سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی و وابستگی ۳۰ درصدی به نفت بزرگترین ایرادات لایحه بودجه ۱۴۰۰ بود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص ایرادات لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد: فرایند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ تا امروز بی وقفه  ادامه داشت. امروز گزارش کمیسیون تلفیق پس از ۴۰ روز بررسی لایحه تقدیم صحن علنی  مجلس شد . انتقادات و پیشنهاداتی از ابتدا به این لایحه وارد بود.

او افزود: برخی نمایندگان معتقد بودند کلیات لایحه باید رد شود و  برخی هم معتقد بودند باید کلیات تایید و سپس در کمیسیون تلفیق اصلاح شود که در نهایت پیشنهاد دوم مورد پسند نمایندگان قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص محور‌های انتقادات به بودجه سال آینده گفت: ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی بزرگترین ایراد لایحه بودجه ۱۴۰۰ بود که قرار بود طبق برنامه ششم توسعه در سال ۱۴۰۰ به صفر برسد.

طغیانی بیان کرد: وابستگی ۳۰ درصدی به نفت، رشد ۶۰ درصدی هزینه‌های دولت و کاهش درآمد دولت از مالیات از جمله محور‌های اصلی بررسی بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق بود.

او ادامه داد: در لایحه ارائه شده به مجلس هزینه‌ها بیشتر از درآمد‌ها در بودجه دیده شده بود. همچنین درآمدهای سالیانه مالیاتی باید به ۵۰ درصد می رسید در حالی که در این لایحه ۳۰ درصد بود.

نماینده مجلس تاکید کرد : این ایرادات کلی از نظر مجلس بود که بعد از اینکه در کمیسیون تلفیق آمد تلاش هایی برای رفع آن شد و با تعامل دولت بهبود پیدا کرد اما رفع نشد. رای امروز نمایندگان مجلس مبنی بر رد کلیات لایحه بودجه، به عدم تحقق شاخص ها بود.

او افزود: کاری که کمیسیون تلفیق خواهان انجام آن است، روشن شدن درآمد‌ها و هزینه هاست. بخشی از اعداد که در بودجه است باید مشخص شود. به طور مثال حقوق هیئت علمی در وزارت بهداشت و وزارت علوم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: درباره ارز بحث از حالت کارشناسی خارج شده است. ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت ایجاد می‌کند. امسال که ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی داده شد هم شاهد گرانی کالاها بودیم و این ارز تاثیری در زندگی مردم نداشت.

لایحه تقدیمی دولت بهترین شکل لایحه بودجه بود

در ادامه برنامه پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: دولت به بهترین شکل ممکن به تنظیم لایحه بودجه پرداخت.

او ادامه داد: در هنگام بحث بر سر لایحه بودجه، اختلاف نظر هایی جدی با نمایندگان مجلس داشتیم که با تعامل ، ۸۰ درصد این اختلاف نظرها رفع شد و تنها روی ۵ تا۶ مورد اختلاف نظر باقی ماند.

این مقام مسئول گفت: امروز نتیجه بررسی های کمیسیون تلفیق به صحن اعلام شد و نمایندگان کلیات لایحه را رد کردند. البته مجلس می توانست بگوید دوباره در کمیسیون تلفیق بر سر لایحه تعامل کنید اما رای به بازگشت لایحه بودجه به دولت داد.

او تصریح کرد: انتقادات برای کسری تراز عملیاتی دولت زیاد است اما با بررسی در کمیسیون تلفیق این میزان کسری تراز  ۱۶۲ هزار میلیارد تومان بیشتر شد.

پورمحمدی گفت: نکته دوم وابستگی بودجه به نفت بود که در لایحه دولت ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی در نظر گرفته شد اما در کمیسیون تلفیق  ۱۶ هزار میلیارد تومان  نحوه محاسبه، ۱۷ هزار میلیارد تومان قیر، ۹۰ هزار میلیارد تومان تهاتر، ۵۷ هزار میلیارد تومان فرآورده نفتی  افزایش یافت و در نتیجه ۱۸۰ هزار میلیارد تومان میزان وابستگی بودجه به نفت بیشتر شد.

او افزود: مطلب سوم بودجه جاری بود که در لایحه دولت ۸۴۶ هزار میلیارد تومان بود اما در کمیسیون تلفیق به ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.

معاون سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: این عوامل باعث شد تا نمایندگان تصمیم بگیرند مجددا این موضوع  مورد بررسی قرار گیرد. به اعتقاد ما لایحه ای که دولت آورده بود اطمینان بیشتری به آن بود.

او در خصوص رویکرد دولت در ارز گفت: در کمیسیون تلفیق تصمیم گرفتند که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و به  ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برسد. 

این مقام مسئول گفت: دولت معتقد بود باید ارز ۴۲۰۰ تومان به کالای اساسی تخصیص دهیم  و اگر نرخ ارز یک باره به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد به معیشت مردم خیلی فشار می آید. کمیسیون تلفیق معتقد بود مابه التفاوت آن به مردم داده شود که نفری ۴۵ هزار تومان می شود که در مقابل گرانی همه کالاهای اساسی ناچیز است.

او افزود: همچنین اگر این امر تصویب می شد هر کسی کالای اساسی داشت احتکار می کند تا  قیمت آن بعد از عید ۵ برابر شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام لایحه بودجه دولت با ۹۹ نفر موافق و ۱۲ نفر ممتنع در مجموع ۱۱۱ نماینده و مخالفین ۱۴۰ نماینده مجلس رای نیاورد به نظر بنده باتوجه به مجلس اصولگرا و به اصطلاح انقلابی وتقریبا مخالف دولت اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم انصافا تعداد آرای را موافق بالایی داشته تقریبا اختلاف ۳۰ نماینده نتیجه ؛ این لایحه فقط به دلیل اختلافات سیاسی و انتخابات پیش رو رای نیاورد فقط قصد تحت فشار گذاشتن دولت بوده ودرنهایت تحت فشار گذاشتن مردم و درآخر رای و نظر مردم در انتخابات ۱۴۰۰ به اصولگرا ها شود
آخرین اخبار