هیئت طالبان در نشست خبری بر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تاکید کرد.

ما ۲۰ سال با اشغال مبارزه کردیم و آن را ادامه می‌دهیمبه گزارش  حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هیئت طالبان که به تازگی به تهران سفر کرده و با مقامات کشورمان دیدار کردند در نشستی خبری پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

در این نشست خبری، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، محمد وثیق عضو تیم مذاکره کننده طالبان و ملا خیرالله خیرخواه عضو تیم مذاکره کننده طالبان حضور داشتند.

سهیل شاهین درباره اینکه آینده افغانستان و نگاه طالبان به فارسی زبانان و شیعیان چه خواهد بود گفت: امارت اسلامی در همه جا مسلط است. امارت اسلامی نظامی مشمول می‌خواهد که در آن همه امت‌ها باشند. جهاد ما ضد اشغال است و از نظر ما هیچ تفاوتی در افغانستان وجود ندارد. ما در افغانستان می‌خواهیم که یک نظام همه شمول برقرار شود و ما با همه جا گفت‌وگو داریم؛ما در پی انحصار قدرت نیستیم.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر ادامه داد: در بخشی از توافقنامه ما با آمریکا آمده که در آینده یک حکومت اسلامی در افعانستان به وجود بیاید؛ معنایش این است که دولت فعلی کابل می‌رود و یک حکومت جدید درست می‌شود. این حکومت بر اساس مذاکره از بین می‌رود و بر اساس مذاکرات بین الافغانی ایجاد می‌شود.

شاهین درباره رویکرد دولت بایدن اظهار کرد: ما با ۴ سال توافق نکردیم. ما با دولت و نظام آمریکا توافق کردیم. ما متعهد هستیم. وگرنه ما هم ارزیابی می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: در توافق دوحه آمده که در نتیجه مذاکرات، حکومت اسلامی ایجاد شود. ماندن نظامیان آمریکایی بعد از ۱۴ ماه به معنای اشغال افغانستان است و ما ۲۰ سال با اشغال مبارزه کردیم و مبارزه با آن را ادامه می‌دهیم.

شاهین تصریح کرد: بعد از امضای توافقنامه ما به آمریکایی‌ها فرصت دادیم تا از افغانستان بروند. آن‌ها متعهد بودند که دولت کابل حمله نکند و زمینه را برای گفت‌وگو‌های بین الافغانی مهیا سازند. متاسفانه آن‌ها به مواضع مجاهدین حمله کردند و ما هم دفاع کردیم که این یک واکنش است. مطبوعات خشونت را به ما منسوب می‌کند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر درباره انتصاب مجدد خلیل‌زاد توسط آمریکا گفت: ما جلسات و گفت‌وگو‌هایی با او داشته‌ایم. او افغان است و از اوضاع و احوال افغانستان اطلاع دارد. شاید دیگران به اندازه او مطلع نباشند.

شاهین درباره شهادت دیپلمات‌های ایرانی خاطرنشان کرد: اتفاق دردناکی بود، آن وقت من معاون سفیر در اسلام آباد بودم. آن اتفاق قبل از اینکه نیرو‌های ما به آنجا برسند، افتاده بود و روز نشده بود و این اتفاق شب رخ داده بود.

وی در ادامه گفت: ما مانعی نمی‌بینیم که زنان با حجاب برای آموزش و کار مشکلی داشته باشند. متاسفانه برخی مخالفان ما تلاش می‌کنند تصویر غلطی را از ما ارائه کنند.

شاهین همچنین افزود: ما می‌دانیم که قانون اساسی یک ضرورت است. قانون اساسی باید در فضای آزاد و با نظر علما و دانشمندان افغان باشد. قانون اساسی زمان اشغال شامل منافع اشغالگران است.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در ادامه گفت: ما هیچ توافق پنهانی با آمریکا نداریم.

ملا خیرالله خیرخواه عضو تیم مذاکره کننده طالبان هم در این نشست گفت: وقتی که امارت اسلامی پدید آمد، تعامل با همه افغان‌ها یکسان بود.

خیرخواه گفت: ما احساس می‌کنیم که باید همه کشور‌ها از جمله کشور‌های همسایه را در روند مذاکرات دوحه قرار دهیم.

محمد وثیق عضو تیم مذاکره کننده طالبان نیز در این نشست گفت: یکی از سوالات این بود که در آینده در افغانستان تبعیض خواهد بود یا نه. همان کسانی که در جغرافیای افغانستان زندگی می‌کنند، از نظر ما افغان هستند و در اسلام نیز تبعیض مردود است. از رسانه‌های خارجی می‌شنویم که سطح عملیات در افعانستان بالا رفته است. این حقیقت ندارد و تبلیغات است. ما ۳۴ استان داریم و در ۲ ولایت یا استان جنگ ادامه دارد و این واکنش به حملاتی است که علیه جریان دارد.

وی افزود: اینکه ناتو گفت بعد از توافق هم از افغانستان نمی‌روند، این تکرار تجربه گذشته است و کمکی نمی‌کند. هدف ما خاتمه اشغال و برپایی نظام اسلامی بوده است؛ وقتی که این حاصل شود، آتش بس خودبخود به دست خواهد آمد. مردم افغانستان نظام اسلامی می‌خواهند و ما به نمایندگی از مردم افغانستان با شما صحبت می‌کنیم. ما به مردم ایران اعلام می‌کنیم که ما دو همسایه جدانشدنی هستیم و می‌خواهیم در فضای صلح زندگی کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار