کارشناس مسائل بین الملل گفت: بعد از ترک نیرو‌های آمریکایی از خاک عراق یک نوع خلع امنیتی در این کشور ایجاد می‌شود که باید از طریق همکاری مشترک تهران و بغداد برطرف شود.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق چهارشنبه ۱۵ بهمن وارد تهران شد و با حضور در محل وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی همچنین با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کرد.

پایگاه خبری شبکه العالم ۱۴ بهمن در خبری اعلام کرد که قرار است وزیر خارجه عراق چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه به ایران سفر کند. فؤاد حسین وزیر خارجه عراق مهر ماه امسال در سفری از قبل اعلام نشده و دو ماه پس از سفر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق به منظور انجام دیداری دو روزه و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران آمد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر خارجه عراق به ایران، گفت: سفر وزیر امور خارجه عراق در چارچوب تغییراتی است که اخیرا در عراق رخ داد. یکی از این تغییرات مسئله بازگشت داعش به عراق است.

او افزود:گزارش‌های که رسیده نشان می‌دهد نیرو‌های آمریکایی در طول ماه‌های اخیر ۱۰۰ نفر از عوامل و عناصر داعش را از شرق فرات سوریه به عراق منتقل کرده است که این عناصر در انفجار‌های اخیر بغداد و صلاح الدین نقش داشتند.

 کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: به نظر می‌رسد مسئله کمک نظامی و امنیتی ایران به عراق یکی از مسائل مهم است، چراکه بعد از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس یک نوع خلع امنیتی در عراق احساس می‌شود و اکنون با توجه به شرایط موجود طبیعتا عراق نیازمند همکاری مجدد امنیتی و نظامی ایران است.

هانی زاده ادامه داد: با توجه به حجم تبادل تجاری ایران و عراق که به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است، باید به سطح قابل قبول و پایداری برسد و پیش بینی می‌شود طی سال‌های آینده این رقم به ۲۰ میلیارد دلار برسد.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به حضور نیرو‌های آمریکایی که اکنون در عراق هستند،گفت: بر اساس مصوبه پارلمان عراق نیرو‌های آمریکایی باید خاک عراق را ترک کنند، این موضوع یک نوع خلع امنیتی ایجاد می‌کند، لذا از طریق همکاری مشترک ایران و عراق بعد از خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق همکاری‌های نظامی دو کشور گسترده‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار