تالاب شیرین سو بیش از ۳۰۰ هکتار وسعت دارد که دراین زیستگاه بیش از ۵۰ گونه گیاهی و جانوری شناخته میشود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،بهترین جایی که می‌توان در روز‌های آخر اسفند ورود بهار را تجربه کرد، تالاب است. یکی از زیباترین تالاب‌های ایران که در منطقه‌ای خوش آب و هوا قرار گرفته تالاب زیبای شیرین سو است.

این تالاب در نزدیکی شهر شیرین سو از توابع شهرستان کبودراهنگ استان همدان قرار دارد.

تالاب شیرین سو پناهگاهی برای پرندگان مهاجر بشمار می‌آید و در فصول مختلف سال کوهنوردان و گردشگران نیز مهمان این تالاب زیبا هستند. 

وجود ۲۷ تالاب مصنوعی و طبیعی، ظرفیت بی نظیری برای زندگی پرندگان و گونه‌های مختلف آبزی و کنار آبزی در همدان فراهم کرده است. در بین تالاب‌های همدان 'شیرین سو' (لغتی آذری به معنای آب شیرین) حلاوت خاصی برای گونه‌های جانوری دارد و پرندگان بی شماری در کنار این تالاب زیبا گردهم آمده اند.

با تلالو رگه‌های خورشید از لابلای درختان سر به فلک کشیده بر روی تالاب نقره فام و چشم نواز شیرین سو، پلیکان‌ها و مرغابی‌های سرسبز در حالیکه به زندگی پیام عشق می‌دهند طلوع خورشید را در این خطه از کشورمان به نظاره می‌نشینند. جوجه‌های زرد، قهوه‌ای و سفید رنگ این پرندگان نیز به شوق تجربه دوباره لذت آب تنی در تالاب زیبا و سرسبز شیرین سو، در کنار بزرگتر‌ها این منظره زیبا را تماشا می‌کنند.

در فصل بهار با جاری شدن سیلاب از ارتفاعات «آق داق» و «بقراطی» و روانه شدن به سمت تالاب شیرین سو، جان دوباره به این تالاب زیبا و چشم نواز بخشیده می‌شود و تالاب شیرین سو میزبان شمار زیادی از پرندگان مهاجر می‌گردد که لذت آبتنی در این تالاب را تجربه می‌کنند.

بالا آمدن آب تالاب و فرود پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در این تالاب جلوه بدیع و زیبایی از قدرت خداوندی را به نمایش می‌گذارد، اما در عین حال میزان فرود این پرندگان در تالاب کاهش می‌یابد که بدلیل بالا آمدن آب می‌باشد و باعث می‌شود پرندگان در مسیری نرسیده به تالاب فرود آیند. در حال حاضر تالاب زیبای شیرین سو میزبان گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر نظیر چوپا، چنگر، کاکایی، چشیم و حواصیل است. پرندگان مهاجر با گرد آمدن در تالاب شیرین سو منظره‌ای بدیع را به نمایش می‌گذارند.

از گونه‌های جانوری این تالاب میتوان به ۳۰ گونه پرنده مانند هواسیل، پلیکان، کاکایی، مرغ ماهی خوار، فلامینگو، پرستوی دریایی اشاره کرد. همچنین از پرندگانی که این تالاب را برای زیستگاه همیشگی انتخاب کردند میتوان کشیم، چنگر و اردک سرسفید را نام برد.

در این تالاب همچنین سنجاب زمینی و انواع مار‌های ابی و ماهی و لاکپشت زیست میکنند. این تالاب پشت سد دست سازی با حجمی بیش از ۴ مترمکعب ذخیره شده است که حدود ۴۵ هکتار وسعت دارد.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار