۲۰ پروژه میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان آماده افتتاح است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: ۲۰ پروژه میراث فرهنگی این استان با اعتباری افزون‌بر ۴۴ میلیارد تومان گرامیداشت دهه فجر آماده راه‌اندازی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: این اداره کل در سیستان و بلوچستان براساس رسالت خود در سه حوزه خاص میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر اساس نمودار خاص و واقعیت‌ها یکسری اقدامات را رقم زده و دولت نیز در این استان سرمایه گذاری های زیادی انجام داده اما به دلیل حجم گسترده متاسفانه اقدامات بخوبی نشان داده نشده است.

او گفت: امروز همه نگاه ها به سیستان و بلوچستان جلب شده و یکی از مولفه هایی که دستخوش تغییرات است صنعت گردشگری بوده که به عنوان صنعت دوم دنیا خود را نشان داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: از سال ۹۶ به بعد تاسیسات گردشگری در استان از ۴۰ موسسه به ۲۰۰ مورد افزایش یافته و این اتفاق خود زیرساخت‌ها را مقداری دچار تغییر و تحول کرده و امروز گردشگری این استان صاحب نام و آوازه شده است.

او  بیان کرد: کمپین گردشگری «سیستان را ببینیم بلوچستان را بشنویم »اتفاقات خوبی را رقم زده و امروز گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور به این استان سفر می کنند که البته کرونا تا حدودی در این امر تاثیر داشت اما برنامه ها به صورت مجازی با نوروزخانه مجدد پیگیری و رونق یافت.

جلالزایی ادامه داد: سیستان و بلوچستان در قالب کاروان گردشگری به خیلی از استان ها شناسانده و ظرفیت‌های منطقه به همگان معرفی شد و در برخی استان ها دفتر هدف گردشگری نیز راه اندازی و افزون‌بر ۱۰۰ ماشین کمپر به استان رفت و آمد کردند که این امر گردشگری لوت و کویر نوردی را تقویت می کند.

او  گفت: با وجود تمام تنگناها گردشگری سیستان و بلوچستان تعطیل نشده و هم اینک درصد فضای اشغال شده در چابهار بالای ۹۰ درصد است و تمام بوم گردی ها صاحب شناسنامه معین و مشخص هستند و به هر فردی که در این زمینه اقدام کند به فوریت مجوز داده می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: هم اینک افزون‌بر ۱۰۰ تا ۱۱۰ بومگردی در استان داریم.

او  اظهارداشت: در بحث گردشگری افزون‌بر ۱۰۰ پروژه سرمایه گذاری از طرف اداره کل و ۳۰۰ پروژه از سوی بخش خصوصی در حال انجام است تا به سرانجام مطلوب برسند.

جلالزایی گفت: در تلاش بودیم اولین رویداد گردشگری ساحل نشینان کشور با محوریت سیستان و بلوچستان و اولین اجلاس گردشگری وزرای حاشیه اقیانوس هند را برگزار کنیم که متاسفانه به دلیل وجود کرونا فعلا امکانپذیر نیست.

او  با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان استان چهار فصل است و ظرفیت گردشگری فراوانی دارد، افزود: کرونا از نیمه اسفند سال گذشته تا پایان دی‌ماه امسال ۱۴۴ میلیارد تومان خسارت در حوزه گردشگری استان وارد کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکی از بزرگترین معضلات حضور گردشگران در این استان هزینه بالای پرواز و حتی رفت و آمد به صورت زمینی است که گرانترین مسیر محسوب می‌شود که در این زمینه بسته های ارزان قیمت پیشنهاد شده است.

وی به حوزه صنایع دستی نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه قصد داریم در دوران پسا کرونا با برگزاری دوره های آموزشی توانگری کارآموزان را محک زده و در فروش محصولات اقدامی انجام دهیم که این گروه‌ها با مرکزیت خانه خلاق صنایع دستی به عنوان اولین خانه خلاق نظام جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت و نگاه خاص و با همکاری پارک علم و فناوری اتفاقاتی را رقم بزند تا به سمت علمی شدن و پژوهشی شدن صنایع دستی قدم برداریم.

جلالزایی افزود: در آینده ای نه چندان دور در تولید صنایع دستی سیستان و بلوچستان اقدامات خوبی صورت می گیرد و ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی و شهر ادیمی شهر ملی خامه دوزی معرفی شد و تلفیق سوزن دوزی و خامه دوزی تاثیر زیادی دارد که توانسته ظرفیت های سوزن دوزی و خامه دوزی را افزایش دهد.

او بیان کرد: از ۵۱ و نیم درصد جمعیت روستانشین سیستان و بلوچستان حدود ۸۵ درصد بانوان در زمینه صنایع دستی فعالیت می کنند و اتفاقات مهمی در بحث صنایع دستی رقم خورده و قصد داریم صادرات صنایع دستی این استان را به تمام نقاط دنیا ارسال کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: صنایع دستی این استان شکیل و ارزنده است و دارای جایگاه ارزشمند و هدفمند خواهد شد.

او افزود: گاراژ ملک به عنوان اولین بازار فروش صنایع دستی با همین محوریت بزودی در زاهدان راه اندازی خواهد شد و گردشگری و صنایع دستی را با هم در این مکان تلفیق خواهیم کرد و سه تا پنج میلیارد تومان برای تجهیزات کامل و سریع تر این مکان نیاز است.

جلالزایی ادامه داد: همچنین آموزش هایی برای توانمندسازی صنعتگران در نظر گرفته شده تا شکل صادرات صنایع دستی و نوع محصولات به سمت بازارپسندی بیشتر تغییر یابد و در سیستان و سراوان به صورت خاص و معین کوره سفال را به داخل خانه ها بردیم تا خانواده‌ها را به سمت و سویی سوق دهیم که سفال را در خانه تولید کنند و سایتی به سه زبان تعریف شده که محصولات صنایع دستی را به صورت آنلاین و زنده بفروش می رساند.

او گفت: در میراث فرهنگی سعی کردیم کار مرمت بسیاری از آثار را انجام دهیم و اعلام شد سرمایه گذار ورود کند تا نگهداری بیشتر از قبل بر روی آثار تاریخی صورت گیرد و آثار فرسوده نشوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: برای تعیین حریم ها اقداماتی در حال انجام است و در شهر سوخته نیز بعد از کرونا کاوش‌ها ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه به دنبال سرمایه گذار هستیم تا در بحث‌های میراث فرهنگی ورود کنند، اظهارداشت: در حوزه فرهنگی سیستان و بلوچستان یکی از لوکیشن های خوب موزه منطقه‌ای جنوب شرق است که به خوبی می توان با تمدن و فرهگ مردم این دیار آشنا شد.

او گفت: در شهر سوخته نیز سوییت های پژوهشی به زودی افتتاح خواهد شد و حضور افراد کاوشگر را در داخل این سوییت خواهیم داشت و در کلپورگان نیز این سوییتها تعبیه شده تا جوابگوی افراد باشد.

جلالزایی ادامه داد: حوزه میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان حوزه گسترده با بار تاریخی فراوانی است و بر همین اساس چندین پروژه در بحث جهش تولید داریم که تا پایان سال راه اندازی خواهند شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار