طرح شفافیت آراء نمایندگان که در نهایت به تصویب نمایندگان نرسید موافقان و مخالفانی داشت.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران  جوان، طرح شفافیت آراء نمایندگان که در صحن علنی امروز مجلس بررسی و در نهایت به تصویب نمایندگان نرسید موافقان و مخالفانی داشت.

 الیاس نادران نماینده مردم تهران  به عنوان اولین مخالف با کلیات طرح شفافیت آراء نمایندگان گفت: بحث شفافیت در تمامی حوزه‌ها از جمله شفافیت آراء و مالی بسیار مهم است، بنده از معدود افرادی بودم که از مجلس هفتم در سخت‌ترین شرایط رأی به وزرا، استیضاح وزرا و رأی به برجام، رأی خود را علنی اعلام کردم، اما رفتار دوگانه مشکل بزرگی است که ما امروز داریم، چرا که از یک طرف نمایش شفافیت می‌دهیم، اما از طرف دیگر پنهان‌کاری می‌کنیم.

وی بیان کرد: دیروز جمعی از نمایندگان تقاضای رأی با برگه و رأی علنی را در رابطه با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه داشتند، اما دبیر هیئت رئیسه گفتند؛ رئیس مجلس به مصلحت نمی‌داند. چه شد که دیروز شفافیت آراء بد بود، اما امروز شفافیت آراء خوب است؟

نادران ادامه داد: شفافیت آن است که ما صراحتاً آنچه را که باید مردم بدانند به آن‌ها بگوییم، در جلسه امروز نیز گفته شد به منظور جلب آراء همکاران طرح دوشوری خواهد شد تا پخته‌تر شود، اما باید پرسید طرحی که ۹ ماه در مجلس مانده و پخته نشده کی قرار است پخته شود. مگر چه قدر دیگر از عمر این مجلس باقی مانده است؟ در واقع قرار است شور اول را رأی بگیریم و به مردم نمایش شفافیت دهیم و بعد آن را بایگانی کنیم و در اواخر مجلس دوباره آن را آورده و بگوییم می‌خواهیم درباره شفافیت حرف بزنیم، اما اگر صداقتی در کار است باید بعد از رأی‌گیری و آوردن رأی، بلافاصله وارد جزئیات آن شویم.

نادران گفت: من امروز از رئیس مجلس می‌پرسم آیا شما روز گذشته به کلیات گزارش کمیسیون تلفیق مجلس رأی مثبت دادید یا منفی؟ نمی‌شود یک روز مصلحت‌اندیشی کرد و روز دیگر به دنبال شفافیت بود. اگرچه من با شفافیت آراء موافق هستم، اما باید ملاحظه نمایندگان شهرستانی را نیز بکنیم مثلا برای استیضاح یک وزیر، از وزیر گرفته تا استاندار و فرماندار او را تحت فشار می‌گذارند لذا نمی‌توان از او انتظار داشته باشیم رأی خود را شفاف بگوید.

وی با بیان اینکه نباید نمایندگان مردم را در شرایط پوپولیستی قرار دهیم، گفت: نباید به نمایندگان فشار بیاوریم که بگویند به این طرح بله یا خیر بگویند. تهران همه ایران نیست و باید ملاحظات نمایندگان شهرستان نیز در این مصوبه مورد توجه قرار می‌گرفت، دوشوری کردن این طرح چه معنایی دارد؟ باید این طرح را یک شوری رأی بگیرید و اگر کلیات رأی آورد بلافاصله وارد جزئیات آن شوید نه آینکه آن را به چند سال بعد پاس دهید، چرا که معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد.

مردم توقع شفافیت در تمامی حوزه‌ها را دارند

همچنین محمد باقری نماینده بناب در مخالفت با کلیات طرح شفافیت آراء نمایندگان گفت: اگرچه شفافیت را قبول دارم و معتقدم باید اجرا شود، اما مردم توقع شفافیت در تمامی حوزه‌ها را دارند. مردم مدافع این طرح نیستند بلکه مدافع شفافیت برای همه حاکمیت از جمله دولت، مجلس، قوه قضائیه، خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اقتصاد، شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و ... هستند.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح برای عوام‌فریبی به مجلس آمده است، گفت: این طرح حاوی تبصره‌هایی است که عملاً آن را از شفافیت خارج می‌کند و به یقین عقلانیت را از مجلس خواهد گرفت. به عبارت دیگر با تصویب این طرح منافع ملی را زیر سوال خواهیم برد و ما دیگر با عقلانیت تصمیم نخواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه ما مدافع شفافیت هستیم، اما باید بستر‌های مناسب سیاسی و اجتماعی آن فراهم شود، ادامه داد: این طرح با لابی‌گری به مجلس آمده است، افراد و گروه‌های فشار برای تصویب آن فشار می‌آورند، این در حالی است که تمامی حاکمیت باید در بحث‌های سیاسی، مالی، فرهنگی، اجتماعی و ... شفاف باشد، هرچند شفافیت مجلس از همه ارگان‌های حاکمیت بیشتر است. همچنین دو شوری کردن این طرح به معنی به نتیجه نرسیدن آن تا چند سال آینده است.

همچنین محمد وحیدی نماینده بجنورد در موافقت با کلیات طرح شفافیت آراء گفت: موضوع شفافیت آراء نمایندگان که در مجلس گذشته مطرح شده بود علیرغم اینکه نظرات مثبتی در ارائه طرح وجود داشت، اما خروجی خاصی از مجلس دهم در این رابطه دیده نشد.

وی اظهار کرد: این مطالبه به حق عمومی به جایی رسید که در این رابطه مباحث سیاسی زیادی در جامعه ایجاد کرد بنابراین پنهان ماندن آراء نمایندگان در تصمیمات تخصصی هیچگاه به نفع کشور نخواهد بود، لذا اگر بخواهیم با شفافیت عمل کنیم لازمه اش این بوده که براساس اصل ۶۹ قانون اساسی که مطالبه علنی بودن روند مجلس را به جز در موارد خاص در پی داشته باید عملیاتی شود ضمن اینکه مردم بایستی از آراء نمایندگان در خصوص طرح‌ها و لوایح مختلف آگاه باشند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: جامعیت طرح می‌طلبد که نظرات نمایندگان لحاظ شود و بلافاصله وارد شدن به اصل طرح شاید در این شرایط وجود نداشته باشد البته پیشنهادم این بوده در موضوع بررسی جزئیات طرح نیز شفافیت تخصصی بودن کمیسیون‌ها هم وجود داشته باشد.

وحیدی گفت: برخی اوقات مشاهده می‌شود که قبل از نظر تخصصی نمایندگان مجلس بعضی از افراد یا کمپین‌هایی اظهاراتی را مطرح می‌کنند که سر از خارج از کشور در می‌آورد و مسیر مجلس را تحت الشعاع قرار می‌دهد که باید این مباحث نیز مورد توجه قرار بگیرد لذا شفافیت رابطه مستقیمی با تعارض منافع دارد.

وی اظهار کرد:‌ای کاش دولت و برخی از مجموعه‌های دیگر که تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند و این تصمیمات تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارد نیز شفاف می‌شدند و دیگر شاهد اینگونه اظهارات نبودیم که برخی‌ها اعلام کنند که صبح روز جمعه از قیمت بنزین باخبر شدیم و در حقیقت شفافیت باید در میان همه مسئولان ایجاد شود ضمن اینکه این اتفاق برای مجلس یک اصل مهم است.

شفافیت آراء را در قالب دو شوری با جدیت دنبال خواهیم کرد

محسن پیرهادی دیگر نماینده موافق کلیات طرح شفافیت آراء، گفت: تا قبل از الکترونیکی شدن رأی گیری‌ها با قیام و قعود انجام می‌شد و شفافیت هم ایجاد می‌شد، اما در حال حاضر با توجه به توسعه تکنولوژی می‌خواهیم به صورت شفاف این کار را انجام دهیم.همه ما در ایام تبلیغات انتخابات مطالبه شفافیت را دنبال می‌کردیم و به نوعی به موکلان خود این قول را داده بودیم که اگر وارد مجلس شویم موضوع شفافیت آراء را حل خواهیم کرد بنابراین امروز همان روز است که باید به آن وفا کرد.

وی اظهار کرد: خواهش من این بوده که به طرح شفافیت رأی دهید و حتما کاری خواهیم کرد که استدلال فکری و صیانت از نمایندگان حفظ شود ضمن اینکه کاری را باید دنبال کنیم که موضوعات صنفی و منطقه‌ای به صورت خاصی تدبیر شود و پس از آن نیز اطلاع رسانی صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: شفافیت آراء را در قالب دو شوری در کمیسیون متبوع با جدیت دنبال خواهیم کرد چرا که ابعاد این شفافیت باید توسعه پیدا کند ضمنا این شفافیت همچون عدالت می‌ماند و باید در همه شئون زندگی ما جاری و ساری شود البته در وهله نخست باید شفافیت را از خودمان شروع کنیم و پس از آن به سراغ دیگر مجموعه‌هایی برویم که مردم توقع دارند، اما باید گام به گام پیش برویم.

وی گفت: امروز شفافیت یک مطالبه عمومی و حق شهروندی است که باید به آن رأی مثبت دهیم و این موضوع بایستی برای همه مسئولان اتفاق بیفتد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در موافقت با کلیات طرح شفافیت آراء، گفت: بنده یقین دارم مجلس یازدهم با مجلس دهم کاملا متفاوت است چرا که آن زمان این طرح را با چند نفر دنبال می‌کردیم، اما امروز خوشحال هستیم که عموم نمایندگان به دنبال شفافیت هستند.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: این تابلوی افتخاری برای مجلس یازدهم خواهد بود که برای اولین بار پس از ۴۰ سال در مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم این طرح را به تصویب برسانیم و قطعا چنین موضوعی نشان از بلوغ مجلس دارد.

