به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، از مهر امسال بود که در بازار با کمبود روغن مصرفی خانوار مواجه شدیم، مشکلی که به گفته کارشناسان به مسائلی چون افزایش نرخ
دانههای روغنی از سوی روسیه و بازارهای جهانی، تاثیرات افزایش قیمت جهانی بر بازار، تولید، افزایش تقاضا و افزایش کف قیمت خرید همسایهها و رقبای ایران در بازار منطقه و کم شدن میل بازار جهان به ارائه خدمات به تجار ایرانی به دلیل مشکلات در پرداخت بهای خرید باز میگردد.
علی غفوریمقدم معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در سطح ملی پیگیریهای زیادی برای ترخیص روغنهایی که در حجم وسیع در گمرک دپو شده است و هم موضوع حمل آن در حال انجام است.
بیشتر بخوانید
او با اشاره به اینکه در خراسان رضوی به کرات مکاتباتی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم، افزود: در استان سه شبکه توزیع روغن در سطح خانوار داریم. یکی از شبکهها، شبکه توزیع فروشگاههای زنجیرهای است که بخشی از سهمیه را خود را از اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای اخذ میکنند و یک بخش هم ما از محل سهمیه استان میدهیم و آخرین سهمیهای که گرفتند یک هزار و ۶۱۸ تن بود که در ماه گذشته دریافت کردند.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: دو مرحله قبلی که سهمیه به ما اختصاص یافت ۲ هزار و ۴۰۰ تن بود که یک مرحله را جذب کردیم و مرحله دوم را هم در حال جذب هستیم.
غفوری مقدم بیان کرد: مکاتبات بسیاری انجام دادیم و اعلام کردیم که این مقدار جوابگوی خراسان رضوی نیست و گفتهایم که نیاز ماهانه استان به روغن حداقل ۴ هزار تا ۴ هزار ۵۰۰ تن است که وزارت خانه هم قول همکاری دادند و قرار شد علاوه بر این ۲ هزار و ۴۰۰ تنی که در توزیع کشوری به خراسان رضوی تعلق گرفت، سهمیه ۳ هزار تن هم به ما بدهند.
او تصریح کرد: بخشی از سهمیه ۲ هزار و ۴۰۰ تن را چند روز پیش جذب کردیم که از این میزان ۳۰۰ تن را به شهرستانها تحویل دادیم و بخشی هم در مشهد توزیع شد و ۲۰۰ تن دیگر برای شهرستانها در نظر گرفتیم، همچنین برنامه توزیع یک هزار و ۱۰۰ تن روغنی که در چند روز گذشته جذب کردیم را آغاز کردیم و تعداد زیادی از فروشگاهها در حال جذب حوالهها هستند.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: چنانچه ۳ هزار تن را تحویل بگیریم، مقداری نیاز شبکه تا حدودی بهتر خواهد شد؛ اما این را قبول داریم که در سطح شبکه با کمبود روغن مواجه هستیم.
غفوری مقدم به خریدهای هیجانی و تاثیر آن بر بازار اشاره و اظهار کرد: به محض اینکه یک سری فروشگاههای زنجیرهای روغن را وارد شبکه میکنند، بلافاصله به اتمام میرسد که این اتفاق مقداری کار را دشوار میکند، چنانچه خانوادهها مطابق معمول خرید میکردند ماندگاری روغن در فروشگاهها بیشتر میشد، به همین دلیل در حال بررسی هستیم تا سهمیهای که میگیریم به تدریح در اختیار شبکه قرار گیرد.
او افزود: بخشی از روغنی که توزیع میشود روغن جامد است، منتها باتوجه به اینکه ظرفیت تولید در روغن مایع بیشتر است به همین دلیل حجم زیادی از روغنی که توزیع میشود مایع است.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: البته تا پیش از بروز این مشکل عمده مصرف خانوارها روغن مایع بود؛ اما پس از بروز این مشکل تقاضا برای روغن جامع بیشتر شده است.
منبع: فارس
انتهای پیام// م.ب