به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه وزرای راه و شهرسازی به زندگی مردم اتصال دارند و کوتاهی آنان موجب نارضایتی و تلاش در این زمینه باعث رضایت مردم میشود، گفت: امیدواریم خداوند کمک کند تا شاهد رضایت مردم در این بخش باشیم.
او در پاسخ به این سوال که شما از چه وسیلهای برای سفر استفاده میکنید، گفت: بستگی به اقتضای زمانی و نوع ماموریت بنده دارد، ولی سعی میکنم از انواع وسایل حملونقلی استفاده کنم به طوری که از یک سفر زمینی میروم و در هنگام برگشت با قطار باز میگردم.
اسلامی بیان کرد: من با استفاده از این وسایل سعی میکنم سیاست و مطالباتی که وضع کردهایم را ارزیابی کنم و ببینم در عمل چه رخ داده و سعی میکنم از همان مسیری که مردم استفاده میکنند، بروم و تلاش میکنم هیچ وقت از پاویون استفاده نکنم و با مردم ارتباط داشته باشم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما اگر هستیم به دلیل خدمت کردن به مردم است، افزود: سطح پیشرفت کشور حق حداکثری است و مردم باید از بهترین امکانات بهرهمند شوند.
اسلامی تصریح کرد: آمریکا پیش از انقلاب چپاول میکرد،با انقلاب اسلامی ما را از نقطه سوقالجیشی بیرون کردند و همواره سعی کردهاند با جنگ افروزی سلطه را بگسترانند و با تضعیف منافع ملی؛ مشکلاتی را بر سر راه ایران ایجاد کنند.
او با بیان اینکه شرایط کار در ایران قابل مقایسه با سایر کشورها نیست، افزود: با مزاحمتهای غیر انسانی و با شرایط سختی که برای ما ایجاد کردهاند، اما به پیشرفتهای چشمگیری دست یافتهایم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امروز در کشور به لطف خداوند ۲۳۰ هزار کیلومتر راه آسفالت داریم و حدود ۱۱۵ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شده دیگر هم تا پایان دولت تکمیل میشود.
اسلامی با بیان اینکه در اول انقلاب ۳ هزار کیلومتر تنها راه روستایی آسفالته داشتیم که هم اکنون به ۱۱۵ هزار کیلومتر رسیده است، گفت: تمرکز بر روی محرومیت زدایی است و برای همه مردم در مناطق مختلف کشور این اقدامات را فراهم کردهایم.
بیشتر بخوانید
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تعدادی از نقاط کشور به دلیل پراکندگی جمعیت نرخ رشد آنها کامل نشده و اما امروزه برای آنها کار عملیاتی میکنیم و تلاش کردهایم راه روستایی را در این حوزه کامل کنیم.
اسلامی با تاکید بر اینکه به این میزان راه روستایی که وجود دارد حدود ۱۵ هزار کیلومتر دیگر اضافه کنیم به برنامه و هدف اساسی در این حوزه دست خواهیم یافت، افزود: در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار راههای روستایی آسفالت شده و مابقی راه باقی مانده مربوط به مناطق ییلاقی است که به دلیل قرار گرفتن در طبیعت امکان آسفالت کردن آنها وجود ندارد.
اسلامی اظهار کرد: در ابتدای انقلاب تنها آزاد راه موجود در کشور تهران - کرج بود، اما هم اکنون میزان آزاد راههای کشور به ۲هزار و ۸۶۰ کیلومتر رسیده و با ساخت سایر راهها میزان آزاد راههای کشور به ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر میرسد.
اسلامی تاکید کرد: همین میزان آزاد راه در دست طراحی داریم و در نهایت میزان آزاد راههای ما از ۵ هزار کیلومتر عبور میکند که تمامی آنها با مشارکت بخش خصوصی انجام شده است.
اسلامی با بیان اینکه در پیش از انقلاب میزان بزرگراههای ما صفر بوده، اما هم اکنون میزان طول بزرگراههای ما به ۱۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رسیده است، افزود: امیدواریم تا پایان دولت میزان آزاد راهها و بزرگراههای ما به ۲۲ هزار کیلومتر برسد که تا پایان سال تکمیل میشود و تمامی شریانهای اصلی و ترافیکی کشور تکمیل میشود.
اسلامی بیان کرد: ما تاثیر گذاری بسیار زیاد در حوزه مهندسی و عمران داریم و پیش از پیروزی انقلاب تمامی پروژههای راه سازی و عمرانی را کشورهای خارجی انجام میدادند، اما هم اکنون تمامی پروژهها توسط پیمانکاران و طراحان داخلی انجام میشود.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امروزه با همت متخصصان و نیروهای داخلی حداقل ۱۰ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی را به کشورهای مختلف داشتهایم.
او بیان کرد: میزان بزرگراهها از ۱۲ هزار کیلومتر به ۱۸ هزار کیلومتر رسیده و امیدواریم تا پایان دولت به ۲۲ هزار کیلومتر برسد و این اقدامات در شرایط سخت و مضاعف انجام شده است.
اسلامی تاکید کرد: آزاد راههای ما ۶۰ درصد پیشرفت داشته و تا پایان دولت بخش عمدهای از آنها تکمیل میشود.
به گفته این مقام مسئول در حوزه ریلی میزان اتصال راهها به ۵ استان ارتباط مییابد و تا پایان دولت دوازدهم، ۵ استان دیگر هم متصل میشود.
او گفت: اقداماتی در این شرایط صورت گرفته و مقام معظم رهبری بر توسعه ریلی اهتمام ویژه دارد و شخص رئیس جمهور موضوع راه آهن را هفتگی پیگیری میکند.
این وزیر کابیه با بیان اینکه یکی از اقدامات در شهرهای جدید رفع مشکل ایاب و ذهاب رانندگان است گفت: ساخت مترو یکی از اصلیترین برنامههای ما است چرا که باعث ایجاد جذابیت و تامین آسایش و آرامش متقاضیان و ساکنان این شهرها میشود.
اسلامی بیان کرد: علاوه بر آنکه بحث تامین ساخت اتوبان را در دستور کار قرار دادیم بحث ریلی و مترو را در نظر گرفتیم به طوری که در سال گذشته مترو هشتگرد را افتتاح کردیم و امیدواریم قرارداد متروی پرند هم هرچه سریعتر برقرارو اجرایی شود و قرارداد متروی پردیس در حال انعقاد قرار داد است.
او ادامه داد: در گذشته کشوری با جمعیت حدود ۲۵ میلیون نفر، ۶ونیم میلیون بشکه صادر میکردیم، اما هم اکنون با ۸۰ میلیون جمعیت میزان صادرات بشکه نفت کاهش یافته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در گذشته نظام مدیریت در این حوزه مشکل داشت و از طرف دیگر برخی از سیستمهای پیمانکاری ما با مشکل مواجه بود که البته این موضوع در حوزه وزارت راه و شهرسازی صدق نمیکند، چرا که در این حوزه تمام پیمانکاران با صلاحیت فعالیت میکنند، بیان کرد: تا پایان دولت ۹ کیلومتر از آزاد راه قزوین _رشت که باقی مانده بود ساخته میشود و با موافقت رئیس جمهور هم اکنون پیمانکاران و کارگران در سه شیفت کاری در حال ساخت این پروژه عظیم هستند تا مردمی که همواره در این مسیر دچار ترافیکهای سنگین بودند بتوانند بدون ترافیک حرکت کنند.
او بیان کرد: با این حجم سرمایه گذاری برای ۹ کیلومتر، میتوانستیم ۹۰ کیلومتر آزادراه در مسیر صاف بسازیم، اما این قطعه برای مردم کارگشاست.
اسلامی ادامه داد: با سیلابهایی که رخ داد جادههای ما آسیب دید، ولی نتوانستیم آن را اصلاح کنیم. تا کنون آسفالت ۸ هزار کیلومتر مسیر را بهسازی کردهایم.
وزیر راه و شهرسازی درباره حمل و نقل هوایی اظهار کرد: بهسازی مهرآباد باعث شده تا میزان اعزام و پذیرش مردم نیم ساعت کاهش یابد. تا پایان ۱۴۰۱ مردم شاهد تحول فوق العاده در مهرآباد خواهند بود.
انتهای پیام/