هفته گذشته خبر خرید واکسن روسی موجی از موافقت‌ها و مخالفت‌ها را در کشور ایجاد کرد که در این گزارش به بیان آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام خرید واکسن کرونای اسپوتنیک روسی از سوی ایران واکنش‌های مختلفی در مردم و جامعه پزشکی برانگیخت. واکنش‌هایی که در دو مسیر نگرانی و خوشحالی تقسیم شد و فقط به سطوح ملی محدود نماند بلکه گستره‌ای فراخ‌تر یافت و مراکز معتبر علمی نیز درباره واکسن کرونای روسی اظهار نظر کردند.

هفتم بهمن ماه بود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه خبر از خرید واکسن روسی کرونا برای واردات به کشور را داد. ظریف در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت: واکسن روسی اسپوتنیک وی روز گذشته در ایران ثبت و از سوی مقامات بهداشتی ایران تایید شد و امیدواریم به زودی بتوانیم این واکسن را هم خریداری کنیم و هم از طریق موسسات مربوطه ایران و روسیه، تولید مشترک آن را داشته باشیم.

یک روز پس از خبر تامین واکسن کرونا از طرف وزیر امور خارجه در روسیه واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: امیدوارم قرارداد با روس‌ها درباره واکسن کرونا همین امروز و فردا امضا شود و اولین محموله هم قبل از ۲۲ بهمن به تهران برسد.

روز بعد یعنی ۹ بهمن‌ماه کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن روسی کرونا در ایران خبر داد.

واکنش‌ها به نمی‌زنم، نمی‌زنم‌های واکسن روسی؟حقایقی که هر روز برملا می‌شود

محرز: واکسن روسی نمی زنم

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره واکسن روسی گفت: تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است. در حال حاضر به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم. من به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کنم، زیرا تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است. واکسن کرونا باید دارای استاندارد‌های جهانی باشد. از نظر ما واکسنی استاندارد است که مورد تایید یکی از منابع بین‌المللی باشد که یکی از آن‌ها سازمان بهداشت جهانی و دیگری سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپاست در صورتی که این واکسن تاییدیه هیچ کشوری را ندارد، زیرا به دلیل تعصبات حاضر نیستند اطلاعات واکسن را در اختیار دیگر کشور‌ها قرار دهند. البته روسیه جزو اتحادیه اروپاست، چرا تاکنون واکسن را برای تاییدیه به سازمان بهداشت اروپا نفرستاده؟ معلوم نیست از چه زمانی تاکنون سازمان غذا و داروی کشور جزو منابع بین‌المللی شده‌اند؟ سازمان غذا و داروی ایران زمانی می‌تواند دارو و واکسنی را تایید کند که پیش از آن دارو یا واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته باشد.


بیشتر بخوانید


محرز شأنی برای واکسن‌های خارجی کرونا ندارد

سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهارات مینو محرز درباره واکسن کرونا گفت: ایشان مسئولیت و شأنی در بررسی اطلاعات واکسن‌های کرونا ندارد و مسئول کارآزمایی یک واکسن کرونا در ایران است و نتایج تحقیقات این واکسن هم باید به سازمان غذا و دارو ارائه شود و پس از ارسال مستندات و اطلاعات، کمیسیون تشخیص صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک سازمان غذا و دارو بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.

جهانپور با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه واکسن کرونا در هیچ کشوری تایید نشده است، گفت: واکسن اسپوتنیک V در بیش از ۱۴ کشور مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده است، واکسن اسپوتنیک وی علاوه بر ایران و روسیه، تاکنون در الجزایر، آرژانتین، امارات متحده عربی، بولیوی، مجارستان، مکزیک، پاکستان، صربستان، پاراگوئه، بلاروس، گینه و ونزوئلا ثبت شده است و در مصر، آذربایجان و هند و... نیزمراحل نهایی خود را طی می‌کند.

واکنش‌ها به نمی‌زنم، نمی‌زنم‌های واکسن روسی؟حقایقی که هر روز برملا می‌شود

رئیس کمیسیون بهداشت: واکسن روسی نمی‌زنم

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم نیز اعلام کرد که واکسن روسی نمی‌زند و گفت: درباره هر واکسن خارجی نظر من این است که بعد از واردات، ابتدا خود مسئولان واکسن را بزنند و در صورتی که این واکسن مشکلی نداشت برای عموم مردم استفاده شود چراکه وقتی از انجام مراحل کامل کارآزمایی بالینی واکسن اطمینان نداریم قرار نیست روی مردم ما آزمایش شود.

واکنش مجمع عمومی نظام پزشکی به واردات واکسن روسی

اعضای مجمع عمومی سازمان نظام‌پزشکی در نامه‌ای به رئیس جمهور نگرانی خود را نسبت به نحوه انتخاب، تایید و خرید واکسن موسوم به اسپوتنیک ساخت کشور روسیه اعلام کردند. در این نامه آمده است: خرید این واکسن که تاییدیه‌های حداقلی جهانی را طی نکرده و اثربخشی و بی‌خطر بودن آن نیز با ابهام و اعتراض مواجه است، غیرموجه و خطرآفرین است.


بیشتر بخوانید


واکسن کرونای روسی ایمنی خوبی ایجاد می‌کند

اما پیام طبرسی عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کوو برکت ایران گفت: واکسن اسپوتنیک روسیه نتایج خوبی داشته است ومنتظر هستیم که نتایج مطالعات بالینی سه آن منتشر شود و باید توجه داشت که این واکسن بر پایه وکتور ویروسی است و ایمنی مطلوبی ایجاد کرده و نتایج مطالعه اولیه آن هم در نشریه لانست چاپ شده است. در برخی کشورها مورد استفاده قرار گرفته و ایمن بوده است و ایران هم پس از تکمیل فاز سه مطالعاتی واکسن را وارد خواهد کرد و برنامه اصلی ایران و روسیه تولید مشترک واکسن اسپوتنیک بوده و این واکسن به نظرم برای استفاده مناسب است.

واکنش‌ها به نمی‌زنم، نمی‌زنم‌های واکسن روسی؟حقایقی که هر روز برملا می‌شود

وزیر بهداشت: به کوری چشم خیلی‌ها اول هم به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم

سعید نمکی وزیر بهداشت در واکنش خرید واکسن روسی گفت: می‌گویند قرار است «واکسن نامرغوب وارد کنند و من آن را نمی‌زنم». این حرف‌ها چیست که می‌گویید و دل مردم را خالی می‌کنید. این چه خباثتی است.‌ مگر بی‌غیرت شده‌ایم که برویم واکسن نامرغوب وارد کنیم. به‌خدا این حرف‌ها خیانت ملی است.


بیشتر بخوانید


او افزود: یکی از این منابع که برخی روی آن بلوا به راه انداختند این مجموعه روسی است، این واکسن روسی در کشورهای روسیه، آرژانتین، مجارستان، صربستان، مکزیک، امارات متحده عربی، پاکستان، بلاروس، بولیوی، الجزایر و... است. این چه خباثتی است که برای میزگرد کشوری که خودش در باتلاق کرونا مانده است، خوراک تهیه کنیم؟ این چه وطن پرستی و اندیشه‌ای است؟ می‌گویند من فلان واکسن را نمی‌زنم، خب معلوم است که مبتلایان نباید واکسن بزنند، کسی که قبلا بیمار شده اصلا جزو کاندیدهای تزریق واکسن نیست. به کوری چشم خیلی‌ها اول هم به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم تا همه بدانند ما سلامت مردم را در اولویت می‌دانیم.

واکنش های بین المللی به واکسن روسی

اما دایره این واکنش ها محدود به کشور خودمان نماند و پا را از مرزها فراتر گذاشت و با تائید هم رو به رو شد که در ادامه به بیان این واکنش ها می پردازیم.

واکنش سازمان بهداشتی بهدانی به خرید واکسن روسی

سازمان جهانی بهداشت» (WHO) هم در بیانیه ای اعلام کرده است که در حال انجام رایزنی‌هایی‌ با نهاد روسی تولیدکننده واکسن «اسپوتنیک» در خصوص قرار دادن این واکسن در فهرست ویژه موسوم به «محصولات مورد استفاده در شرایط اضطراری» است.


بیشتر بخوانید


در ادامه این بیانیه آمده است: «WHO با "مرکز پژوهشی همه‌گیرشناسی و میکروبیولوژی گاملیا" در تماس بوده و این مرکز تمایل خودش را برای تقاضای قرار گرفتن در فهرست اضطراری WHO ابراز کرده است و ما چشم به راه دریافت داده‌های آنها در خصوص واکسن اسپوتنیک هستیم. چنانچه محصولی که خواستار ارزیابی برای قرار گرفتن در این لیست شده ملاک‌های لازم را برآورده کند، سازمان جهانی بهداشت نتایج را در سطح گسترده منتشر خواهیم کرد.

واکنش معتبرترین مجله علمی به واکسن روسی کرونا

نتایج فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن کرونای "اسپوتنیک-وی" در نشریه لنست، بانفوذترین مجله علمی جهان منتشر شد و بر این اساس واکسن اسپوتنیک ٩٢ درصد کارایی دارد و در این نشریه نتایج دو مرحله اول آزمایشات بالینی این واکسن را که جامعه علمی روسیه و بین المللی بسیار در انتظار آن بودند، منتشر کرده است. این مقاله به انتقادات خارجی پاسخ داده و شفافیت مورد نظر را در مورد واکسن کرونای روسی ارائه کرده است. بر اساس توضیحات این مقاله اولین واکسن کرونای جهان که به دست دانشمندان روسیه ساخته شده نه تنها موثر بلکه ایمن و بی‌خطر نیز است. این اخبار را حتی رسانه های خارجی زبان نیز نقل کرده و بر آن صحه گذاشتند. صحتی که با اذعان مجله لنست آب پاکی را روی دست نمی زنم نمی زنم های واکسن کرونا ریخت و به این سیاه بازی هم پایان داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: واکسن کرونا ، واکسن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
1
۰۲:۴۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
پول ، پول مردم است نه پول مسولین پس مردم باید حق انتخاب داشته باشند
United States of America
ناشناس
۰۱:۰۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
واکسن ایرانی چی شد ؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
آمریکا فقط تبلیغات هست وگر نه روسی خیلی بهتر از آمریکایی و اروپاییه
United States of America
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
ولی تاریخ و تجربه و ..... بر عکس نظر شماست و میگه همشون یکی هستند و شعار اسلم و انقلاب چیز دیگری بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
شما برو واکسن روسی بزن تا معنی تبلیغات رو قشنگ با تمام وجودت حس کنی.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۲۲:۲۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
می خوای بزن. میخوای نزن
نه اینکه الان واکسن ها روی دستشون باد کرده که ناز میکنید و بیخودی از کاه .کوه میسازید. هرکی میخواد بزنه . هرکی هم نمیخواد نزنه. اینکه هیاهو نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
بهترین کار اینه که تا پیدا شدن واکسن خوب نمیریم.این دولت کی کار درست کرده که الان بکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
ایی محرز ک گفته بود من کرونا گرفتم دیگه نمیشه واکسن بزنم چطو شد الان میگه من واکسن روسی نمیزنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
اگه کرونا هم مردم رو نکشه با وارد کردن واکسن آزمایش نشده ملت رو می کشند آخه مگه مردم ایران موش آزمایشگاهی هستند که بخواد واکسن روسی رو اونا امتحان بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
من اصلا واکسن نمی زنم اگر بزنم فقط ایرانی همین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
من دست تک تک مسئولینی که به فکر سلامتی مردم هستند را می بوسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
واکسن خودمون
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۶:۰۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
احسنت// اگه تو بیمارستان اومدم ملاقاتت // دو تا کمپوت برات میارم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۱۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
واکسن خودمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
ما وطن پرستیم،بقیه کشورایی که خریدن با ما فرق دارن ما از واکسن روسی استفاده نمی کنیم درحالی که خودمون داریم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
حق انتخاب بدید به مردم
Iran (Islamic Republic of)
lol
۱۹:۱۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
من کلا واکسن نمیزنم! نه روسی نه آمریکایی نه چینی نه هندی نه کوبایی نه ایرانی!
صبر میکنم شربتش بیاد یا قرصش از آمپول میترسم :/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
والا من نه به واکسن فایزر و نه به این واکسن روسی و نه حتی به واکسن ایرانی اعتماد نمیکنم... اصلا واکسن نمیزنم. رعایت میکنم تا بیماری جمع بشه هرچقدرم که میخواد طول بکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
نسخه آزمایشی برداری قبلی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
واکسن وطنی
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۸:۱۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
اگه این هشتگ واکسن بخرید راه ننداخته بودید مجبور نبودند این پول هارو بدند واسه واکسنی که بهش اعتماد ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
اونایی که واکسن روسی نمیزنن،براشون واکسن فایزر و مدرنا بیاورید تا این قدر جو ندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
فقط واکسن کشورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
واکسن زدن واجب نیست
Bulgaria
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
واکسن امریکایی و روسی بخرید و اجازه بدید مردم حق انتخاب داشته باشن
Bulgaria
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
مردم حق دارند نگران سلامت خودشون و خانواده هاشون باششن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
بنظرم اول اون نفراتی که موافق به همراه خانواده در جلوی دوربین و برنامه پخش زنده تزریق کنن و بعد از اون مردم هم تزریق کنن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
چرا واکسن آنفولانزای خارجی را به ایرانی ترجیح می دهید
چرا بقیه داروهای گرونقیمت خارجی را به ایرا ترجیح می دهید؟
حالا واکسن کرونا مثلا چیه باید نه بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
اگه روسیه ساخته چرا بقیه کشورها نمیزنن؟چرا اول ایرانی ها باید بزنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
میزنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
هرکی میخواد بزنه هرکی نمیخواد نزنه این دیگه دعوا کردن نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
حرف حق
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۷:۰۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
من فقط واکس ایرانی میزنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
آمریکا داروی بیماران پوستی رو تحریم کرد عذابی که این بچه ها کشیدند باور نکردنی است . اعتماد به آمریکا با این رفتار ترسناکه ، چون هر کاری از دستش بر میاد . امیدوارم واکسن ایرانی زودتر بیاد . ما همیشه در المپیادهای زیست و شیمی برترین های دنیا بودیم . قطعا ما از آمریکا بهتریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
هیچ نوع واکسنی زدنش درست نیست چون برای بار اوله و ما میشیم موش آزمایشگاهی
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۶:۴۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
سلام تمایلی به زدم واکسن روسی ندارم .
دلیلمم اینه که خدارو شکر کشورمون ایران از نظر علم پزشکی رتبه بالایی در دنیا داره و اخبارخوش تحقیقات پزشکان ایرانی همین طور میرسه .
من تصمیم دارم صبر کنم تا واکسن ملی استفاده کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
خدا به دادمان برسه شدیم موش آزمایشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
لطفا اینقدر طولانی مقاله ننویسین ، چون یه جمله " واکسن روسی خوبه ! همینی که هست " همون کارایی یک صفحه رو داره..باشه ، وقتی تصمیم بر اینه که ثابت کنید واکسن روسی خوبه . مردم هم چاره ای ندارن .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۰۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
واکسن روسی نمی زنم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۳۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
فقط واکسن ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
فقط واکسن ایرانی میزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
من واکسن روسی نمیزنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
متاسفم براتون به خاطر ایجاد این حد از بی اعتمادی در مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
براس مردم. متاسف باش که هر چیزی را باور میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
روسیه همان کشوری است که زمانی قصد تعرض به ایران را داشت فقط برای منافع خودش کار می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
چه روسیه چه کشور دیگه.واکسن خارجی نمیزنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
واکسن روسی بیارین من میزنم.الان۳روزه کرونا داغونم کرد.خداکندهرچه زودتر این بیماری منحوس بره ونفس تازه ای بکشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
یعنی کرونا گرفتی؟اگه کرونا گرفتی که دیگه واکسن به دردت نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
به شما که کرونا گرفتی نمیزنند!
Iran (Islamic Republic of)
سید محسن
۱۷:۲۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
رفیق شما که دیگه واکسن نیاز نداری انشاالله خدا سلامت بهت بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
چراااااااااا؟؟؟؟؟
این چه وضعیه؟؟؟؟؟
خیلی زشته واقعا!!!
یعنی قبل از اینکه نظر بدید هر کدوم یه ور نمیتونستید باهم صحبت کنید به هم اطمینان بدید یا همو قانع کنید!!!!
واقعا چی بگم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
چرا روس ها اینقدر خودخواه بوده و اطلاعات واکسنشان را در اختیار بقیه نمیگذارند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
طبق قانون اقتصادی مزیت مطلق و نسبی محصولات راهبردی حتی در صورت نداشتن مزیت هم باید در داخل تولید شوند و قطعا دارو هم جزو آنهاست. پس تهیه واکسن از هر منبعی غیر از منابع داخلی سلامت هموطنان و استقلال کشور را به خطر می اندازد.
خون های آلوده یادمان نرود%
Germany
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
