جهاد کشاورزی ۲۷ طرح در استان بوشهر افتتاح می‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت:در ایام دهه فجر ۲۷ طرح در این استان با سرمایه ۱۶۳ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان افتتاح می‌شود.

۲۷ طرح کشاورزی در استان بوشهر افتتاح می‌شودبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ازبوشهر، محمد تقی منوچهری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر صبح امروز در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر بیان کرد: این استان ۱۱۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که سالانه بیش از یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن از این اراضی برداشت می‌شود.

او ادامه داد: ۱۶ درصد از جامعه استان بوشهر در بخش کشاورزی فعالیت دارند و بیش از ۴۰ هزار بهره‌بردار در این استان مشغول هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: این استان در سه حوزه نخیلات، شیلات و محصولات خارج از فصل در کشور از نظر کیفی و کمی مزیت‌های فراوانی دارند.

خرما، محصول استراتژیک بوشهر

منوچهری گفت: بیش از ۱۶۵ هزار تن محصول از ۵/۵ میلیون اصله درخت نخل که در ۱۳۴ هزار هکتار از نخلستان‌های استان بوشهر برداشت می‌شود.

او عنوان کرد: ۱۳.۱ درصد از نخیلات کشور در استان بوشهر است و ۱۲.۷ درصد از خرمای تولید کشور مربوط به این استان است.

بوشهر، بزرگترین تولید کننده میگو کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه بیشترین میگو پرورشی کشور در این استان تولید می‌شود، بیان کرد: استان بوشهر با ۱۰ سایت پرورش میگو و ۳۰۰ مزرعه در سطح زیر کشت ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار سالانه بیش از ۲۳ هزار تن میگو پرورشی تولید می‌شود.

منوچهری بابیان اینکه ۱۵ مرکز تکثیر لارو در استان بوشهر فعال است، افزود:  استان بوشهر مهمترین استان تولید کننده میگو در کشور است و گواه آن حضور پژوهشکده میگو کشور در این استان مستقر است این بدان معناست که هر تحقیقی در این حوزه باید در این استان مصوب شود.

او با تاکید بر اینکه ۲ شهرک کشاورزی در استان بوشهر برنامه ریزی شده است، ادامه داد: شهرک شیلاتی رود شور در شهرستان گناوه در ۳ هزار و ۶۱۱ هکتار در سال ۱۴۰۰ به بهره‌بردازی خواهد رسید و شهرک دلوار ۳ نیز در مرحله انجام زیرساخت‌ها قرار دارد.

۱۲ هزار صیاد در استان بوشهر فعالند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: این استان در حوزه صیادی یکی از استان‌های مطرح با داشتن ۱۸ بندر صیادی، ۳۲ تعاونی صیادی، ۶ مرکز آموزش صیادی  و بزرگ‌ترین اسکله صیادی است.

منوچهری گفت: ۱۲ هزار صیاد استان بوشهری و بیش از ۲ هزار فروند شناور صیادی، سالانه بیش از ۶۰ هزار تن آبزی از دریا صید می‌کنند.

تولید ۹۵۰ هزار تن انواع محصول سبزی و صیفی

او با اشاره به اینکه سالانه ۹۵۰ هزار تن انواع محصول سبزی و صیفی در استان بوشهر تولید می‌شود، بیان کرد: انواع سبزی و صیفی خارج از فصل در بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی این استان در بازه زمانی آبان تا اواخر فروردین کشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: شاخص‌ترین محصول خارج از فصل استان بوشهر گوجه‌فرنگی است که امسال در ۱۱هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۶۰۰ هزار تن برداشت شده است.

بهبود تکمیل زنجیره تولید در استان بوشهر 

منوچهری با تاکید بر اینکه در چند سال اخیر در راستای بهبود تکمیل زنجیره تولید در استان بوشهر اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: در حوزه آبزیان زنجیره تولید به طور تقریبی کامل شده است.

او با بیان اینکه در حوزه نخیلات نیز ظرفیت سردخانه‌های استان بوشهر ۲ برابر شده است، ادامه داد: تا سال ۹۵ ظرفیت سردخانه‌های استان تنها ۵۴ هزار تن بود، اما اکنون این رقم به ۱۱۲ هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: در حوزه گوجه فرنگی خارج از فصل، ۳ کارخانه تولید رب گوجه فرنگی با ظرفیت ۹۰ هزار تن ماده خام و ۱۵ هزار تن رب در سال ایجاد شده است.

منوچهری گفت: همچنان به دنبال متنوع‌تر کردن خطوط تولید محصولات تولیدی از گوجه‌فرنگی هستیم.

او با بیان اینکه سالانه بیش از ۹۰ هزار تن محصولات دامی در استان بوشهر تولید می‌شود، عنوان کرد: بیش از ۸ هزار تن گوشت قرمز در ۱۵ واحد پروار بندی و ۳۵۰ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: یک واحد جوجه کشی مدرن در شهرستان گناوه به بهره‌برداری رسیده و مشکل تامین جوجه یک روزه گوشتی را برطرف کرده است همچنین یک واحد مرغ مادر با ظرفیت ۲۰ هزار قطعه در بخش ارم دشتستان در ایام دهه فجر افتتاح می‌شود.

منوچهری افزود: استان بوشهر در تولید تخم مرغ وابسته است به طوری که نیاز استان سالانه ۱۲ هزار تن است، اما تنها هزار و ۱۰۰ تن در استان تولید می‌شود، اما به دنبال ایجاد چند واحد مرغ تخم‌گذار در مناطق خوش آب و هوای استان در شهرستان جم و دشتستان هستیم.

تجهیز ۴۲ درصد از مزارع و باغات به سیستم‌های نوین آبیاری

او با اشاره یه اینکه حدود ۳۸ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است، بیان کرد: ۴۲ درصد از مزارع و باغات استان به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: امسال برنامه ابلاغی به استان برای ایجاد سیستم آبیاری نوین هزار و ۴۱۱ هکتار بوده که تا کنون  بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار اجرا و ۸۰۰ هکتار در دست اجرا قرار دارد.

افزایش ضریب مکانیزاسیون

منوچهری افزود: ضریب مکانیزاسیون ما استان بوشهر در سال ۹۳ فقط ۰.۷۸ درصد بود به لطف تزریق تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون امروز ۱.۵۲ رسیده است.

او ادامه داد: تا سال ۹۵ حدود ۱۲۵ هکتار گلخانه فعال در استان بوشهر بود که اکنون این رقم به بیش از ۴۳۰ هکتار افزایش پیدا کرده است و این انقلابی در حوزه کشت گلخانه‌ای به شمار می‌ررود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طرح نخلستان در ۳۴ هزار هکتار از اراضی دشتستان مطالعه شده بود که اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از نخلستان‌های سعد آباد وارد مدار شده است.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی طرح‌ها در دهه فجر

منوچهری افزود: در ایام دهه فجر ۲۷ طرح کشاورزی با سرمایه ۱۶۳ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان افتتاح می‌شود که موجب ۲۲۳ شغل مستقیم و ۴۸ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

او بیان کرد: عملیات اجرایی ۵ طرح  نیز در استان بوشهر با اعتبار ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آغاز می‌شود.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: بیش‌تر طرح‌های افتتاحی و اجرایی در حوزه ایجادگلخانه‌ها، تجهیز مزارع و باغات به سیستم نوین آبیاری و صنایع تبدیلی است.

ایجاد آمادگاه مبارزه با ملخ صحرایی

منوچهری گفت: چند سالی است که استان درگیر هجوم ملخ‌های صحرایی بوده است که به همین منظور امروز آمادگاه مبارزه با ملخ در بوشهر برای آمادگی هر چه تمام‌تر استان بوشهر و استان‌های همجوار ایجاد شده است.

او افزود: در  آمادگاه مبارزه با ملخ ۳۰ تن انواع سموم، بنزین و روغن هواپیما و دیگر امکانات لازم قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: اکنون بیش از ۳۰۰ نفر در ۶۰ اکیپ ردیاب آمادگی لازم را برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی هستند.

انتهای پیام/م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.