مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: تالاب‌های استان با تلاش حفاظت محیط زیست و مشارکت مردم حفظ شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها، چهار عنوان برنامه برای پاسداشت این روز و تاکید بر اهمیت حفظ تالاب‌ها برای عموم به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، با حضور محدود مردم‌محلی و جمعی از مسئولان در تالاب‌های استان در شهرستان بروجن برگزار شد.

او افزود: حضور قهرمانان ملی و بین المللی اسکیت در تالاب، برگزاری کارگاه آموزشی با هدف معرفی ارزش‌های تالاب، برگزاری مسابقه مقاله نویسی، اجرای برنامه روز جهانی تالاب با حضور جوامع محلی حاشیه تالاب چغاخور و برگزاری مراسم با اجرای برنامه‌های بومی محلی، بازی‌های محلی، سرود‌های محلی و پرنده نگری و تشکیل زنجیره انسانی در کنار تالاب گندمان از جمله این برنامه‌ها بود.


بیشتر بخوانید


احمدی اضافه کرد: امروزه ارزش اکوسیستم‌های تالابی برکسی پوشیده نیست.

او با اشاره به اهمیت تالاب‌ها در تولید منابع طبیعی و زیستی ادامه داد: تالاب‌ها در کنترل سیلاب ها، پالایش و افزایش کیفیت آب، تثبیت جریان آب نهر‌ها و رودخانه‌ها موثر بوده و زیستگاه مناسبی برای آبزیان و حیات وحش به وجود می‌آورند.

احمدی با برشمردن تعامل‌های ایجاد شده بین دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های مردم نهاد و مردم محلی، همچنین مقایسه وضعیت سابق و کنونی تالاب‌های استان گفت: مشارکت مردم در برنامه‎های حفاظتی و احیای این تالاب می‎تواند به عنوان الگویی مناسب برای احیای تالاب‎ها مطرح شود.

دو فوریه برابر با ۱۴ بهمن‌ماه، روز جهانی تالاب‌ها نام‌گذاری شده‌است.

۵۰ سال پیش در چنین روزی، در شهر رامسر ایران، معاهده‌ای جهانی برای حفاظت از تالاب‌ها به تصویب رسید که به «معاهده رامسر» مشهور شد.

در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید، اما امروزه ۱۶۰ کشور جهان عضو این پیمان هستند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.