام تلاشمان این است که همه شهروندان بتوانند از دوچرخهها استفاده کنند.
گفتنی است اکنون ۲۱ ایستگاه دوچرخههای اشتراکی مشهد در ابتدای معلم ١، میدان شهدا، پارکینگ خسروی، میدان عدل خمینی، انتهای فدائیان اسلام، ابتدای هفت تیر، درب شمالی دانشگاه فردوسی مشهد، میدان احمدآباد، ابتدای بلوار هاشمیه، درب اصلی پارک ملت، میدان تقیآباد، انتهای خیابان کوهسنگی، پارک کوهسنگی، میدان شهدا، مقابل شورای شهر مشهد، ابتدای بولوار کوثر، تقاطع معلم و امامت، سه راه خیام، چهارراه خیام، تقاطع فردوسی و خیام، میدان جانباز، میدان ملکآباد و آلتون قرار داد.
انتهای پیام//ا.د