وی اظهار کرد: اصل ۶۹ قانون اساسی صراحتا اعلام می‌کند که باید تمام مذاکرات مجلس پخش شود، زیرا که مردم نامحرم نیستند بنابراین شفافیت به معنای یکرنگی و صداقت بوده است و قطعا هیچ کس با صداقت نیز مخالف نخواهد بود لذا طرح شفافیت آراء اعتمادسازی مردم را به دنبال خواهد داشت اگر برخی از افراد اعتمادشان نسبت به بعضی از مسئولان سلب شده به دلیل عدم شفافیت بوده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان خادم مردم عرض خواهم کرد تا زمانی که در هیئت رئیسه مجلس باشم از حق مردم دفاع می‌کنم.

عضو هیئت رئیسه مجلس عنوان کرد: باید با مردم روراست باشیم و تقیه برای دشمنان است، این شفافیت را از مجلس شورای اسلامی شروع خواهیم کرد چرا که مبارزه با فساد را به دنبال خواهد داشت و راه مبارزه با فساد رأی مثبت به این طرح است.

 نمایندگان نظرات شخصی خود را به عنوان نظرات تمام وکلای ملت مطرح نکنند

براساس این گزارش، محمدتقی نقدعلی در تذکر آیین نامه‌ای بااستناد به ماده ۲۲ خطاب به ریاست مجلس گفت: آقای قالیباف؛ ما روز گذشته نیز با این مطلب روبرو بودیم و امروز نیز این موضوع تکرار شده است. آقای نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مطلب ارزنده و بجایی گفت.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز از نمایندگان سوال کردم که آیا روز گذشته لایحه بودجه به رأی گذاشته شد یا مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، نمایندگان در پاسخ اختلاف داشته و برخی نمی‌دانستند ما به چه رأی دادیم! چرا رد می‌کنیم و چرا تایید؟ امروز نیز این مطلب جاری است.

وی با بیان اینکه جایگاه مجلس با توجه به ماده ۲۲ آیین نامه داخلی اَجلِ این مباحث است، اضافه کرد: جناب رئیس شما براساس کدام یک از مواد آیین نامه روز گذشته لایحه بودجه را به دولت برگرداندید؟ آیین نامه درباره زمانی که کمیسیون، لایحه بودجه را تصویب کرده و مجلس آن را رد می‌کند، سکوت کرده است. امروز نیز همین روند طی می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در مجلس زمزمه این موضوع است که شما کاندیدای ریاست جمهوری می‌شوید و برخی از اقداماتی که انجام می‌دهید، مقدمه کاندیداتوری شما است. ما نمی‌خواهیم شفافیت نیز ابزاری برای انتخابات ریاست جمهوری باشد.

 محمدباقر قالیباف رئیس جلسه علنی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: من تذکر آقای نقدعلی را وارد نمی‌دانم. روز گذشته نیز قبل از رأی گیری من گفتم که کلیات بودجه به رأی گذاشته می‌شود و اگر رأی بیاورد، وارد جزئیات براساس گزارش کمیسیون تلفیق می‌شویم و اگر رأی نیاورد، به معنای رد لایحه است. این موضوع ضبط شده و می‌توان فایل آن را منتشر کرد و کاملا واضح، شفاف و روشن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای نقدعلی در حق مجلس و نمایندگان ظلم کردند، چرا که گفتند نمایندگان ندانستند به چه چیزی رأی دادند، افزود: در تبصره ۲ و ۳ ماده ۱۸۲، بند (ج) ماده ۱۰۸ و ماده ۱۸۳ درباره این موضوع مطالب روشن و واضحی بیان شده است.

وی ادامه داد: آقای نادران روز گذشته درخواست کردند رأی گیری کلیات با ورقه انجام شود، من به آقای امیرآبادی گفتم با ایشان صحبت کرده و ایشان را قانع کند که آقای امیرآبادی نیز موضوع را با رئیس کمیسیون تلفیق طرح و ایشان قانع شد.

قالیباف خطاب به نادران اضافه کرد: شما و برخی نمایندگان خواستار رأی گیری با ورقه بودید که برخی عضو هیئت رئیسه نیز هستند، قانع شده و نامه و امضا را پس گرفتید که اگر پس نمی‌گرفتید نیز تعداد امضا‌ها از ۱۰ نفر کمتر بود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان تصریح کرد: امروز نیز درخواست رأی گیری با ورقه داده شده است، درحالی که هر چند در قانون آیین نامه داخلی مجلس الزام شده که رأی گیری شورای استانی با ورقه انجام شود، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا، همه این رأی گیری‌ها به صورت الکترونیکی برگزار شد.

وی ادامه داد: حال چگونه با وجود خطر کرونا و در حالی که الزامی به رأی گیری با ورقه وجود ندارد، برخلاف پروتکل‌های کرونایی عمل کرده و رأی گیری را با ورقه انجام دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
ای بابا
آخرین اخبار