مگر بیماری از داخل اومده که حتما باید داخل واکسنشو داشته باشیم بیماری چینیه چطور بیماری محکوم نیست ولی واکسن خارجی محکومه
الان بحث جهانیه نه داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
این واکسن مثل توپولوفشان سکوت میکنه هر کس بزنه قلبش میسته ما موش ازمایشگاهی روس نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
تو الان ۶ تا زنبیل گذاشتی تو صف واکسن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
امیدوارم واکسن ایرانی بهترین واکسن جهان بیرون بیاد درودبروزیر بهداشت جناب دکترنمکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
هر چیزی که عوارضی نداشته باشد حتی اگر کمی هم مصونیت ایجاد کند باید فورا زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
اگرچه واکسن روسی یا چینی به احتمال 99 درصد میتونه کرونا رو در حال حاضر یا در آینده ای نزدیک ریشه کنه اما مسلما تبعاتی داره که چند سال دیگه بالاخص در سال 2030 مشاهده اش می کنیم؛ ما انقلاب کردیم که مستقل باشیم؛ واکسن داخل یا کوبایی که اهل سیاسی بازی نیست خیلی بهتر از واکسن غربی شرقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
چشم پرفسور سمیعی... کلا با علم صحبت کردید.. واقعا به شعور و ذکاوتتون غبطه میخورم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
من واکسن ایرانی میزنم
Germany
دبیر
۱۳:۱۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
فقط ایرانی حتی یکسال طول بکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
عرض شود که باید به مسئولین اعتماد کنیم و مسئولین محترم هم باید برای خرید عجله کنند ولی برای واکسیناسیون عمومی صبر کنند تا نتایج این واکسن را در کشورهای دیگه ببینیم . جان مردم خیلی با ارزش است و باید ریسک مالی بکنیم یعنی الان واکسن بخریم و منتظر نتیجه در کشورهای دیگه باشیم اگر خوب بود ما هم می زنیم و اگر بد بود واکسن ها را تخریب میکنیم فوقش از لحاظ مالی ضرر می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
خاهشا واکسیناسیون را زودتر شروع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
تا زمانی که واکسن داخلی به تولید برسه برای اینکه جان عزیزانم در خطر مرگ نباشه باید یک واکسن جایگزین باشه یا باید از واکسن خارجی استفاده کنین یا تا تولید انبوه داخلی منتظر مرگ عزایزانمان باشیم مانند شادروان مهرداد میناوند و علی انصاریان عزیز و دوست داشتنی پس احساسی حرف نزنید اگر عزیزان خودتون روی تخت بیمارستارن تو شرایط بد بود بازم اینجور حرف میزدید نه بخدا خودتون رو به اب و اتش میزنید که برید روسیه واکسنش رو بیارید تا عزیزتان زنده بمونه چرا جو میدید و اینجوری تخریب میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
به نظر می رسد کشورهای غربی از اینکه کرونا به پوست اندازی جمعیتی کشورشان کمک می کند و اغلب افراد سالخورده و بیماران سخت را راحت می کند، چندان بدشان نمی آید.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۵۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
اصرار بیش از حد رئیس جمهور موجب شده از زدن واکس خارجی ترس داشته باشم.
چرا برای کارهای مشکل گشا برای جوانان اینقدر اصرار و سماجت نیست؟
همان پولی که برای خرید واکسن میخواهید به دست خارجی بدهید در ساخت مسکن برای جوانان هزینه کنید تا در این اوضاع بد اقتصادی مجبور نشوند برای تامین آورده های 40 میلیون مراحل مختلف مسکن ملی خودشان در عذاب عظما نیاندازند.
من حاضرم بمیرم ولی از واکسنی که به دست دانشمندان ایرانی در کشور درست شده استفاده کنم حتی اگر مرگ را رقم بزند حتی حاضرم برای رفع ایرادات واکسن ایرانی نقش موش آزمایشگاهی برای تولید کنندگان ایرانی بازی کنم.
Romania
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
واکسن فایزر بیارین من و خانوادم داوطلبیم رو ما آزمایش کنین و شما چینی و روسی بزنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
شما همون خارج که هستی باش همونجا هم واکسنی که گفتی هست خودت وخانوادت بزنن برای مردم داخل کشور نسخه نپیچ
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۳۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
دمت گرم خوب و محترم جوابشو دادی ، ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
تشریف ببرین همون جایی که داره بزنین یام بگین کسی براتون بفرسته برا امتحان هم که شده برایکیتون شرایطش فراهم کنن پولم ک دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
خدا بیامرزتت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
الفاتحه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
واکسن خودمونو میزنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
فقط واکسن ایرانی
واکسن های دیگه هم هر چی به غیر واکسن های غربی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
بیشتر کشورهائی که نام برده اید از مصر و ایران و مکزیک و غیره جهان سومی هستند و دارند واکسن هارا روی آن ها امتحان میکنند. کشورهای غربی اعتمادی به هیچ واکسنی ندارند. در خود آمریکا استقبال از واکسن 2 درصد بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
ایران جهان دومی هست سومی نیست
Iran (Islamic Republic of)
كيوان
۱۲:۴۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
جالبه آمريكا و اروپا چين با اون همه تكنولو‍ژي و اقتصاد قوي رو هم جهان اول نمي دونه چون چشم بادومي هستن و داراي فرهنگ شرقي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
مجله روسی درصد موفقیت واکسن روسی رو تایید کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
کاش زود تر از این اوضاع خلاص شیم
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۰۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
فقط وفقط به واکسن ساخت دانشمندان کشورم اعتماد دارم و افتخار میکنم .. چون در طول تاریخ و مخصوصا تاریخ معاصر روسها و چینی ها نشان دادند که رفیق قابل اعتماد نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
فقد ایرانی افرین ولی تا واکسن ایران به تولید انبوه نرسیده باید از یه واکسن خارجی خیلی مطمئن استفاده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
من کاری ندارم سازمان های معتبر جهانی واکسن روسی را تایید نکردند و روسها بزرگترین دروغگو های جهان هستند من به عنوان یک ترک ایرانی محصول کشوری که نصف کشورم را جدا کرده وبه غارت برده و در طول تاریخ هزاران برابر غرب به ایران و ایرانی ستم کرده تحریم میکنم حتی واکسن باشه از اسم روسیه متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
ما نباید گذشته رو فقد ببینیم الان کشور های باشگاه تحریمی ها برای هم مهم هستن الان مثلا اگه مابه در سوریه کار اقتصادی شروع بکنیم عالیه روسیه هم خواصی برای ما داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
من نه چینی نه روسی نه فایزر نه برکت هیچ کدوم رو نمیزنم
مگه دارو یا واکسن چیز الکی هست بشه توی یک یا دو سال کشف وبدون عارضه خطرناک مگه چنین چیزی هست بعضی عوارض طولانی تر خودشونو نشون میده
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۱۳:۵۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
علم و تکنولوژی الان خیلی پیشرفت کرده که در عرض یک سال واکسن کرونا ساخته شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
می ترسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
واکسن کشورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
حاجی اینجا ایرانه همون جایی که پیامبر گفت اگر دانش در تریا هم باشد مردمی از پارس به اون دستت پیدا میکنن
گرفتیییییی؟؟؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
پس کوو ایران برکت کو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
متاسفانه ما عادت کردیم که همه همینجوری و بدون دلیل نظر بدیم و به عواقب حرفهامون هم فکر نمیکنیم خانم محرز چندمین باره که اینجوری نظر داده بعداا عذر خواهی کردن حالا ببنید خودشون اولین نفر واکسن میزنند
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۰:۲۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
دعوا نداره بنظرم هر واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی گرفت میشه زد ایرانی روسی اسرائیلی آلمانی هندی فرق نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
داداش ما ديوانه نشديم واكسن اسرائيلي بزنيم هر كي دوس داره بره بزنه ما فقط واكسن ايراني مي زنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
درود به شرفت
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۱۰:۱۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
از کجا معلوم ب خانواده خودت اب مقطر نزنی بعد این چهارده تا ک کشور ک گفتی کدومش ی کشور درست درمونه از شماها همه چی بر میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
میشه بگی درست درمون یعنی چی؟ مردم اونجا انسان نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
میخوای به 80 میلیون نفر ایرانی داروسازی یاد بدند همه را ببرند یه بار تایید کنند آب مقطر به خونوادشون تزریق می کنند یا واکسن ؟ چه بهونه هایی دیگه!!!! خب شما و خانوادت نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
اونایی که نمیزنن فایزر بیارید تا روشون ازمایش شه اگه زنده موندند بقیه هم میزنند
Iran (Islamic Republic of)
Aa
۱۱:۲۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
من حاضرم به جای واکسن روسی فایزر بزنم . چیزی که مشخصه دیگه چه بحثی داره کلا تمام محصولات و تولیدات آمریکایی و روسی رو با هم مقایسه کنید خودتون از مقایسش خندتون میگیره چون روسیه به جز سلاح تو هیج زمینه ای حرفی برای گفتن نداره تاکید میکنم هیچ زمینه ای خصوصا پزشکی برعکس آمریکا که تولیداتش به کیفیت مرغوبیت و دوام مشهورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
حالت خوبه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
غرب زده ی بدبخت
آخرین اخبار