ظهر روز ۱۴ بهمن سال ۱۳۵۷ بود که امام خمینی (ره) در مدرسه رفاه برای مردم سخنرانی کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان , ظهر روز ۱۴ بهمن سال ۱۳۵۷ بود که امام خمینی (ره) در مدرسه رفاه برای مردم سخنرانی کردند و به نقل از خبرگزاری یونایتد پرس این جمعیت حدود چهار و نیم میلیون برآورد شد.

امام خمینی (ره) در سخنرانی پرشور بهشت زهرا دولت بختیار را غیرقانونی اعلام کرده و بیان کردند دولتی متکی به حکم خداوند و آرای ملت تشکیل خواهند داد، در این روز اعضای شورای انقلاب با امام خمینی (ره) جلسه‌ای را برگزار کردند که طی آن مهدی بازرگان برای نخست وزیری دولت موقت انتخاب شد؛ موضوعی که خود بازرگان درباره‌اش گفته بود:  در پی تشکیل جلسه شورای انقلاب در روز ۱۴ بمن ماه ۱۳۵۷، امام خمینی ما را مخاطب قرار داده و پرسیدند برای نخست وزیری چه کسی را تعیین کنیم؟ ... نمی‌دانم آقای مطهری بود یا یکی دیگر از روحانیون شورای انقلاب که من را پیشنهاد کرد. در هر حال نظر عموم روی من رفت و اگر کسی هم موافقت نداشت، حرفی نزد. آیت‌الله خمینی تبسم و اظهار خوش‌وقتی کرده و گفتند به این ترتیب خیالم از دو طرف راحت شد. ظاهرا منظور ایشان از دو طرف، ملیون و روحانیون بود.

مهمترین اتفاقات ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ چه بود؟

بختیار در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که  بعضی اوقات صبر بهترین تاکتیک است و اگر آیت‌الله خمینی بخواهد در شهر مقدس قم دولت پیشنهادی خود را به وجود آورد، به او اجازه خواهم داد تا دولتی شبیه به واتیکان تأسیس کند. در همین روز بود که دستور آزادی سیصد و پنجاه تن از زندانیان محاکم نظامی صادر شد. علاوه بر این بختیار گفته بود که نقش امام خمینی (ره) را در حل و فصل مسائل اجتماعی می‌پذیرد. 

مهم‌ترین اتفاقات ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ چه بود؟/ خداحافظ بختیار، سلام بازرگان

مردم همچنان تظاهرات خود را ادامه دادند و در برخی شهرها با ماموران درگیر شدند؛ دانشجویان کشورمان هم با حمله به برخی سفارتخانه ها تنفر خود را نسبت به رژیم سلطنتی پهلوی اعلام کردند. مردم همچنین کارکنان ادارات و وزارتخانه‌های مختلف، وزیران و مدیران دولت را به محل کار خود راه نمی‌دادند.

کاری نکنید مردم را به جهاد دعوت کنم

امام خمینی (ره) در این روز با کارکنان و نویسندگان روزنامه اطلاعات دیدار کرده و گفتند که موضع اسلامى شما به ما رسیده است. امیدواریم در روزنامه اطلاعات کوشش کنید واقعیات را آن طور که هست، بازگو کنید و سعى داشته باشید نوشته ‏هاى شما در بطن انقلاب و ملت تفرقه نیندازد. اهل قلم، وظیفه خطیرى دارند و باید هوشیار و مراقب باشند، چرا که یک کلمه به صورت مکتوب گاه مى‏ تواند زیان بخش باشد. اسلام دین آزادى و آزادگى است و بدیهى است مطبوعات اسلامى نیز مطبوعات آزادى خواهند بود.

مهم‌ترین اتفاقات ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ چه بود؟/ خداحافظ بختیار، سلام بازرگان

امام فرمودند که سعى کنید وقتى انقلاب ملت ما یک انقلاب اسلامى است، روزنامه شما نیز آینه ‏اى باشد که این انقلاب را بازگو کند؛ بنا بر این تمام تلاش شما باید متوجه تنویر افکار ملت از راه بیان کردن واقعیات اسلام و انقلاب ملت ایران باشد. و در پایان، امام خمینى درودهاى خود را به همه نویسندگان آزاده که با مبارزات و تلاش هاى خود سهمى در انقلاب ملت ایران دارند، نثار کردند.

علاوه بر این روزنامه کیهان در نقل قولی از امام نوشت: کاری نکنید مردم را به جهاد دعوت کنم.

مهمترین اتفاقات ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ چه بود؟

واکنش کشورها به بازگشت امام خمینی (ره) متفاوت بود 

یاسر عرفات پیام تبریکی برای امام خمینی (ره) فرستاد که در آن نوشته شده بود « نتایج پیروزی ملت ایران در مرز‌های آن کشور متوقف نخواهد شد.»

خبرگزاری  آسوشیتد پرس هم نوشت: واکنش کشور‌های اسلامی در مقابل بازگشت آیت‌الله خمینی متفاوت بوده است.

جشنی هم در کشور لیبی به مناسبت ورود امام خمینی (ره) به کشورمان برگزار شد. نخستین کتاب هم درباره بحران ایران تحت عنوان «ایران بر ضدشاه» در پاریس منتشر شد که نویسنده این کتاب، احمد ناروقی، از نویسندگان روزنامه لوموند و  نوه‌ احمد شاه قاجار بود. سی و پنج هزار آمریکایی که ایران را ترک کرده بودند، درست در همین روز تماس خود را هم با شاه قطع کردند.

مهم‌ترین اتفاقات ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ چه بود؟/ خداحافظ بختیار، سلام بازرگان

انور سادات رئیس جمهور مصر، دوست نزدیک شاه و اولین میزبان او پس از گریز شاه از کشور نتوانست نگرانى خود را از تأثیرات انقلاب ایران مخفى نگاه دارد. به گزارش خبرگزارى فرانسه، بازگشت امام خمینی به ایران سادات را سخت به وحشت افکنده بود. وى در یک جلسه سرى به شدت با سیاسى کردن اسلام در مصر مخالفت کرده و گفته بود: «من با دخالت مذهب در سیاست مخالفم.» سادات همچنین به قول خودش به آیت اللّه‌هاى احتمالى مصرى هشدار داد و گفت به هر کس که بخواهد از مذهب به عنوان وسیله خدا در زمین بهره بردارى کند، اخطار مى کنم.

خبرگزاری رویترز از قول مسئولان نگران رژیم صهیونیستی اعلام کرد: انقلاب ایران به کشور‌های عرب سرایت می‌کند. همچنین خبرگزاری رسمی شوروی تاس در گزارشی از ورود امام به کشور اعلام کرد مبارزه در ایران وارد مرحله سرنوشت ساز شد.

مهم‌ترین اتفاقات ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ چه بود؟/ خداحافظ بختیار، سلام بازرگان

استعفاهایی که بختیار را نگران کرده بود 

در همین روز بود که ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس برای استعفا اعلام آمادگی کرده و کارکنان نخست‌وزیری با شورای انقلاب اعلام همبستگی کردند؛ علاوه بر این  خانواده‌های گروهی از همافران دستگیر شده مجددا در کاخ دادگستری تحصن کردند.

جواد شهرستانی، شهردار وقت تهران، به دیدار امام خمینی رفته و استعفانامه‌اش را به ایشان تسلیم کرد. امام مجددا ایشان را به سمت شهردار تهران منصوب کردند. بختیار پس از انتشار این خبر و احتمال تکرار آن از سوی سایرمسئولان، طی یک مصاحبه سایر کارمندان و مسئولان دولت را تهدید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار